فواید شگفت انگیز هندوانه در فصل تابستان!

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، بدن دچار کم آبی می‌شود و افراد احساس نیاز بیشتری به مصرف نوشیدنی های خنک و میوه های شیرین و آبدار پیدا می‌کنند.

میوه هندوانه با عطر خاص و طعم شیرین دلپذیرش یکی از میوه های تابستانی است که علاوه بر کاهش عطش و جبران کم آبی بدن، ویتامین های ضروری و آنتی اکسیدان های قوی که برای سلامت نیاز است را به بدن می‌رساند.

این میوه محبوب در سراسر جهان به دلیل طروات و طعم شیرینی که دارد به عنوان یک میان وعده عالی در تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالبه بدانید اولین برداشت هندوانه 5000 سال پیش در مصر ثبت شده است و به مرور به سایر نقاط جهان نیز رسید !

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با خواص فوق العاده هندوانه آشنا کنیم:

هندوانه برای سلامتی چه فوایدی دارد؟

با بالا رفتن جیوه در بدن بسیاری از افراد اشتها خود را از دست می‌دهند و با مشکلات کم آبی رو به رو هستند. اگر شما هم با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید، هندوانه می‌تواند برایتان انتخاب مناسبی باشد.

به طور کلی 90 تا 92 درصد از هندوانه از آب تشکیل شده است و دارای طیف وسیعی از مواد مغذی است. همچنین می‌تواند در حالی که هوس شیرینی کردید این احساس را در شما بر طرف کند.

برخی از خواص و فواید میوه هندوانه عبارتند از:

میان وعده سالم برای افراد

یکی از بهترین مزیت های هندوانه کالری کم و سدیم پایین است. از این رو می‌توان این میوه را به عنوان یک میان وعده یا نوشیدنی سالم برای افراد در نظر گرفت.

سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها

هندوانه سرشار از مواد مغذی مختلف مانند ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین C، پتاسیم، آنتی اکسدیان های فوق العاده لیکوپن و بتاکاروتن است.

تضمین سلامت قلب

Benefits-of-watermelon-for-heart-health

آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند و حتی می‌تواند از ابتلا به برخی سرطان ها نریز جلوگیری کند. هندوانه علاوه بر این موارد برای سلامت قلب بسیار مفید بوده و خطر ابتلا به گرفتگی عروق را کاهش می‌دهد.

پوست و چشم سالم

همانطور که در متن بالا اشاره کردیم هندوانه به دلیل اینکه حجم زیادی آب دارد و سرشار از ویتامین سی و همینطور ویتامین B6 است به افزایش کلاژن پوست کمک می‌کند و پوست را سالم و لطیف نگه می‌دارد.

علاوه بر آن مطالعات انجام شده نشان می‌دهد لیکوپین موجود در هندوانه دارای اثر محافظتی از پوست در برابر آفتاب را دارد. بنابراین مصرف این میوه آبدار در فصل تابستان کمتر افراد را در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌دهد.

ویتامین A موجود در هندوانه چشمانتان را سالم و درخشان نگه می‎دارد و می‌تواند از دژنراسیون ماکولا جلوگیری کند.

جلوگیری از درد عضلانی بعد از تمرین

از آنجایی که هندوانه حاوی پتاسیم است، پتاسیم موجود در آن از درد عضلانی در حین تمرین و حتی بعد از آن جلوگیری می‌کند. برای بهره‌مندی از این مزیت هندوانه می‌تواند یک کاسه هندوانه قبل یا بعد از تمرینات ورزشی خود مصرف کنید تا شاهد اثرات محافظتی آن بر سلامت عضلانی باشید.

کاهش تهوع بارداری در صبح

یکی دیگر از فواید هندوانه تسکین تهوع صبحگاهی خانم های باردار است. محتوای بالای آب این میوه می‌تواند از کم آبی بدن در سه ماهه اول بارداری جلوگیری کند و همچنین حالت تهوع صبحگاهی و سوزش سر دل را در سه ماهه دوم و سوم کاهش دهد.

مواد معدنی موجود در آن می تواند به کاهش گرفتگی عضلات پا در سه ماهه سوم نیز کمک کند. همچنین پتاسیم موجود در هندوانه می‌تواند فشار خون را کنترل کند و به دلیل آب و فیبر بالا ابتلا به یبوست را در دوران بارداری کاهش دهد.

همچنین ببینید

salt-substitutes

جایگزین نمک برای قلب مفید است!

تحقیقات جدید نشان داده است که جایگزین کردن نمک معمولی با طعم دهنده های کم سدیم مانند لیمو، موسیر، پودر پیاز و … خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. تاثیر جایگزین نمک مشابه داروهای فشار خون مطالعه ای بر روی ۱۶ آزمایش کنترل شده نشان داد، استفاده از جایگزین نمک هنگام آشپزی با کاهش فشار خون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *