افسردگی و تاثیر آن بر مغز

افسردگی علاوه بر علائم احساسی، می تواند بر ساختار فیزیکی مغز نیز تاثیر بگذارد. این تغییرات می تواند شامل التهاب یا حتی کوچک شدن برخی نواحی مغز باشد.

تحقیقات نشان می دهد که افسردگی با کاهش حجم و فعالیت برخی نواحی مغز مانند:

• هیپوکامپ: حافظه، یادگیری، جهت یابی و درک فضا
  • تالاموس: انتقال اطلاعات به سایر بخش های مغز
  • آمیگدال: تنظیم احساسات و حافظه
  • قشر پیشانی: کنترل عملکردهای شناختی، توجه، کنترل تکانه و واکنش های احساسی

این کاهش حجم با شدت و مدت زمان افسردگی مرتبط است.

همچنین، ارتباطی بین التهاب و افسردگی دیده شده است. فعالیت غیرمعمول سیستم ایمنی در برخی از افراد افسرده وجود دارد، اما مشخص نیست که آیا التهاب باعث افسردگی می شود یا برعکس.

علاوه بر این، عدم تعادل در مواد شیمیایی پیام رسان مغز (نورو ترانسمیترها) نیز با افسردگی مرتبط است. برخی از این مواد مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین در افراد افسرده کاهش می یابد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که کاهش اکسیژن رسانی به مغز نیز ممکن است با افسردگی مرتبط باشد.

خبر خوب این است که برخی از تغییرات فیزیکی ناشی از افسردگی قابل برگشت هستند. درمان هایی مانند داروهای ضد افسردگی و رفتار درمانی شناختی می توانند به کاهش التهاب ناشی از افسردگی و ایجاد ارتباطات عصبی جدید کمک کنند. همچنین، ورزش منظم می تواند ساختار هیپوکامپ را در افراد افسرده بهبود بخشد.

اگر احساس افسردگی دارید، به دنبال کمک باشید. منابع زیادی برای کمک به شما وجود دارد.

بیشتر بخوانید ” 6 راهکار عالی برای جلوگیری از افسردگی

ADHD-treatment-and-death-reduction

کاهش خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به ADHD تحت درمان!

مطالعه‌ای جدید در سوئد نشان داد افرادی که از داروهای اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) استفاده می‌کنند، در کل میزان مرگ و میر پایین‌تری دارند. این مطالعه با پیگیری نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر مبتلا به ADHD به مدت ۱۱ سال انجام شده است. این یافته‌ها اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام ADHD را برجسته می‌کند. افراد مبتلا به ADHD که …