urologist

علائمی که شما را به اورولوژیست نیازمند می‌کند

مشکلات مثانه، درد لگن و دیگر علائم اورولوژیکی فقط ناخوشایند نیستند، بلکه می‌توانند جدی و نگران‌کننده هم باشند. اگر نگرانی در مورد سیستم ادراری یا سلامت جنسی‌تان دارید، اولین قدم مراجعه به پزشک است. اما اگر مشکل شما نیاز به ارزیابی‌های دقیق‌تر یا درمان خاصی داشته باشد، پزشک، شما را به متخصص اورولوژی ارجاع خواهد داد.

اورولوژیست کیست؟

اورولوژیست پزشک متخصصی است که مشکلات زیر را در زنان و مردان تشخیص داده و درمان می‌کند:
. مشکلات مثانه
. مشکلات کلیه
. مشکلات سیستم ادراری
. مشکلات دستگاه تناسلی
متخصص اورولوژی علائمتان را بررسی کرده و از شما درباره سابقه پزشکی‌تان می‌پرسد و معاینهٔ فیزیکی کاملی از شما به عمل می‌آورد. بسته به علائمی که دارید پزشک ممکن است دستور آزمایش خون یا ادرار و یا تست‌های تصویری مثل سی‌تی‌اسکن بدهد و یا روش‌های تشخیصی دیگری را به کار ببرد.

بیشتر بخوانید ” ناراحتی ها و مشکلات مثانه و دستگاه ادراری

چه زمانی باید به اورولوژیست مراجعه کرد؟

این علائم نشان می‌دهند باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید:

درد لگنی که ادامه‌دار شده طبیعی نیست و باید توسط پزشک ارزیابی شود. درد بی‌دلیل لگن می‌تواند مربوط به عوارضی خوش‌خیم یا علامتی هشداردهنده از مشکلاتی جدی‌تر در داخل لگن باشد

عفونت‌های مجاری ادراری

خانم‌هایی که مکرراً دچار عفونت‌های ادراری می‌شوند (دو یا سه بار عفونت در عرض شش ماه یا سه بار یا بیشتر در عرض یک سال) باید برای ارزیابی‌های بیشتر به اورولوژیست مراجعه کنند.
در مورد آقایان، هر گونه عفونت مجاری ادراری پیچیده تلقی شده و باید توسط اورولوژیست بررسی شود.

بی‌اختیاری ادرار

اگر مشکل نشت ادرار یا تکرر ادرار دارید باید به اورولوژیست مراجعه کنید. در خیلی از موارد، تغییراتی در سبک زندگی، مصرف دارو یا روش‌های جراحی می‌توانند علائم مثانه را بهبود بخشند.

درد لگن

درد لگنی که ادامه‌دار شده طبیعی نیست و باید توسط پزشک ارزیابی شود. درد بی‌دلیل لگن می‌تواند مربوط به عوارضی خوش‌خیم یا علامتی هشداردهنده از مشکلاتی جدی‌تر در داخل لگن باشد.

سنگ کلیه

علائم سنگ کلیه شامل موارد زیر می‌شود:
. دردی تندوتیز در پایین شکم و معمولاً در یک طرف
. احساس سوزش یا درد حین ادرارکردن
. تکرر ادرار
. احساس اینکه مثانه‌تان کاملاً تخلیه نمی‌شود یا کم ادرارکردن
. ادرار قهوه‌ای، قرمز یا صورتی به دلیل وجود خون در ادرار
. بوی بد ادرار یا کدر بودن ادرار
. احساس ناخوشی یا تهوع به دلیل درد شدید
. علائم عفونت مثل تب و لرز و استفراغ

اگر بدون هیچ علامتی از عفونت، خون در ادرار دیدید باید زودتر به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید ” بهترین راه برای درمان سنگ کلیه

مشکلات پروستات

آقایان باید در مورد زیر به اورولوژیست مراجعه کنند:
. مشکل در تخلیه مثانه
. ضعیف‌بودن جریان ادرار
. ادرارکردن دردناک
. خون در ادرار
این علائم می‌توانند نشان‌دهنده بزرگ‌شدن خوش‌خیم پروستات باشند. بزرگ‌شدن خوش‌خیم پروستات با ترکیبی از دارودرمانی و روش‌های جراحی کم تهاجمی قابل مداواست.

اختلالات جنسی در مردان

اورولوژیست در زمینه سلامت جنسی و تناسلی در مردان مهارت و دانش دارد، از جمله درمان موارد زیر:
. پایین‌بودن تستوسترون
. اختلال نعوظ
. ناباروری مردان
. وازکتومی

درد یا مشکلی در بیضه

اگر در بیضه‌ها دردی دارید که بعد از چند هفته برطرف نشده باید به اورولوژیست مراجعه کنید. هر چند در خیلی از موارد این حالت می‌تواند ناشی مشکلی جزئی باشد؛ اما گاهی جدی و خطرناک است. یک عارضه جدی در صورت تشخیص به‌موقع و درمان مناسب می‌تواند درمان شود. برآمدگی در بیضه نیز علامت مشکلی است که باید توسط اورولوژیست بررسی شود.

آقایان! لطفاً غربالگری‌های سرطان پروستات را جدی بگیرید

متناسب با سن شما، غربالگری سرطان پروستات باید بخشی از روتین سلامتی شما باشد. آقایانی که ریسک بالاتری از جهت سرطان پروستات دارند (مثلاً افرادی که سابقه سرطان پروستات یا دیگر سرطان‌ها را در سنین پایین در خانواده خود دارند) باید این مسئله را با پزشک مطرح کرده و از ۴۰ یا ۴۵ سالگی غربالگری را شروع کنند.
مردانی که ریسک متوسطی برای سرطان پروستات دارند می‌توانند از ۵۰ سالگی غربالگری را شروع کنند.
غربالگری سرطان پروستات با یک آزمایش خون ساده جهت چک‌کردن سطح PSA (آنتی‌ژن خاص پروستات) شروع می‌شود. اگر PSA شما بالا باشد، پزشک شما را به متخصص اورولوژی جهت پیگیری و غربالگری ارجاع می‌دهد.
خیلی مهم است که در مورد غربالگری سرطان پروستات و تشخیص این بیماری در مراحل اولیه با پزشک حرف بزنید، حتی پیش از اینکه علائمی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید “ اقداماتی برای کاهش خطر سرطان پروستات 

همچنین ببینید

diabetes

افراد دیابتی از این نوشیدنی های فوق العاده استفاده کنند

به گزارش صد آنلاین ، نتایج تحقیقات محققان نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند. این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد. دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *