توصیه های یک متخصص به کاربران طولانی مدت رایانه

یک متخصص بیماری های چشم در مرکز آموزشی درمانی پوستچی شیراز گفت: کار با رایانه به ویژه در طولانی مدت می‌تواند موجب آسیب‌های چشمی و خستگی چشم ‌شود.
دکتر سید محمدباقر ابطحی گفت: به طور کلی، این مشکلات چشمی ناشی از استفاده از رایانه را سندرم بینایی ناشی از رایانه می نامند که بسیار شایع است.
وی با بیان اینکه 50 تا 90 درصد از افرادی که با صفحه نمایش رایانه کار می کنند، دست کم برخی از نشانه های این سندرم را نشان می دهند، ادامه داد: کودکانی که در طول روز به صفحه بازی های ویدیویی قابل حمل و یا رایانه در محل تحصیل یا منزل خود خیره می شوند، نیز می توانند مشکلات چشمی مربوط به استفاده از رایانه را بروز دهند، چرا که سندرم بینایی زمانی اتفاق می افتد که هنگام کار با رایانه، بارها و بارها در حال انجام حرکتی مشابه باشیم.
این جراح پلاستیک و ترمیمی چشم افزود: تغییر وضوح تصویر، سوسو زدن و تابش های خیره کننده دایمی صفحه نمایش رایانه، باعث می شود با ادامه فعالیت این سندرم بدتر شود؛ به ویژه اگر نور و موقعیت رایانه نامناسب باشد.
ابطحی گفت: کاهش فعالیت و یا استفاده نکردن از رایانه باعث درمان و از بین رفتن تاثیرات خود به خودی‌ بیماری می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد؛ البته این بیماری یکی از علت های خشکی چشم است و از نشانه های آن می توان تاری دید، دوبینی، خشکی و قرمزی چشم، سوزش چشم، سردرد و درد گردن یا پشت را نام برد.
وی بیان کرد: هنگام کار با رایانه بهتر است هر 15 دقیقه برای چند ثانیه چشم خود را ببندیم و به آن استراحت دهیم، روشنایی های موجود در اطراف خود را به گونه ای تغییر دهیم که انعکاس بر روی صفحه نمایش رایانه کاهش یابد و اگر پنجره ای نزدیک به نمایشگر رایانه شما باعث انعکاس می شود، می‌توانیم تا زمان برطرف شدن نور، صفحه نمایش خود را بچرخانیم و یا پرده ها را ببندیم.
این جراح پلاستیک و ترمیمی چشم اضافه کرد: در صورتی که شدت نور لامپ ها زیاد است، می توانیم با نصب دستگاه تنظیم ، شدت آن را تنظیم کنیم و یا از چراغ مطالعه‌ای استفاده کنیم که قابلیت تنظیم جهت نور در سمت مناسب را دارا باشد.
وی استفاده از فیلترهای ضدانعکاس بر روی صفحه نمایش را نیز در محافظت از چشم ها موثذ دانست و گفت: پلک زدن با تعداد کافی برای مرطوب نگه داشتن چشم ضروری است و باید اطمینان حاصل کنیم که هر سیستمی که کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، از نظر ارتفاع و شرایط نوری مناسب باشد.
منبع :ایرنا

blurred-vision

از “تاری دید” ساده رد نشوید!

به گزارش مشرق، تاری ناگهانی دید ممکن است هشداری درمورد مشکلی جدی در سلامتی باشد. مداخله درمانی به‌موقع می‌تواند بهترین نتیجه را داشته باشد. علائم هشداردهنده زیر نشان می‌دهند باید تاری دید را جدی بگیرید؛ بنابراین اگر هر یک از این علائم را دارید زودتر به اورژانس مراجعه کنید: . تغییر بی‌دلیل و ناگهانی در بینایی (مثلاً تاری دید) . درد …