چرا بعد از دفع دچار درد در مقعد می شویم؟

شاید از خودتان بپرسید که بیماری مقعدی شقاق یا همان فیشر، با چه علائم و نشانه‌هایی همراه است؟ این عارضه دردناک و آزاردهنده معمولاً توسط کدام علائم قابل تشخیص و درمان است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که از شایع‌ترین علائم فیشر درد، خونریزی و یا سوزش مقعدی است که اگر به موقع و به درستی توسط بهترین پزشکان متخصص شقاق شناسایی شوند، در درمان و معالجه زخم مقعد کمک کننده خواهند بود.

پیش از آنکه به علائم و خونریزی بیماری شقاق بپردازیم، بهتر است تا ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که فیشر چیست؟

فیشر یا شقاق مقعد چیست؟

به زخم یا ترکی طولی در اطراف دهانه مقعد (لبه خارجی) و یا در انتهای رکتوم (لبه داخلی) که در اغلب موارد در اثر ضربه و یا فشار بیش از اندازه بر روی عضلات اسفنکتر به وجود می‌آید.

زخم شقاق معمولاً با درد و خونریزی مقعدی همراه است. این دو نشانه در بسیاری از بیماری‌های التهابی روده از جمله سرطان روده رایج است و نکته مهم اینجاست که گاهی اوقات درد و خونریزی صرفاً از علائم فیشر نیست!

علائم و نشانه های بروز شقاق چیست

علائم فیشر مقعد چیست؟

فیشر مقعدی در برخی موارد که با علائمی همچون اسکار یا زخم همراه باشد، می‌تواند با بیماری بواسیر اشتباه گرفته شود.

بهترین راهکار برای ایجاد تمایز و تفاوت بین فیشر و بواسیر، شناخت دقیق علائم فیشر است. 5 علامت دردناک از شقاق (فیشر) که موجب تشخیص دقیق و درمان به موقع این عارضه می‌شوند عبارتند از:

درد ممتد مقعدی:

درد شقاق فوق العاده زیاد بوده و منجر به احساس ناراحتی بیماران می‌شود. درد ناشی از شقاق می‌تواند در طول اجابت مزاج، سرفه کردن، راه رفتن و یا حتی نشستن به صورت تیر کشنده و ممتد در ناحیه نشیمنگاهی احساس شود.

خونریزی از مقعد:

اعمال فشار بر روی ناحیه انتهای مقعد از طریق یبوست و یا رابطه جنسی مقعدی، ممکن است منجر به پاره شدن بافت حساس مقعد، خونریزی قطره‌ای از این ناحیه و در نهایت موجب بروز شقاق شود.

ترک یا زخم اطراف مقعد:

اگر شقاق مقعدی شما در همان مراحل ابتدایی بیماری درمان نشود، به شقاق مزمن تبدیل شده و در اغلب موارد با یک ترک دردناک و سوزاننده و یا زخم مقعدی همراه خواهد بود.

جالبه بدانید آقایانی که ماهیچه ها و عضلات قوی ای دارند اگر دچار یبوست شوند چون مقعد آن ها براحتی باز نمیشود و مجبور هستند زور بیشتری را وارد کنند احتمال اینکه دچار شقاق شوند بیشتر خواهد شد.

سوزش و خارش اطراف مقعد:

یکی دیگر از علائم شقاق مقعدی سوزش و خارش اطراف مقعد است که با هر بار دفع، تشدید می‌شود. برای بهبود این احساس سوزش و خارش که از علائم فیشر به شمار می‌رود، توصیه ما به شما نشستن در لگن آب گرم (حمام سیتز) به مدت 10 الی 15 دقیقه به تعداد دفعات 2 الی 3 بار در روز می‌باشد.

احساس وجود یک زائده گوشتی:

تکرار ابتلا به شقاق مقعد در طولانی مدت و عدم درمان آن، منجر به مزمن شدن فیشر شده و سبب ایجاد یک ضایعه گوشتی در سطح پوست اطراف مقعد می‌شود. اسکین تگ یا گوشت زائده‌ی مقعدی از علائم فیشر بوده و برای درمان و معالجه آن بهتر است تا از روش‌های نوین لیزر درمانی استفاده شود.

برای آشنایی بیشتر با علائم شقاق مقعدی به مقاله مربوط به آن در سایت دکتر داوود تاجبخش مراجعه کنید.

انواع شقاق مقعدی چه علائمی دارند؟

علائم انواع شقاق مقعدی

شقاق مقعدی بر اساس شدت و وخامت بیماری به دو دسته شقاق مزمن و شقاق حاد طبقه بندی می‌شود. علائم فیشر در دو نوع فیشر حاد و مزمن از یکدیگر متفاوت بوده و به شرح زیر هستند:

علائم فیشر حاد:

فیشر حاد به مراحل ابتدایی این عارضه مقعدی گفته می‌شود که با توجه به نظر دکتر فوق تخصص شقاق، می‌تواند در خانه درمان شود. از علائم فیشر حاد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• خونریزی مقعدی قطره‌ای و به رنگ قرمز روشن
  • خارش و سوزش در ناحیه اطراف دهانه مقعد
  • احساس وجود یک برآمدگی در ناحیه مقعد
  • درد تیر کشنده و مزمن شقاق

علائم فیشر مزمن:

در صورتیکه شقاق حاد درمان نشده باقی بماند و با بروز یبوست و یا اسهال مزمن تشدید شود، به شقاق مزمن تبدیل شده و موجب بروز مشکلات سلامتی جدی‌تری خواهد شد. علائم فیشر مزمن که بهتر است برای تشخیص و درمان این عارضه بشناسید، عبارتند از:

• درد فاقد خونریزی حین اجابت مزاج
  • وجود یک ترک طولی در اطراف دهانه مقعد
  • احساس خارش و سوزش پوست اطراف مقعد
  • وجود یک زائده گوشتی بیرون زده در پوست سطح مقعد

علائم فیشر در کودکان را بشناسید

فیشر مقعدی نه تنها به عنوان یک بیماری رایج در بزرگسالان شناخته می‌شود، بلکه بیماری مقعدی شایعی نیز در طول دوران نوزادی و کودکی به شمار می‌رود. اما شاید این پرسش برای شما پیش آمده باشد که علائم فیشر در کودکان و نوزادان چیست؟ 5 علامت شایع فیشر در کودکان عبارتند از:

• ابزار احساس خارش شدید در ناحیه مقعد کودک
  • تورم و قرمزی در پوست اطراف دهانه مقعد
  • التهاب در ناحیه انتهای کانال رکتوم
  • گریه و ترس کودک از اجابت مزاج
  • پارگی یا زخم در ناحیه مقعدی
  • مشاهده خون در مدفوع

درمان فوری و سرپایی علائم فیشر مقعدی در کلینیک لیزر شفا

کلینیک لیزر شفا با بیش از 17 سال سابقه درخشان و با داشتن بیش از 20 هزار عمل موفقیت آمیز انواع بیماری‌های مقعدی، به عنوان بهترین کلینیک لیزر درمان بیماری‌های نشیمنگاهی در تهران شناخته می‌شود.

کلینیک لیزر شفا مجموعه‌ای تخصصی و حرفه‌ای در زمینه درمان انواع عارضه‌های نشیمنگاهی با لیزر است که تیم پزشکی متشکل از پزشکان آقا و خانم متخصص می‌باشد. مجموعه کلینیک لیزر شفا هیچ گاه عمل جراحی را راه و روش درمان نمی‌دانید. بلکه پزشکان مجموعه همواره به دنبال درمان این بیماری‌ها و اختلالات به کمک درمان‌های خانگی هستند. اما در صورتیکه درمان‌های خانگی پاسخگو نباشند، پزشکان آقا و خانم کلینیک لیزر شفا از لیزرهای پرتوان CO2 استفاده خواند کرد تا مشکلات و ناراحتی‌های شما را درمان کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بیماری شقاق مقعدی، راه‌های درمان، علل بروز، راه های تشخیص و …. به وبسایت دکتر داوود تاجبخش مراجعه کنید.

چرا با لیزر کیست مویی خود را درمان کنیم؟

شما به عنوان فردی که به کیست مویی مبتلا هستید، چه مزایا و معایبی از یک روش درمانی برایتان اهمیت دارد؟ سرعت بالای عمل جراحی و یا بدون درد و خونریزی بودن آن، دوران نقاهت کوتاه‌تر یا عدم وجود احتمال انتقال بیماری‌های عفونی؟! اگر قرار باشد کیست مویی کمر و یا مقعد خودتان را با لیزر درمان کنید، به دنبال …