اسکن مغز تشخیص زوال عقل را تسهیل می کند

اسکن مغز تشخیص زوال عقل را تسهیل می کند

مطالعه جدید نشان می دهد اسکن مغز MRI می تواند به پزشکان در مورد تشخیص مشکلات حافظه و تفکر کمک کند.
دهها میلیون نفر در سراسر جهان از زوال حافظه و اختلال روانی ناشی از دمانس (زوال عقل) رنج می برند. درحالیکه هیچ درمانی وجود ندارد، ممکن است دارو به طور موقت برخی علائم را بهبود بخشد. اما درمان مناسب به تشخیص نوع دمانس و تشخیص زودهنگام آن بستگی دارد.
محققان کلینیک مایو در مینه سوتا آمریکا دریافته اند اسکن مغز از افرادی که در نهایت مبتلا به «دمانس توده های لوی» شدند حاکی از فقدان چروک خوردگی در بخش مغز مرتبط با حافظه موسوم به هیپوکامپ بود.
دکتر کجال کاناتارسی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تشخیص افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی که در معرض ریسک دمانس قرار دارند برای انجام اقدامات اولیه در راستای درمان های احتمالی در این زمینه مهم است.»
محققان از سال ۲۰۰۵، وضعیت ۱۶۰ فرد مبتلا به مشکلات خفیف فکری و حافظه را مورد پیگیری و بررسی قرار دادند. اسکن مغز MRI از شرکت کنندگان انجام شد تا سایز هیپوکامپ مشخص شود.
در اسکن MRI از میدان مغناطیسی قوی، امواج رادیویی، و کامپیوتر برای تولید تصاویر باجزئیات از مغز استفاده می شود. به گفته محققان، حجم هیپوکامپ از طریق مشاهده اسکن MRI و با استفاده از ابزار رادیولوژیست ها قابل برآورد است.
به طور میانگین به مدت ۲ سال، شرکت کنندگان مطالعه تحت ارزیابی های سالانه بودند. در طول مدت مطالعه، ۶۱ نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شدند. ۲۰ نفر هم مشکوک به ابتلا به دمانس احتمالی ناشی از توده های لوی (Lewy) بودند.
توده های لوی، دسته های غیرعادی پروتئین هستند که در داخل سلول های عصبی رشد می کنند. دمانس توده های لوی، دومین علت دمانس بعد از بیماری آلزایمر است.
محققان دریافتند افرادی که اندازه هیپوکامپ شان به همان اندازه مشابه باقی مانده بود در مقایسه با کسانی که هیپوکامپ شان دچار چروک خوردگی شده بود ۶ برابر بیشتر در معرض ابتلا به دمانس توده لوی بودند.
منبع:خبرگزاری مهر

همچنین ببینید

Alzheimer-and-exercise

تاثیر شگفت انگیز ورزش بر مغز | کاهش خطر آلزایمر و بهبود حافظه

ورزش آلزایمر را درمان نمی کند اما تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به کند شدن پیشرفت بیماری و در نتیجه داشتن زندگی با کیفیت بهتر کمک کند. علاوه بر تاخیر در پیشرفت، برخی مطالعات حاکی از آن است که ورزش حتی ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش دهد. ورزش های هوازی مانند پیاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *