۳۰ درصد سرطان ها در ایران ناشی از بد غذایی است

۳۰ درصد سرطان ها در ایران ناشی از بد غذایی است

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: ۳۰ درصد موارد ابتلا به سرطان در ایران ناشی از عادات بد غذایی است.
دکتر زهرا عبداللهی در همایش تغذیه سالم با اشاره به افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن همراه با افزایش سن در کشور، گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان و مردان بالای ۴۵ سال به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند.
وی با بیان اینکه بسیج ملی تغذیه سالم از ۲۹ آذر تا ۱۵ دی اجرا می شود، افزود: دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی عامل ۵۲ درصد مرگ ها در ایران است.
عبداللهی با بیان اینکه ۳۰ درصد از موارد سرطان در ایران ناشی از عادات بد غذایی است، گفت: ۱۹ درصد سرطان ها که سرطان گوارشی هستند به علت تغذیه ناسالم به وجود می‌آیند و این عامل، موجب ۳۱ درصد بیماری های قلبی و عروقی است.
وی یکی از عوامل بروز سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را مصرف کم سبزی و میوه دانست و گفت: ۸۸ درصد ایرانیان الزام مصرف روزانه پنج وعده سبزی و میوه را رعایت نمی‌کنند.
عبداللهی با بیان این که حد مجاز مصرف شکر در روز ۲۵ گرم است، افزود: ایرانیان روزانه ۶۶ گرم شکر مصرف می‌کنند که بیش از ۲ برابر حد استاندارد است و هر ایرانی روزانه ۴۶ گرم روغن مصرف می‌کند در حالی که میزان توصیه شده آن ۳۵ گرم است.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از کاهش ۵۰ درصدی میزان نمک در نان خبر داد و افزود: به طور متوسط در گذشته هر ۱۰۰ گرم نان بین ۲ تا ۳ گرم نمک داشت که اکنون استاندارد اجباری آن به یک درصد کاهش یافته و با این کار روزانه سه گرم از مصرف نمک مردم کم می‌شود.
وی ضمن اشاره به افزایش چاقی و اضافه وزن در کشور افزود: ‌بیش از ۷۰ درصد میانسالان چاق هستند یا اضافه وزن دارند و حتی این مساله در ۲۰ درصد کودکان زیر ۲ سال کشور هم وجود دارد.
منبع:خبرگزاری مهر

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *