تاثیرات نوشیدنی‌های حاوی قند بر ریزش مو در مردان!

به نقل از “Healthnews” ریزش مو برای بخش بزرگی از جامعه مردان اتفاقی اجتناب ناپذیر است. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده و  در سال نو میلادی منتشر شده، نوشیدنی‌های حاوی قند می‌توانند باعث افزایش ریزش مو در مردان شوند. نتیجه این تحقیقات از پژوهشی که در چین و بر روی مردان جوان صورت گرفته، بدست آمده است که نشان می‌دهد رابطه‌ای میان مصرف نوشیدنی‌های قندی و الگوی ریزش موی مردانه وجود دارد. در ادامه به بررسی ابعاد این پژوهش خواهیم پرداخت.

الگوی ریزش موی مردانه چیست؟

یکی از رایج ترین الگوهای ریزش مو، الگوی ریزش موی مردانه (Male Pattern Hair Loss) است که در دوران نوجوانی و جوانی میان مردان دیده می‌شود. اگر که در جوانی و نوجوانی اثری از ریزش مو نمی‌بینید، به احتمال زیاد در بزرگسالی با این الگوی ریزش مو مواجه خواهید شد.

علائم الگوی ریزش موی مردانه:

  • نازکی شدن قابل توجه تارهای مو
  • عقب رفتن خط رویش مو
  • طاسی یا کچلی

تاثیر نوشیدنی های حاوی قند بر ریزش مو

به گزارش Chinese probe”” تاثیر نوشیدنی های قندی بر روی ریزش موی مردان سبب رشد درصد الگوی ریزش مو مردانه در طی سال‌های گذشته شده است. الگوی ریزش موی مردانه از21.3% در سال 2010 به 27.5% در سال 2021 تبدیل شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که مردانی که به الگوی ریزش مو مردانه گرفتار شدند، میزان قند در آزمایش خون آن‌ها بسیار بالا بوده و بیانگر مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های حاوی قند و مواد قندی بوده است. نوشیدنی‌های حاوی قند شامل نوشابه، آب میوه‌های قندی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب‌های طعم دار و حاوی شکر، چای و قهوه‌های شیرین شده همگی جزو نوشیدنی‌هایی هستند که میزان قند بسیار بالایی دارند.

تاثیرات منفی نوشیدنی‌های قندی بر سلامت بدن

مصرف نوشیدنی‌هایی حاوی قند تنها منجر به ریزش مو در مردان نشده و تاثیرات منفی دیگری هم بر سلامت بدن می‌گذارند.

تاثیرات مخرب قند بر سلامت بدن:

  1. دیابت نوع دوم
  2. بیماری های کلیوی
  3. افزایش وزن و چاقی مفرط
  4. بیماری های قلبی و عروقی
  5. تخریب سلامت دندان‌ها

افراد در معرض ابتلا به الگوی ریزش موی مردانه

در طی پژوهش انجام شده در چین، 1020 نفر از افراد 18 تا 45 ساله  از 31 نقطه مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفتند. مبتلایان به الگوی ریزش موی مردانه 592 نفر بوده که اغلب سن بالاتری داشتند، دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کردند و یا فعالیت فیزیکی بسیار کمی داشتند. می‌توان گفت عوامل بسیار زیادی وجود دارند که علاوه بر نوشیدن مواد قندی، می‌توانند سبب ایجاد الگوی ریزش موی مردانه در مردان شوند.

عوامل موثر بر بروز الگوی ریزش موی مردانه:

  1. افزایش سن
  2. بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی
  3. مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی

آیا فقط نوشیدنی‌های حاوی قند باعث ریزش مو در مردان میشوند؟

قند در هر ماده غذایی خواه نوشیدنی باشد و خواه تنقلات، بر ریزش موهای سر در مردان تاثیر گذار بوده و میزان ریزش موها در مردان نسبت به زنان را افزایش می‌دهد. به گفته افرادی که نوشیدنی‌های حاوی قند کمتری مصرف می‌کردند اما به الگوی ریزش موی مردانه گرفتار شدند، رژیم غذایی آن‌ها به شرح زیر بوده است:

  1. رژیم غذایی فاقد سبزیجات
  2. مصرف بیش از اندازه دسرهای شیرین
  3. مصرف بی‌رویه غذاهای فرآوری شده و سرخ شده

جلوگیری از الگوی ریزش مو مردانه با کاهش مصرف قند

در این پژوهش گروهی از افرادی که درگیر الگوی ریزش موی مردانه شده بودند را با رژیم غذایی جدیدی مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که اگر میزان قند مصرفی در وعده‌های غذایی کاهش یابد و به جای قند از مواد غذایی حاوی غلات، ریشه‎ها و سبزیجات، میوه‌ها، ماهی و سایر غذاهای دریایی را مصرف کنند درصد ریزش مو کاهش یافته و سلامت موها حفظ خواهد شد.

راه‌هایی برای جلوگیری از مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند!

اگر قصد دارید تا ریزش موهای خود را کنترل کنید و سلامت و زیبایی را به بدن خود برگردانید، بهترین راه جلوگیری از مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند و به طور کلی تمام مواد قندی می‌باشد. به شما توصیه می‌کنیم نکات زیر را رعایت کنید تا از الگوی ریزش موی مردانه در امان باشید:

  1. به جای مصرف آب‌های شیرین شده، آب‌ معمولی و یا آب گازدار بدون قند بنوشید.
  2. آب و آبمیوه‌های طبیعی و بدون قند را جایگزین نوشابه و آبمیوه‌های مصنوعی حاوی قند کنید.
  3. سیروپ‌ها و شیرین کننده‌های مصنوعی را از برنامه غذایی خود حذف کنید و چای و قهوه را بدون افزودنی‌های شیرین بنوشید.

همچنین ببینید

ماده‌ای سرطان‌زا در مواد آرایشی!

خبر نگران‌کننده‌ای برای افرادی که از کرم‌های ضد جوش حاوی بنزوئیل پروکسید استفاده می‌کنند: محققان ماده‌ای به نام بنزن، که یک ماده سرطان‌زای شناخته شده است، را در بسیاری از این محصولات پیدا کرده‌اند. این موضوع نگران‌کننده است، زیرا بنزوئیل پروکسید یکی از ترکیبات رایج در درمان جوش بوده و محصولات حاوی آن به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *