4 ورزش شگفت انگیز برای بهبود سلامت قلب

به نقل از منبع معتبر “realsimple” ورزش کردن یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی و همچنین تقویت عضلات قلبی است. اگر ورزش روزانه و مرتب را در برنامه زندگی روزمره خود جای دهید، سلامت قلب شما تقویت شده و اکسیژن رسانی به خون و عضلات بدن افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از ورزش‌های مفید قلبی را به شما معرفی خواهیم کرد.

ورزش چطور برای سلامت قلب مفید است؟

“با ورزش مرتب و منظم، عضله‌های شما تقویت می‌شوند و قدرت اکسیژن رسانی آن‌ها بهبود پیدا می‌‌کند و به همین علت قلب نیازی ندارد خون زیادی را پمپاژ کند.” این سخنان دکتر دانین فراگ(Dr. Danine Fruge)، مدیر پزشکی مرکز پریتیکین (Pritikin Longevity Center) در میامی است. ورزش منظم باعث می‌شود تا ضربان قلب و فشار خون کاهش پیدا کند. همین سبب می‌شود تا قلب شما نیازی به سخت کار کردن برای خونرسانی نداشته باشد و فعالیت نرمال و عادی خود را ادامه دهد. ورزش کردن علاوه بر اینکه بر سلامت قلب تاثیر دارد، باعث حال خوب شما شده، درصد چربی بدن را کاهش داده و سبب لاغری و تناسب بدن می‌شود.

ورزش‌های مناسب برای بهبود سلامت قلبی شما

برای آنکه ورزش‌های مفید قلبی را بشناسید، 4 ورزش زیر را برای شما آورده‌ایم تا با ابعاد خاص و منحصر به فرد این ورزش‌ها برای سلامت قلب آشنا شوید:

  1. پیاده روی و راه رفتن:

ورزشی بهتر و دوستانه‌تر از پیاده روی وجود ندارد. شما می‌توانید با گروهی از دوستان و بدون نیاز به هیچ وسیله خاصی بخشی از روزتان را به راه رفتن اختصاص دهید. برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی بهتر است از پیاده روی دریغ نکنید. طبق تحقیقات European Heart Journals، 7 دقیقه پیاده روی برای کاهش ریسک بیماری های قلبی بسیار مناسب است.

  1. یوگا:

“نشان داده شده است که یوگا می‌تواند در کاهش فشار خون، قند خون، کلسترول خون و حتی کاهش ضربان قلب موثر باشد.” دکتر باسیت (Dr. Basite) طبق تحقیقاتی که در International Journal of yoga انجام شده استT این اظهارات را نسبت به ورزش یوگا دارد. یوگا نه تنها منجر به کاهش فشار خون و کاهش ضربان قلب می‌شود، بلکه می‌تواند سطح هورمون استرس را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین از پرخوری عصبی جلوگیری کرده و خواب را بهبود می‌بخشد. تمام این موارد می‌توانند برای بهبود سلامت قلبی شما موثر باشند.

  1. ورزش های با شدت بالا:

شایع ترین نوع از ورزش‌های با شدت بالا (High-intensity exercies)، تمرین‌های اینتروال (Interval Training) می‌باشند که در فصله میان هر پارت از ورزش شما قلب شروع با شدت بیشتری خون را پمپ می‌کند. به عنوان مثال می‌‌توانید 30 ثانیه ورزش با شدت بالا مانند پروانه زدن و یا زانو بلند را انجام دهید و به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه بین هر ست ورزشی استراحت کنید. ورزش‌های پرفشار نه تنها سلامت قلب شما را تقویت می‌کنند، بلکه باعث رشد و بزرگ شدن عضلات شما هم خواهند شد.

  1. ورزش های قدرتی:

در کنار ورزش‌هایی مانند یوگا و ایروبیک فراموش نکنید که ورزش‌های مقاومتی همچون وزنه برداری را انجام دهید. مرکز تخصصی قلب در امریکا (The American Heart Association) توصیه می‌کند تا ورزش های قدرتی را حداقل 2 تا 3 روز در هر هفته انجام دهید. رشد عضلات، بزرگ شدن و قدرت پیدا کردن آن‌ها همگی باعث می‌شوند تا جریان خون و اکسیژن رسانی در بدن افزایش پیدا کند و از فعالیت بیش از اندازه قلب جلوگیری کند.

آیا ورزش کردن برای سلامت قلب مفید است؟

بله، ورزش کردن یکی از راه‌های موثر برای حفظ سلامت قلب و تقویت عملکرد این عضله مهم در بدن است. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا حداقل 2 تا 3 روز در هفته را به ورزش‌های مفید قلبی اختصاص دهید تا سلامتی خودتان را تضمین کنید.

همچنین ببینید

ocean

آلودگی پلاستیکی به رگ‌های خونی انسان راه پیدا کرد!

مطالعه‌ای جدید برای اولین بار میکروپلاستیک‌ها را در رگ‌های مسدود شده قلب پیدا کرده است. این ذرات ریز پلاستیکی که از تجزیه پلاستیک به وجود می‌آیند، تقریبا در همه جای محیط زیست، از اقیانوس‌ها تا غذا و حتی شیر مادر یافت شده‌اند. اگرچه خطرات زیست محیطی میکروپلاستیک‌ها شناخته شده است، تاثیر آن‌ها بر سلامت انسان هنوز به طور کامل درک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *