369

کشف ارتباط بین «رنگ مو» و خطر بروز «سرطان پستان» »

369

یافته‌های یک مطالعه جدید شواهدی دال بر وجود ارتباط میان استفاده از بعضی محصولات رنگ کردن مو با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان پیدا کرده است. این یافته‌ها همچنین نشان داده است که اثر این فرآورده‌های آرایشی بین زنان دارای پوست سفید و سیاه متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، سرطان پستان، سلول‌های ناحیه سینه و پستان را درگیر می‌کند و دومین سرطان شایع در سراسر جهان به شمار می‌رود که در میان زنان بیش از مردان رواج دارد. این سرطان در سال ۲۰۱۲، در نزدیک به ۱/۷ میلیون از زنان جهان تشخیص داده شده و بر اساس برخی آمار، زنان سیاهپوست بیش از زنان سفیدپوست در معرض خطر مرگ ناشی از آن قرار دارند.
به گزارش سلامت آنلاین به نقل از مدیکال‌نیوزتودی، تحقیقی تازه از سوی محققان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی صورت گرفته که جزئیات بیشتری از آن در نشریه Carcinogenesis انتشار یافته است.
در گزارش این تحقیق، دست‌اندرکاران توضیح داده‌اند که شواهد متناقضی در این باره وجود دارد که آیا استفاده از محصولات رنگ مو به دلیل دربرداشتن مواد شیمیایی سرطانزا می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان باشد یا خیر.
برخی مدارک منتج از آزمایش روی حیوانات، و برخی دیگر بر اساس مطالعه درباره اثر این فرآورده‌های آرایشی روی انسان‌ها به دست آمده است.
در این تحقیق جدید، پژوهشگران اطلاعات مرتبط با این موضوع را در ۴۲۸۵ زنی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که داده‌هایش در Women s Circle of Health Study گردآوری شده و هدفش بررسی سرطان پستان در زنان سیاهپوست بود. از این تعداد، ۲۲۸۰ زن (۱۵۰۸ سیاهپوست و ۷۷۲ سفیدپوست) مبتلا به سرطان پستان و ۲۰۰۵ تن نیز (۱۲۹۰ سیاهپوست و ۷۱۵ سفیدپوست) بری از ابتلا به این سرطان بودند. بازه سنی زنان شرکت‌کننده در تحقیق نیز بین ۲۰ تا ۷۵ ساله بود.
این داده‌ها شامل اطلاعات گسترده دیگری همچون سابقه استفاده از مواد هورمونی، مصرف دخانیات و الکل، استفاده از ویتامین‌ها، فعالیت‌های بدنی، استفاده از محصولات آرایشی رنگ کردن مو و… می‌شد که از عوامل احتمالی موثر بر سرطان پستان تلقی می‌شوند.
تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق مشخص کرد که ارتباطی معنادار میان بروز خطر سرطان پستان در صورت استفاده از بعضی محصولات ارایشی همچون رنگ مو و یا حتی استفاده از اتوی مو وجود دارد.
مردان هم ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند؛ چنان که برخی از آنها با سلول‌های درگیر سرطان پستان به دنیا می‌آیند.
فقط در امریکا هر سال حدود ۲۲۰ هزار زن و ۲ هزار مرد پس از معاینات پزشکی متوجه می‌شوند که سرطان پستان آنها را مبتلا کرده است که از این میان، حدود ۴۰ هزار زن و ۴۰۰ مرد در نتیجه ابتلا به این سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

منبع:سلامت نیوز

همچنین ببینید

Colon-cancer-in-young-people

افزایش نگران کننده سرطان روده بزرگ در جوانان

این متن در مورد زنی است که در هفت ماهگی بارداری به سرطان روده بزرگ (کلون) مبتلا شد. آزمایش ژنتیک بر روی جنین او ناهنجاری هایی را نشان داد، اما طی انجام آزمایشات بعدی متوجه شدند که نوزاد سالم است و خانم وب به سرطان روده بزرگ مرحله ۴ مبتلا است. او قبلا به ملانوم بدخیم (نوعی سرطان پوست) مرحله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *