درمان برخی سرگیجه ها با توانبخشی

درمان برخی سرگیجه ها با توانبخشی

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، از سرگیجه به عنوان یکی از علامت های شایع برخی بیماری های دستگاه های شنوایی و تعادلی به خصوص در سالمندان نام برد و گفت: برخی موارد سرگیجه را می توان بدون دارو و با توانبخشی درمان کرد.
 انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، دکتر بهرام جلائی افزود: تعادل بدن انسان به سه دستگاه بینایی، دستگاه حس عمقی و دستگاه تعادل که در سیستم شنوایی است، بستگی دارد که در حرکت های مستقیم رو به بالا یا پایین و در حرکت های جلو و عقب و همچنین در حرکت های چرخشی، این دستگاه دارای گیرنده هایی است که می تواند وضعیت بدن ما را در شرایط خاص تنظیم کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: مهمترین بخش در امر تعادل، دستگاه تعادل است که در گوش داخلی قرار دارد و در صورت بروز هر عارضه ای در دستگاه شنوایی ممکن است این بخش دچار مشکل شود.
جلائی، عواملی راکه باعث اختلال در سیستم شنوایی و دستگاه تعادل می شوند، بیماری های عفونی، واگیردار، مصرف داروهای اتو توکسیک عنوان کرد و گفت: این عوامل بسیار خطرناک هستند و برای گیرنده های حسی و به خصوص دستگاه شنوایی ایجاد مسمومیت می کنند؛ همچنین برخی آنتی بیوتیک ها باید حتما توسط پزشک تجویز و استفاده شود تا اثرات سوء کمتری داشته باشند.
وی اظهار کرد: زمانی که دستگاه تعادل دچار مشکل می شود، مهمترین علائمی که ما دریافت می کنیم حالت سرگیجه است و سرگیجه به گونه ای در فرد ظاهر می شود که فرد احساس می کند خودش در حال چرخش است یا محیط اطراف می چرخد.
رئیس شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران افزود: متخصصان گوش، حلق و بینی مسئول تشخیص نوع ضایعه در این زمینه هستند و متخصص شنوایی شناس با انجام آزمون های شنوایی کمک به تشخیص بهتر این عارضه می کند؛ البته این دو تخصص تنها می توانند در مورد سرگیجه و درگیری سیستم شنوایی و تعادلی اظهارنظر کنند.
وی ادامه داد: سرگیجه علائم متعددی دارد اما مهمترین آن به دلیل تغییرات جابجایی بلورهای «کربنات کلسیم» در دستگاه تعادل است و وقتی این گیرنده ها دچار مشکل می شوند، با چند اقدام به راحتی سرگیجه را کاهش داد و تنها با تشخیص اینکه کدام بخش از دستگاه تعادل درگیر شده و کدام قسمت اختلال دارد به واسطه آزمون های شنوایی شناسی و به سادگی بعد از چند تمرین توانبخشی، بدون نیاز به هیچ دارو یا جراحی می توان سرگیجه را کاهش داد.
جلائی اظهار کرد: یکی از علامت‌هایی شایع بیماری هایی که بیشتر در سالمندان مشاهده می شود، سرگیجه است و در بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک های شنوایی ما شاهد مراجعه بسیاری از افراد سالمند هستیم؛ سرگیجه خوش خیم از مواردی است که معمولا به دلیل شکننده بودن بلورهای کربنات کلسیم و حرکت آنها، فرد وقتی سرش را تکان می دهد بلافاصله دچار سرگیجه می شود.
وی ادامه داد: این موارد تنها با توانبخشی درمان می شود و بسیاری از مراجعان بدون دریافت دارو می توانند از مشکل سرگیجه رهایی پیدا کنند.
جلائی افزود: در زمینه کلینیک های شنوایی با کمبود مواجه هستیم و به دلیل همین کمبودها، در برخی موارد پزشک عمومی برای کنترل سرگیجه، دارو تجویز می کند که این درست نیست و باید کلینیک هایی داشته باشیم که بتوانند جوابگوی این قبیل بیماران باشند.
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، بر ضرورت ارتقای سطح آگاهی مردم تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم عوامل خطر را به جامعه سالمند بیشتر بشناسانیم زیرا این عارضه بسیار آزاردهنده و باعث مختل شدن فعالیت روزانه فرد می شود.
جلائی در آستانه برگزاری شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، اظهار کرد: یکی از محورهای مهم این کنگره که در اولین روز کنگره با دعوت از دکتر «کامران برین» از دانشگاه اوهایو آمریکا مورد بحث قرار می گیرد، عدم تعادل است.
شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران در روزهای 19 تا 21 اردیبهشت ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

منبع:ایرنا 

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *