نوزادان کم‌شنوا تا ۱۲ ماهگی شناسایی و درمان شوند

نوزادان کم‌شنوا تا ۱۲ ماهگی شناسایی و درمان شوند

رییس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت با تاکید براینکه کم شنوایی یک اپیدمی خاموش است، گفت: نوزادان کم شنوا تا ۱۲ ماهگی باید شناسایی و با مداخلاتی درمان شوند تا فرصت رسیدگی به آنها از بین نرود.
دکتر سعید محمودیان در اولین کارگاه کشوری برنامه سلامت گوش و شنوایی، با بیان اینکه ایران جزو اولین کشورهایی است که برنامه غربالگری شنوایی در نظام مراقبت های اولیه را اجرا می‌کند، اظهار کرد: نوزادان کم شنوا تا ۱۲ ماهگی باید شناسایی و با مداخلاتی درمان شوند تا فرصت رسیدگی به آنها از بین نرود. اگر مشکل کم شنوایی یا ناشنوایی فرد درمان نشود دچار اختلالات زبانی شده و در زمینه‌های گفتار، گوش کردن، خواندن، نوشتن، موفقیت‌های تحصیلی، ورود به تحصیلات عالی، آرمان‌ها و شغل دچار مشکل می‌شود.
محمودیان شانس ابتلا به دیابت در افراد کم شنوا را دو برابر سایرین دانست و گفت: در دنیا یک میلیارد نفر ناتوانی شنوایی و ۲۷۵ میلیون نفر کم شنوایی شدید دارند و در مجموع پنج درصد از جمعیت دنیا دچار معلولیت شنوایی هستند.
رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت همچنین بیان کرد: از هر هزار تولد در دنیا یک تا سه نفر دچار کم شنوایی، ۲۰ تا ۴۰ نفر در هر هزار نفر در PICU دارای اختلالات شنوایی، ۵.۲ نفر در هر هزار نفر در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد نیز هنگام ورود به مدرسه دچار اختلالات شنوایی هستند.
محمودیان با تاکید براینکه کم شنوایی یک اپیدمی خاموش است، افزود: ممکن است کودکانی را که فکر می‌کنیم اوتیسم دارند دچار این اختلالات باشند. اختلالات شنوایی رتبه پانزدهم بار بیماری‌ها را در دنیا دارد. اداره سلامت گوش و شنوایی نیز حدود یکسال است که در وزارت بهداشت راه اندازی شده و در جهت تحقق اهداف سازمان بهداشت جهانی و قطعنامه ۲۰۱۶ این سازمان اهدافی را دنبال می‌کند.
رییس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت افزایش سواد سلامت گروه‌های سنی در زمینه سلامت گوش، افزایش پوشش غربالگری شنوایی موالید تا ۸۵ درصد که ۶۸ درصد آن توسط بهزیستی محقق شده و با تفاهمنامه با وزارت بهداشت ادامه دارد، افزایش پوشش غربالگری کودکان سه تا پنج سال تا ۳۰ درصد، تدوین برنامه راهبردی غربالگری کم شنوایی سالمندان، افزایش میزان رفتارهای پیشگیرانه در محل‌های کار، تفریحی و زندگی تا میزان ۵۰ درصد سال پایه، استقرار بسته خدمتی سلامت گوش در نظام مراقبت های اولیه و ارتقای کیفیت زندگی وابسته به شنوایی به میزان ۵۰ درصد سال پایه را از اهداف این اداره عنوان کرد.
منبع:ایسنا

همچنین ببینید

Use-of-melatonin-in-children

مسمومیت خاموش در کودکان با مصرف تصادفی ملاتونین

مصرف ملاتونین برای کمک به خواب کودکان در حال افزایش است. اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که بلع تصادفی این ماده توسط کودکان باعث افزایش مراجعه به اورژانس و تماس با مراکز کنترل مسمومیت شده است. برای همین، انجمن مسئول تغذیه، که یک سازمان تجاری برای صنعت مکمل‌های غذایی است، دستورالعمل‌های جدیدی برای بسته‌بندی و برچسب‌گذاری محصولات ملاتونین اعلام کرده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *