همه چیز درباره خشکی چشم

 

خشکی چشم چیست

خشکی چشم زمانی رخ می دهد که اشک ها قادر به چرب نمودن چشمان نباشند. اشک ممکن است به دلایل متفاوت ناکافی باشد. برای مثال، خشکی چشم ها ممکن است در صورتی رخ دهد که چشم شما اشک کافی تولید نکند یا اشک هایی با کیفیت نامناسب تولید کند.

خشکی چشم حس ناخوشایندی به شما میدهد. اگر خشکی چشم داشته باشید، چشمان تان ممکن است سوزش یا خارش داشته باشند. شما ممکن است خشکی چشم را فقط در برخی مواقع تجربه کنید، مانند حضور در هواپیما یا در یک اتاق که مجهز به کولر است، در هنگام دوچرخه سواری یا پس از اینکه برای چندین ساعت به صفحه کامپیوتر نگاه کردید.

 

علل خشكي چشم

 

به طور كلی هر عاملی كه باعث كاهش توليد يا تغيير كيفيت اشك شود مي تواند منجر به بروز خشكی چشم شود. مهمترين عوامل ايجاد خشكی چشم عبارتند از:

بالارفتن سن:

با بالا رفتن سن مقدار ترشح لايه آبكي اشك كم مي شود. به علاوه همانطور كه در افراد مسن چربي پوست كمتر و پوست خشك مي شود، در چشم نيز ميزان ترشح چربي كمتر مي شود و در نتيجه مقدار تبخير لايه آبكي زياد مي شود. كاهش توليد و افزايش تبخير لايه آبكي اشك باعث ايجاد خشكي چشم در اكثر افراد مسن مي شود.

كار چشمي طولاني مدت:

پلك زدن متناوب براي پخش شدن لايه اشك بر روي چشم ضروري است. در مواردي كه فرد براي مدت طولاني به چيزي خيره شود و پلك نزند علائم خشكي چشم بدتر مي شود.

عوامل محيطي:

در محيط هاي گرم و خشك ميزان تبخير لايه آبكي اشك زياد مي شود. همچنين قرار گرفتن در معرض باد شديد و يا هواي سرد و خشك ارتفاعات مي تواند باعث بدتر شدن خشكي چشم شود. استفاده از وسايل گرمازا (مثل بخاري و شومينه) و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود (به خصوص دود سيگار) از عواملي است كه باعث تشديد خشكي چشم می شود.

داروها:

بسياري از داروهای معمولي می توانند باعث كم شدن ترشح اشك و ايجاد خشكی چشم شوند.

تغييرات هورمونی:

تغييرات هورموني به علت تغيير دو چربي لايه اشكي مي توانند باعث خشكي چشم شوند. يائسگی، بارداری و قرص های جلوگيری از بارداری به علت تغييرات هورمونی خشكی چشم را تشديد می كنند.

بيماری ها:

بيماري هاي مختلف مثل بيماري هاي تيروئيد و برخي از بيماري هاي سيستم ايمني (مثل شوگرن و لوپوس) مي تواند باعث ايجاد خشكي چشم شود.

مشكلات تغذيه ای:

كمبود ويتامين A می تواند به موارد شديد و خطرناك خشكی چشم منجر شود.

التهاب لبه پلك ها (بلفاريت):

اين بيماری با تغيير در چربي لايه اشكي باعث بدتر شدن خشكي چشم می شود.

بسته نشدن پلك ها:

در صورتيكه به علت مشكلات ساختاری پلك ها درست بسته نشود مقدار تبخير اشك زياد مي شود و خشكي چشم ايجاد مي شود. به علاوه در مواردي كه به علت مشكلات عصبي (مثلاً پاركينسون) فرد كمتر در حالت عادي پلك بزند خشكي چشم ايجاد مي شود.

استفاده از لنزهای تماسی: استفاده از لنز تماسی (كنتاكت لنز) يكی از علل شايع خشكی چشم است. لنزهای تماسی مثل يك اسفنج لايه آبكی اشك را جذب مي كنند و باعث خشكي چشم مي شوند. به علاوه استفاده از لنز تماسي باعث كم شدن حس قرنيه و كاهش پلك زدن می شود و در نتيجه توليد و پخش شدن اشك را با مشكل مواجه مي كند.

 

راههای پیشگیری از خشکی چشم:

 

اگر خشکی چشم را تجربه کردید، به شرایطی که احتمالا باعث ایجاد این نشانه ها در شما می شوند، توجه کنید. سپس راه هایی برای جلوگیری از این شرایط را برای جلوگیری از علائم خشکی چشم پیدا کنید. برای مثال: از مجاورت و ورود باد و یا دمیدن مستقیم و یا غیر مستقیم هوای بسیار گرم و خشک کننده در چشم خود اجتناب کنید. سشوار، بخاری ماشین، داکت اسپیلت یا هر جریان هوایی را به سمت چشمان خود هدایت نکنید.

  • رطوبت به هوا اضافه کنید.
  • در زمستان، یک دستگاه بخور می تواند برای تامین و حفظ رطوبت هوا داخل منزل شما موثر باشد.
  • عینک آفتابی و دیگر عینک های محافظ را در نظر بگیرید.
  • در طول کارهای طولانی به چشم خود استراحت دهید.
  • صفحه کامپیوتر خود را پایین تر از سطح چشم قرار دهید .
  • از سیگار کشیدن و از دود اجتناب کنید.
  • اشک مصنوعی را به طور مرتب استفاده کنید.

 

خشکی چشم و علائم همراه با آن

 

خشکی چشم این علائم را با خود به همراه دارد:

  • احساس سوزش، خارش و ناراحتی.
  • قرمزی چشم.
  • احساس وجود شن در چشم.
  • حساسیت نسبت به نور شدید.
  • احساس خستگی.
  • احساس ناراحتی در چشم.
  • ناراحتی و مشکل برای قرار دادن لنز.

درمان خشکی چشم :

باید توجه داشت که مشکلات ناشی از خشکی چشم ممکن است بسیار خفیف و یا بسیار شدید باشد. در موارد خیلی خفیف با قطره های اشکی معمولی و در موارد شدید با قطره های اشکی بدون ماده نگهدارنده درمان انجام می شود. گاهی نیاز به استفاده از پماد و ژل های چشمی در هنگام خواب است. درمان جراحی بستن مجرای خروج اشک در موارد شدید که به دارو جواب نمی دهد، انجام می شود.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

blurred-vision

از “تاری دید” ساده رد نشوید!

به گزارش مشرق، تاری ناگهانی دید ممکن است هشداری درمورد مشکلی جدی در سلامتی باشد. مداخله درمانی به‌موقع می‌تواند بهترین نتیجه را داشته باشد. علائم هشداردهنده زیر نشان می‌دهند باید تاری دید را جدی بگیرید؛ بنابراین اگر هر یک از این علائم را دارید زودتر به اورژانس مراجعه کنید: . تغییر بی‌دلیل و ناگهانی در بینایی (مثلاً تاری دید) . درد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *