۶ نکته درباره جوش کف سر

 ۶ نکته درباره جوش کف سر

دکتر غفارپور: در مورد جوش‌های کف‌ سر باید به چند نکته توجه کرد
۱- در سنین مدرسه و سربازی ممکن است دلیل خارش سر و بروز جوش در کف‌ سر، شپش باشد. در این شرایط با معاینه می‌توان تخم شپش را مشاهده و از شامپوی پرمترین برای ۲ نوبت به فاصله یک هفته استفاده کرد. بعد از زدن شامپو به سر باید ۲۰ دقیقه به آن استراحت داد تا اثر کند و بعد موها را آب کشید. در ضمن تمام افراد خانواده نیز باید همزمان از این شامپو برای دو نوبت استفاده کنند زیرا احتمال انتقال شپش به دیگران وجود دارد.
۲ – در سنین بعد از بلوغ تا ۴۰ سالگی، جوش‌ها در افرادی که زمینه ابتلا به آکنه را دارند، ممکن است غیر از ناحیه صورت، کمر، سینه و سر را هم درگیر کند. در این گروه از افراد مصرف کپسول ایزوترتینویین کنترل‌کننده است. ۷۰ درصد افرادی که جوش می‌زنند بعد از مصرف این دارو بهبود می‌یابند و در ۳۰ درصد افراد لازم است درمان‌ها ادامه‌دار باشد. در صورت غفلت این احتمال وجود دارد که جوش باعث ‌ریزش دائمی موهای ناحیه و کچلی دائمی شود.
۳ – جوش کف‌ سر ممکن است به دلیل مسدود شدن مجاری چربی‌ساز بروز کند و گاهی زمینه ژنتیکی دارد و باید در مورد علت بروز آن با متخصص پوست مشورت کنید.
۴ – برخی جوش‌ها در ناحیه کف‌ سر زمینه میکروبی دارند و گاهی به درمان مقاوم می‌شوند. برای درمان می‌توان از شامپوهای ضدچربی حاوی ماده موثر زینک‌پریتیون، کتوکونازول و سلنیوم‌سولفاید به نوبت استفاده کرد. این شامپوها خواص دارویی دارند و برحسب نیاز باید زیر نظر متخصص مصرف شوند. مصرف یک نوع شامپو به طور مداوم سبب مقاوم شدن عوامل میکروبی به دارو می‌شود.
۵ – افرادی که زمینه اگزما دارند و در فصل بهار دچار آب‌ریزش و… می‌شوند می‌توانند از داروهای ضدحساسیت برای درمان جوش سر هم استفاده کنند و شامپوی کرمی مصرف کنند تا پوست سر خشک نشود.
۶ – افرادی که جوش کف‌ سر یا ضایعات مشابه دارند، باید با آب ولرم حمام کنند و تا جای ممکن کمتر از سشوار استفاده کنند و هنگام خروج از منزل نیز ترجیحا کلاه بگذارند.
منبع: ghatreh

همچنین ببینید

ماده‌ای سرطان‌زا در مواد آرایشی!

خبر نگران‌کننده‌ای برای افرادی که از کرم‌های ضد جوش حاوی بنزوئیل پروکسید استفاده می‌کنند: محققان ماده‌ای به نام بنزن، که یک ماده سرطان‌زای شناخته شده است، را در بسیاری از این محصولات پیدا کرده‌اند. این موضوع نگران‌کننده است، زیرا بنزوئیل پروکسید یکی از ترکیبات رایج در درمان جوش بوده و محصولات حاوی آن به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *