آلودگی هوا کلسترول «خوب» را کاهش می دهد

آلودگی هوا کلسترول «خوب» را کاهش می دهد

زندگی در هوای آلوده این روزها پدیده ای عادی برای مردم شهرهای بزرگ و صنعتی به شمار می رود. این کشنده خاموش تنها در بریتانیا سالانه منجر به مرگ 40 هزار نفر می شود و از هر 10 نفر، 8 نفر از آنها به دلیل حمله قلبی یا سکته مغزی ناشی از این آلودگی جان خود را از دست می دهند.
تحقیق جدید در انگلیس نشان داده است که آلودگی هوا می تواند شانس ابتلا به حمله قلبی را با پایین آوردن سطح کلسترول «خوب» در جریان خون افزایش دهد. مطالعه بیش از 6500 نفر در آمریکا که 45 تا 84 ساله بودند نشان می دهد که مواجهه با کربن سیاه که نشانگر آلودگی مرتبط با ترافیک است به طور معناداری با کاهش میزان HDL کلسترول در ارتباط است. همچنین مقادیر بالای ذرات آلاینده که PM2.5 نام دارند و سوخت های فسیلی تولیدشان می کنند نیز با کاهش HDL که اثر محافظتی دارد در ارتباط است.
این تحقیق شاهد دیگری بر این مدعا است که آلودگی هوا که بخش اعظم آن قابل رؤیت نیست عامل مشکلات بسیار جدی برای سلامتی است. به طوری که بنیاد قلب بریتانیا از آن با نام «کشنده خاموش» یاد کرده است که مسئول «بی شمار تغییر در بدن» است که یکی از آن‌ها افزایش فشارخون است. در تحقیق مذکور آمده است که غلظت بالای PM2.5 به مدت بیش از یک دوره سه ماهه با کاهش HDL-P و غلظت بالای سالانه کربن سیاه با پایین آمدن HDL-C در ارتباط است. در تحقیقات پیشین هم ثابت شده بود که وقتی کلسترول خوب پایین می آید باید منتظر بیماری های قلبی عروقی باشیم. این تحقیق می گوید اثرهای منفی که آلودگی هوا روی کلسترول خوب می گذارد تقریباً قابل قیاس با تغییرات مثبتی است که افراد هنگام ترک سیگار در بدن خود مشاهده می کنند.
همچنین ارتباط میان آلودگی هوا و کلسترول خوب در زنان قوی تر است درحالی که این ارتباط در مردان همچنان منفی است. البته این تحقیق نشان دهنده همبستگی میان آلودگی هوا و کلسترول است نه رابطه علت و معلولی.
به گفته سرپرست این تحقیق نیاز ضروری برای اعتبار بیشتر در انجام تحقیقات این چنینی احساس می شود که با عمق بیشتری به دنبال اثرهای خطرناک آلودگی هوا بر سیستم قلبی عروقی بگردیم. یادمان باشد که مرگ 40 هزار نفر در سال آن‌هم تنها در یک کشور، بریتانیا، که ازقضا توسعه یافته نیز محسوب می شود به هیچ وجه رقم قابل اغماضی نیست.
منبع: Independent

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *