رابطه سرطان رحم با نازایی و تاخیر در بارداری

رابطه سرطان رحم با نازایی و تاخیر در بارداری

هنگامی که سلول های غیرطبیعی در قسمت پایین رحم به تعداد زیاد رشد و تکثیر می شوند، سرطان دهانه رحم بوجود می آید. در صورتی که این سرطان زود تشخیص داده شود، قابل درمان می باشد.
زنانی که صاحب فرزند نمی شوند یا سن بارداری شان را به تاخیر می اندازند، بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دارند. یک متخصص گفت:تغییر در الگوی مادر شدن از جمله عوامل تاثیرگذار بر افزایش قابل توجه بروز انواع سرطان ها در دهه گذشته بوده است. نرخ ابتلا به سرطان رحم در طول دهه گذشته تا 25 درصد افزایش یافته و در حال حاضر سالانه هشت هزار و 700 مورد ابتلای جدید در کشور گزارش می شود. اما یافته ها حاکی از آن است که ریسک بروز این بیماری در زنانی که هرگز بچه دار نشده اند، سه برابر بیشتر است.سبک زندگی از جمله چاقی، سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و نداشتن فرزند از عوامل تاثیرگذار بر افزایش 12 درصدی انواع بیماری های متفاوت در زنان است.
وی افزود:در مورد سرطان رحم هم نرخ ابتلا به آن در بین سال های 2003تا2001 ، 23 نفر به ازای هر 100 هزار نفر بود که در سال های 2013 تا2011 به 29 نفر در ازای هر 100 هزار نفر افزایش یافته است و در حال حاضر چهارمین سرطان مرگبار در بین زنان بعد از سرطان سینه، روده و ریه محسوب می شود.
نرخ ابتلا به سرطان سینه هم در طول دهه گذشته هشت درصد افزایش داشته است و ریسک ابتلا به این بیماری در زنانی که بچه دار نشده اند و هرگز به کودک شیر نداده اند به مراتب بیشتر است. البته ابتلا به این بیماری با سیگار کشیدن، چاقی و مصرف الکل هم مرتبط است. داشتن فرزند کمتر یا تاخیر در سن بارداری با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه و رحم ارتباط دارد.
این متخصص سرطان خون خاطرنشان کرد:هورمون استروژن موجب رشد تومور می شود و از آنجا که سطح این هورمون در طول دوره بارداری و شیردهی کاهش می یابد، احتمال رشد تومور هم کاهش می یابد. از طرف دیگر سطح پروژسترون در طول بارداری افزایش می یابد، هورمونی که از نظر محققان، عامل محافظ در مقابل ابتلا به سرطان است.
تحقیقات بیشتر نشان می دهد که سرعت شیوع برخی از سرطان های مرتبط با سبک زندگی مدرن به سرعت در حال افزایش است؛ به طوری که نرخ ابتلا به سرطان کبد نسبت به دهه گذشته 59 درصد افزایش داشته که عمدتا ناشی از مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و چاقی بیش از اندازه است. نرخ ابتلا به سرطان پوست بدخیم هم تا 54 درصد افزایش یافته که بیشتر ناشی از گذراندن تعطیلات در کنار ساحل و زیر نور شدید آفتاب است.
منبع:namnak

همچنین ببینید

Complications-of-anal-intercourse

5 دلیل برای اینکه نباید رابطه مقعدی داشته باشید!

گاهی اوقات زوجین برای پر رنگ تر کردن و تنوع دادن به رابطه‌شان ممکن است رابطه مقعدی را به جای رابطه واژینال در نظر بگیرند. البته طی تحقیقات انجام شده در این زمینه محققان دریافتند رابطه مقعدی برای سلامت فرد مضر است و می‌تواند آسیب های شدیدی را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی به همراه داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *