مراقبت‌های بارداری در هوای آلوده

مراقبت‌های بارداری در هوای آلوده

یک عضو هیئت‌علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: جنین از خون مادر تغذیه می‌کند و سلامت آن وابسته به میزان اکسیژن در جریان خون مادر است بنابراین هوای ناسالم تاثیرات مخربی بر آن دارد.
پروین بهادران ، با بیان اینکه آلودگی هوا تاثیرات زیان باری بر سلامت جنین دارد، اظهار کرد: آلودگی هوا از طریق تنفس وارد ریه مادر شده و از طریق جریان خون جذب جنین می‌شود و به دلیل اینکه جنین، خون مادر را دریافت می‌کند مادر نیازمند تنفس در هوای پاک است.
وی افزود: ممکن است مادر تحمل مشکلات آلودگی هوا را داشته باشد و یا با آن سازگار شده باشد، اما به دلیل اینکه جنین از خون مادر تغذیه می‌کند و سلامت آن وابسته به میزان اکسیژن در جریان خون مادر است، هوای ناسالم تاثیرات مخربی بر آن دارد و از این جهت تنفس مادر در هوای سالم بسیار مهم است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بارداری به دو دسته بارداری کم خطر و پرخطر تقسیم می‌شود، ادامه داد: برای زنانی که حاملگی پرخطر دارند، تنفس در هوای آلوده خطرناک است. در حاملگی‌هایی با عدم رشد طبیعی جنین و خطر زایمان زودتر، سابقه نازایی مادر، حاملگی‌های چندقلو، زنان با مشکلات قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن مادر، تنفس هوای آلوده بارداری را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد.
بهادران با بیان اینکه در حاملگی‌های پرخطر که جنین رشد خوبی ندارد مادر نباید در هوای آلوده تردد کنند، اضافه کرد: به دلیل اینکه میزان اکسیدان های خون در زمان آلودگی هوا بالا می‌رود بهتر از این دسته مادران اصلاً و یا کمتر در شرایط آلودگی هوا قرار گیرند.
وی با بیان اینکه مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان در روزهای آلودگی هوا برای زنان باردار بسیار مفید است، افزود: بهتر است زنان باردار در روزهای آلوده کمتر از خانه بیرون روند و مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش دهند؛ هم‌چنین فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی که میزان تنفس را افزایش می‌دهد نداشته باشند تا میزان سموم دریافتی به حداقل برسد.
این عضو هیئت‌علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اگرچه عوارض آلودگی هوا در زنانی که حاملگی پرخطر ندارند به اندازه زنان با حاملگی پرخطر نیست، اما حتی آن‌ها نباید در معرض آلودگی قرار گیرند. به طور کلی مادران باردار به هوای سالم نیاز دارند تا در دوران حاملگی شاهد نتیجه بهتری باشند.
منبع:سلامت نیوز

همچنین ببینید

Exercise-and-obesity

چرا ورزش در ساعات پایانی روز برای افراد چاق فواید بیشتری دارد؟

تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله Diabetes Care در 10 آوریل 2024، نشان می دهد که ورزش عصرگاهی برای افرادی که با چاقی زندگی می کنند، ممکن است بیشترین فواید سلامتی را به همراه داشته باشد. این مطالعه بر روی تقریباً 30000 فرد چاق بالای 40 سال، از جمله تقریباً 3000 نفر مبتلا به دیابت نوع 2، به مدت هشت سال انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *