آزمایش های پزشکی و ضرورت آنها

بارها شده به مطب پزشکی مراجعه کرده ایم و به ما دستور آزمایش داده شده است. آیا تا به حال از دکتر پرسیده اید چرا ما باید آزمایش دهیم؟ یا اصلا این دارو چه تاثیری روی بیماری من دارد؟ الان خبری منتشر شده حاکی از این است که بالغ بر 60 درصد آزمایشات پزشکی غیر ضروری تجویز شده و پزشک محض اطمینان بیمار را به آزمایشگاه میفرستد.
ناصر کمالیان روز پنج شنبه در همایش یکروزه پاتولوژیست های ایران که در محل کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: ابتدا باید پزشک متخصص مسئول بیمار را بپذیرد و با بیماری او آشنا شود و با بررسی برگ درخواست پزشک معالج، اولویت‌های تشخیصی را تعیین و نمونه‌ها را هدفمندانه به منظور تشخیص زود رس بیماری و استفاده صحیح از پرسنل، تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاه به قسمت‌های مربوطه ارسال کند.
وی افزود: با نظر کلی به گزارشات آزمایشگاهی که روزمره در دست بیماران است چنین بر می آید که در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نتایج آنها در جهت تشخیص بیماری است. اگر ۶۰۰ هزار آزمایش که در آزمایشگاه‌های ۸ بیمارستان دانشکده پزشکی تهران به طور ماهیانه انجام می‌شود و جدیدا آمارگیری شده است محاسبه شود در صورت حذف درصد بالای آزمایش های غیر ضروری در سطح کشور به صرفه‌جویی کلان در هزینه بیماران و مخارج آزمایشگاه‌ها خواهیم رسید.
کمالیان با توجه به اینکه آزمایشگاه مرجع سلامت در قسمت مربوط به استاندارد سازی و اعتبار بخشی ساختاری آزمایشگاه‌های پزشکی توجه خوب مبذول داشته است، گفت: از حدود ۱۶۰۰ پزشک متخصص آسیب شناسی که طی ۳۰ سال گذشته به جامعه پزشکی تحویل داده شده است در جهت نیل به اهداف شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور و استفاده بهینه نتوانسته است اقدام کند.
رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران خاطرنشان کرد: بعد از ارائه آزمایش توسط پزشک ما باید از نوع نوشتن آزمایش متوجه شویم که پزشک به چه بیماری‌هایی فکر می کند و با توجه به آن آزمایش‌ها را اولویت بندی می‌کنیم. پزشک باید آنقدر معاینه بالینی را دقیق انجام داده باشد تا به تشخیص نزدیک‌تر شود تا زودتر به نتیجه درست برسیم.

 

منبع: مهر

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *