شناسایی یک هدف جدید برای مقابله با پارکینسون

شناسایی یک هدف جدید برای مقابله با پارکینسون

محققان دانشگاه اِموری آتلانتای آمریکا نوعی پروتئین را شناسایی کردند که با بیماری پارکینسون ارتباط دارد. این پروتئین که synaptic vesicle glycoprotein 2C به اختصار SV2C نام دارد، هدف جدیدی برای داروها محسوب می‌شود.
بیماری پارکینسون نوعی اختلال پیش رونده سیستم عصبی است که موجب اختلال در حرکت شده و منجر به لرزش بدن می‌شود.
پروتئین SVC2 یکی از پروتئین‌های مسئول تنظیم میزان ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین در مغز است. دوپامین در کنترل احساسات، انگیزه‌ها و حرکات شخص تاثیر دارد.
کمبود دوپامین در مبتلایان به پارکینسون امری متداول است. در تحقیقات قبلی ارتباط بین SV2C و توانایی سیگار کشیدن با هدف کاهش خطر ابتلا به پارکینسون مورد بررسی قرار گرفته است.
در این تحقیقات با استفاده از دستکاری ژنتیکی موش‌هایی ساخته شدند که دچار کمبود SV2C و در نتیجه کمبود دوپامین در مغز بودند و حرکات آن ها دچار محدودیت شده بود. حرکت این موش‌ها پس از دریافت نیکوتین حاصل از سیگار کشیدن، کندتر شد. همچنین محققان با بررسی میزان SV2C در بافت مغز افرادی که در اثر پارکینسون جان خود را از دست دادند، دریافتند میزان این پروتئین در مغز آن‌ها متفاوت با سایرین بوده است.
بر اساس این تحقیقات درمان‌های دارویی که SV2C را هدف می‌گیرند، برای درمان پارکینسون و سایر بیماری‌های مرتبط با دوپامین کاربرد دارند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده است.
منبع:ایرنا

همچنین ببینید

food-and-mental-health

تحقیقات جدید، بهترین نوع رژیم غذایی برای سلامت مغز را مشخص می‌کند!

یک مطالعه جدید نشان داد که رژیم غذایی ممکن است بر سلامت روان تأثیر بگذارد. پژوهشگران افراد شرکت کننده را بر اساس رژیم غذایی به چهار گروه تقسیم کردند: کم نشاسته، گیاهخواری، پر پروتئین و کم فیبر، و متعادل. طبق نتایج این مطالعه، افرادی که رژیم غذایی متعادل داشتند در مقایسه با سایر گروه‌ها از سلامت روان و عملکرد شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *