عوارض مصرف آنتی بیوتیک

 

آنتی بیوتیک ها

آنتی‌بیوتیک‌ها داروهایی هستند که برای درمان عفونت‌های میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای تهیه‌ی آنها از داروخانه، به‌همراه داشتن نسخه‌ی پزشک ضروری است. از جمله عفونت‌های میکروبی رایجی که به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند برونشیت، ذات‌ الریه یا سینه پهلو و عفونت‌ مثانه هستند. آنتی‌بیوتیک به کشتن باکتری‌ها یا متوقف کردن رشد آنها کمک می‌کند. آنتی‌بیوتیک‌ها در گروه‌ها و طبقه‌بندی‌های مختلفی جای می‌گیرند که البته تمام آنها عوارضی به‌همراه دارند.

عوارض آنتی بیوتیک ها

مشکلات گوارشی:

بروز مشکلات گوارشی، مانند حالت تهوع، استفراغ، و اسهال یکی از رایج‌ترین شکایت های بیمارانی است که آنتی بیوتیک مصرف می کنند. شرایطی به نام اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک وجود دارد و به بیماران توصیه می شود که به آن توجه داشته باشند. مصرف مایعات فراوان و پرهیز از غذاهای حاوی فیبر زیاد ممکن است به کنترل این شرایط تا زمان اتمام دوره مصرف دارو کمک کند.

رشد باکتری

آنتی بیوتیک ها می توانند موجب رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک شوند که می تواند به بروز نفخ و کرامپ که حتی پس از توقف مصرف دارو نیز ادامه می یابند، منجر شود. این نوع از عفونت به طور معمول نیازمند آنتی بیوتیک های بیشتر، اما متفاوت است تا تعادل باکتریایی روده به حالت عادی باز گردد.

تِندونیتیز یا سوزش تاندون

تندونیتیز به التهاب یا سوزش تاندون گفته می‌شود. تاندون‌ها رشته‌های ضخیمی هستند که استخوان‌ها را به ماهیچه‌ها وصل می‌کنند و در تمام نقاط بدن وجود دارند.

آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سیپروفلوکساسین می‌توانند موجب تندونیتیز یا پارگی تاندون‌ها بشوند. در هنگام پارگی تاندون‌ها نیز تندونیتیز رخ می‌دهد. همه‌ی افراد در هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک‌های نام‌برده در معرض خطر پارگی تاندون‌ها هستند به‌ویژه کسانی‌ که:

پیوند شش، قلب یا کلیه داشته‌اند؛

نارسایی‌های کلیوی دارند؛

در گذشته مشکلاتی در ناحیه‌ی تاندون‌ها داشته‌اند؛

استروئید مصرف می‌کنند؛

بالای ۶۰ سال دارند.

عفونت قارچی

آنتی‌بیوتیک‌ها محل سکونت باکتری‌ها در بدن ما را تغییر می‌دهند، به همین خاطر بدن به عفونت‌های قارچی حساس می‌شود. ممکن است عفونت در دهان، پوست یا زیر ناخن‌ افراد ظاهر شود. اگر برای مدت طولانی باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید، حتما به همراه آن داروهای ضد قارچ هم بخورید تا اثرات منفی آنتی بیوتیک از بین برود.

در نتیجه بسیاری از افراد که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند دچار عفونتهای قارچی (واژن ، دهان یا گلو ) می‌شوند.

افرادی که در حال مصرف آنتی بیوتیک هستند یا کسانی که آنها را قبلا مصرف کرده‌اند و فکر می‌کنند که عفونت قارچی دارند باید خیلی زود با پزشکشان در میان بگذارند. داروهای ضد قارچ در اکثر موارد، عفونتهای قارچی را درمان می‌کنند.

علائم شایع عفونت قارچی

برفک دهان،خارش واژن، تورم و زخم ،درد و احساس سوزش به هنگام رابطه جنسی و موقع ادرار کردن، ترشح غیر طبیعی واژن، معمولا سفید تا خاکستری و حالت توده‌ای، تب و لرز، یک لایه ضخیم و سفید در دهان و گلو ،لکه‌های سفید روی گلو، گونه‌ها، سقف دهان یا زبان

حساسیت پوستی یا واکنش آلرژیک

حساسیت پوستی می‌تواند یکی از عوارض آنتی بیوتیک باشد. در هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین، احتمال حساسیت نسبت به نور وجود دارد. با مصرف این آنتی‌بیوتیک ممکن است نور چشم‌تان را بزند یا پوست‌تان در برابر آفتاب حساس و دچار آفتاب سوختگی بشود. این مشکلات با قطع مصرف آنتی‌بیوتیک از بین می‌روند.

برای مقابله با این مشکلات، قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتما از بهترین کرم‌های ضدآفتاب مناسب خودتان که در برابر طیف‌های مختلف اشعه‌ی فرابنفش مقاوم هستند، استفاده کنید و تجهیزاتی مانند کلاه، عینک آفتابی و لباس‌های مناسب بپوشید.

لکه دندان و استخوان

تحقیقات نشان می دهد ۳ تا ۶ درصد افرادی که در حال مصرف تتراسایکلین هستند دچار لکه روی مینای دندان می‌شوند. لکه در بزرگسالان غیر قابل برگشت چون دندانهای آنها در حال رشد نیستند یا تغییر نمی‌کنند. لکه روی بعضی از استخوانها نیز ظاهر می‌شود. البته استخوانها مرتبا خودشان را تغییر شکل می‌دهند بنابراین لکه استخوان ایجاد شده توسط آنتی بیوتیک معمولا برگشت پذیر است. در صورتی که با مصرف آنتی بیوتیک دچار لکه یا تغییر رنگ روی دندان شدید با پزشکتان در موردش صحبت کنید.

تب

تب ممکن است به دلایل مختلف در بدن ظاهر شود. اما اگر پس از مصرف آنتی بیوتیک تب کردید، یعنی به این دارو حساسیت دارید. با اینکه این حساسیت ممکن است بعد از مصرف هر آنتی بیوتیکی بروز کند اما β-lactam antibiotic، سفالکسین، مینوسایکلین و سولفونامید بیشتر از بقیه آلرژیک هستند.

تب خود به خود از بین می رود. اما اگر خیلی قوی بود شما باید استفاده آن را قطع کنید و از پزشک بخواهید تا داروی دیگری برایتان تجویز کند.

مشکلات قلبی

در برخی موارد نادر، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بروز مشکلات قلبی مانند فشار خون پایین یا ضربان نامنظم قلب می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سیپروفلوکساسین یا اریترومایسین موجب چنین مشکلاتی می‌شوند. تربینافین (ضدقارچ) نیز می‌تواند چنین عوارضی داشته باشد. اگر دچار مشکلات قلبی هستید، حتما قبل از مصرف هرگونه آنتی‌‌بیوتیک این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

نارسایی کلیه

کلیه‌ها مسئول خروج سموم از جمله داروها از خون و بدن از طریق ادرار هستند. آنتی بیوتیکها می‌توانند در افرادی که دارای بیماری کلیوی هستند، بیش از حد به کبد و کلیه‌ها آسیب بزند. افراد مسن، کلیه‌هایشان بطور طبیعی کمتر کار می‌کنند. پزشکان اغلب برای افراد مسن یا افراد مسن مبتلا به بیماری کلیه آنتی بیوتیک با دوز پایین تجویز می‌کنند.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Leqembi

عوارض دارو لکمبی | هر آنچه که باید بدانید

لکمبی (لکانماب-ایرمب) یک داروی تجویزی برای درمان بیماری آلزایمر است که می‌تواند عوارض جانبی خفیف تا جدی ایجاد کند. سردرد و واکنش های تزریق از جمله این عوارض هستند. عوارض جانبی معمولی Leqembi برخی از افراد ممکن است در طول درمان با لکمبی عوارض جانبی خفیف تا جدی را تجربه کنند. نمونه هایی از عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *