Does-multi-vitamins cause-hemorrhoids?

آیا مصرف مولتی ویتامین ها باعث هموروئید می‌شود؟

مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها درصد زیادی از صنعت سلامت را تشکیل می‌دهند. بسیاری از مردم امروزه از مولتی ویتامین‌ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه‌شان استفاده می‌کنند. مصرف این مکمل‌ها باعث می‌شود تا فرد تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنش تامین شود.

تا مدتی قبل، فرضیه‌ها و مطالعاتی مبتنی بر تاثیر مولتی ویتامین‌ها بر هموروئید وجود داشت. علت آن، وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این مکمل‌های چندگانه بود که ادعا می‌شد می‌تواند هموروئید را در برخی افراد تشدید کنند. اما آیا واقعا مولتی ویتامین‌ها باعث هموروئید می‌شوند؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید:

آیا مصرف مولتی ویتامین باعث یبوست می‌شود؟

برای فهمیدن بهتر این موضوع، بهتر است کمی با خود ویتامین‌ها آشنا شویم. همانطور که می‌دانید دو دسته ویتامین وجود دارند. از جمله:

  • ویتامین‌های محلول در آب (مثل ویتامین‌های B و C) که در بدن ذخیره نمی‌شوند و دفع می‌شوند.
  • ویتامین‌های محلول در چربی (مثل ویتامین‌های A، D، E ،K) که در بدن ذخیره می‌شوند و معمولا دفع نمی‌شوند.

اگر شخصی بیش از حد نیاز خود از این کپسول‌ها استفاده کند، ویتامین‌های محلول در چربی بدن در داخل بدن باقی می‌مانند و در نهایت منجر به یبوست می‌شود. این مورد بیشتر برای ویتامین D صادق است؛ چرا که ویتامین D باعث افزایش سطح کلسیم بدن می‌شود که یکی از عوامل بروز یبوست است.

از طرفی، ویتامین‌های محلول در آب نیز می‌توانند باعث بروز هموروئید بشوند.  برای مثال وجود بیش از حد ویتامین C در بدن می‌تواند فرد را به یبوست دچار کند که یکی از عوامل بروز هموروئید است. اما از آنجایی که این نوع ویتامین‌ها از بدن تخلیه می‌شوند، احتمال این یکی کمتر است.

آیا نباید مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، برای جواب به این سوال که آیا مولتی ویتامین‌ها باعث هموروئید می‌شوند، باید جواب داد که بله، اما با وجود برخی شرایط این اتفاق رخ می‌دهد. در صورت متعادل نگه داشتن مکمل‌ها، افراد دچار مشکل جدی بهداشتی نخواهند شد؛ اما در صورت عدم کنترل مصرف آن‌ها و ورود بیش از حد نیاز ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن، فرد احتمالا دچار برخی بیماری‌ها مانند هموروئید خواهد شد.

آیا بدن نیاز به مصرف مولتی ویتامین دارد؟

اگر سالم و سلامت هستید و رژیم غذایی متعادل و خوبی دارید، نیازی به مصرف مکمل‌ها ندارید. مولتی ویتامین‌ها برای افرادی مفید است که دچار کمبود ویتامین هستند.

برای مثال، احتمال کمبود ویتامین B12 در افراد گیاه‌خوار زیاد است. همچنین افرادی که از انواع سبزیجات استفاده نمی‌کنند، احتمالا دچار کمبود ویتامین B9 خواهند شد. افرادی که خیلی کم در معرض نور خورشید هستند نیز به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین D خواهند شد.

دقت داشته باشید که بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی و یا مولتی ویتامین با پزشک مشورت کنید، به ویژه اگر مشکل سلامتی خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید. همچنین حتما با توجه به دوز مصرفی پیشنهادی از محصول استفاده کنید.

همچنین ببینید

وزارت بهداشت: تا حد امکان در فضای باز تردد نکنید

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به آلودگی هوای تهران به مردم به ویژه کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران مزمن توصیه کرد که تا حد امکان در فضای باز تردد نکنند. عباس شاهسونی؛ رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، از مردم به‌ویژه کودکان، زنان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *