اختلالات و بیماری های تیروئید

چندین اختلال مختلف ممکن است ایجاد شود که تیروئید شما هورمون زیادی تولید کند (پرکاری تیروئید) یا هورمون کمی تولید کند (کم کاری تیروئید).

چهار اختلال شایع تیروئید

عبارتند از: هاشیموتو ، بیماری گریوز ، گواتر و گره تیروئید.

پرکاری تیروئید:

در پرکاری تیروئید غده تیروئید بیش فعال است. بیش از حد هورمون تولید می کند. پرکاری تیروئید حدود 1 درصد از خانمها را مبتلا می کند . در مردان کمتر دیده می شود.

بیماری گریوز شایع ترین علت پرکاری تیروئید است که در حدود 70 درصد از مبتلایان به تیروئید بیش فعال وجود دارد. گره در تیروئید، گواتر سمی گره دار و یا گواتر مولتی مدولار همچنین می تواند باعث تولید بیش از حد هورمون های غده تیروئید شود.

علایم پرکاری تیروئید :

– بی قراری

– عصبی بودن

– تپش قلب

– تحریک پذیری

– افزایش تعریق

– لرزش

– اضطراب

– مشکل خواب

– پوست نازک

– مو و ناخن های شکننده

– ضعف عضلانی

– کاهش وزن

– چشم های برجسته (در بیماری گریوز)

تشخیص و درمان پرکاری تیروئید :

آزمایش خون میزان هورمون تیروئید (تیروکسین ، یا T4 ) و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) در خون شما را اندازه گیری می کند.غده هیپوفیز TSH را برای تحریک تیروئید در تولید هورمونهای خود آزاد می کند. میزان بالای تیروکسین و سطح پایین TSH نشان می دهد که غده تیروئید شما بیش فعال است.

همچنین ممکن است پزشک شما ید رادیواکتیو را به صورت خوراکی یا تزریق به شما بدهد و سپس میزان غده تیروئید شما را اندازه گیری کند. تیروئید شما برای تولید هورمونهای خود ید مصرف می کند. مصرف زیاد ید رادیواکتیو علامت این است که تیروئید شما بیش از حد فعال است. سطح پایین رادیواکتیویته به سرعت برطرف می شود و برای اکثر افراد خطرناک نیست.

درمان های پرکاری تیروئید غده تیروئید را از تولید هورمون های آن منع می کند.

کم کاری تیروئید:

کم کاری تیروئید برعکس پرکاری تیروئید است. غده تیروئید کم تحرک است ، و نمی تواند به اندازه کافی هورمون تولید کند. کم کاری تیروئید اغلب در اثر بیماری هاشیموتو ، عمل جراحی برای برداشتن غده تیروئید یا آسیب در اثر اشعه درمانی ایجاد می شود . در ایالات متحده ، در حدود 4.6 درصد از افراد 12 ساله و مسن به کم کاری تیروئید مبتلا هستند. بیشتر موارد کم کاری تیروئید خفیف است.

علایم کم کاری تیروئید:

– خستگی

– پوست خشک

– افزایش حساسیت به سرما

– مشکلات حافظه

– یبوست

– افسردگی

– افزایش وزن

– ضعف

– ضربان قلب آهسته

– کما

تشخیص و درمان کم کاری تیروئید:

پزشک شما برای اندازه گیری سطح TSH و سطح هورمون تیروئید آزمایش خون را انجام می دهد. سطح بالای TSH و میزان تیروکسین پایین می تواند به معنای کم کاری تیروئید شما باشد. این سطوح همچنین می تواند بیانگر این باشد که غده هیپوفیز شما TSH بیشتری را آزاد می کند تا سعی کند غده تیروئید را برای ساخت هورمون آن تحریک کند.

درمان اصلی کم کاری تیروئید مصرف قرص های هورمون تیروئید است. دریافت درست دوز مهم است ، زیرا مصرف بیش از حد هورمون تیروئید می تواند باعث ایجاد علائم پرکاری تیروئید شود.

بیماری هاشیموتو :

بیماری هاشیموتو به عنوان تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن نیز شناخته می شود. این شایع ترین علت کم کاری تیروئید است . این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد ، اما بیشتر در زنان میانسال است. این بیماری هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه حمله کند و به آرامی غده تیروئید و توانایی آن در تولید هورمون را از بین ببرد.

برخی از افراد با موارد خفیف بیماری هاشیموتو ممکن است علائم واضحی نداشته باشند. این بیماری می تواند سالها پایدار بماند و علائم آن اغلب خفیف است. آنها همچنین مشخص نیستند ، به این معنی که آنها علائم بسیاری از شرایط دیگر را تقلید می کنند.

علایم بیماری هاشیموتو :

– خستگی

– افسردگی

– یبوست

– افزایش وزن خفیف

– پوست خشک

– موهای خشک و نازک

– رنگ پریده ، پف صورت

– قاعدگی سنگین و نامنظم است

– عدم تحمل سرما

– تیروئید بزرگ یا گواتر

تشخیص و درمان هاشیموتو :

آزمایش سطح TSH اغلب اولین قدم برای غربالگری برای هر نوع اختلال تیروئید است. اگر برخی از علائم فوق را مشاهده می کنید ، پزشک ممکن است آزمایش خون را انجام دهد تا میزان TSH و همچنین سطح پایین هورمون تیروئید ( T3 یا T4) را بررسی کند. بیماری هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است ، بنابراین آزمایش خون همچنین آنتی بادی های غیر طبیعی را نشان می دهد که ممکن است به تیروئید حمله کنند.

هیچ روش درمانی در مورد بیماری هاشیموتو وجود ندارد. از داروهای جایگزین هورمون اغلب برای بالا بردن سطح هورمون تیروئید یا کاهش سطح TSH استفاده می شود. همچنین می تواند به تسکین علائم بیماری کمک کند. جراحی ممکن است برای برداشتن بخشی یا تمام غده تیروئید در موارد نادر و پیشرفته از هاشیموتو لازم باشد. این بیماری معمولاً در مراحل اولیه تشخیص داده می شود و سالها پایدار است زیرا به آرامی پیشرفت می کند.

منبع:بیتوته

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …