طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن چیست؟

یکی از انواع طلاق، طلاق بائن است. طلاق بائن طلاقی است که برخلاف طلاق رجعی، مرد نمی تواند در ایام عده زن به زندگی مشترکش رجوع کند ولی هنگامی که طلاق از نوع بائن باشد، مرد ديگر نمی تواند در مدت زمان عده زن، به زندگی رجوع کند.

به این معنا که بدون نیاز به انعقاد عقد ازدواج جدید، همان عقد ازدواج قبلی با شرایط قبلی دوباره به رسمیت شناخته خواهد شد و گویی اصلاً طلاقی صورت نگرفته است. عده در طلاق برای زن به مدت سه طهر یا سه ماه میباشد و زن در طول این مدت در طلاق رجعی حق ازدواج مجدد نخواهد داشت.

به علاوه این که، طلاق بائن آثاری که طلاق رجعی بر جای می گذارد را نخواهد داشت. از جمله این که زن در طول مدت عده حق دریافت نفقه نخواهد داشت و در صورتی که در مدت عده یکی از طرفین فوت کند، دیگری از وی ارث نخواهد برد.

انواع طلاق بائن

طلاقی که پیش از زناشویی واقع شود.

هنگامی که هنوز بین زن و شوهر مقاربت جنسی صورت نگرفته باشد و با این حال، شوهر، زن خود را طلاق بدهد طلاق بائن است.

در واقع چنانچه پیش از نزدیکی، طلاق صورت بگیرد، ديگر نیازی نیست زن عده نگه دارد؛ بنابراین مهلتی برای انصراف از طلاق وجود ندارد و به محض این که طلاق انجام می شود ، زن و مرد کاملاً از هم جدا میشوند و چنانچه دوباره تصمیم بگیرند با هم زندگی کنند، لازم است مجددا ازدواج کنند.

طلاق زن یائسه

( یائسه زنی است که به اقتضای سن که معمولاً پنجاه سالگی است عادت زنانگی نمی بیند و زمان بارداری وی پایان یافته است.)

طلاق خلع و مبارات

طلاق خلع طلاقی است که زن به لحاظ کراهت( بیزاری) از شوهرش با بخشیدن مالی به وی طلاق می گیرد و طلاق مبارات طلاقی است که این بیزاری دو طرفه باشد( زن و شوهر از هم بیزار باشند و میلی به ادامه زندگی نداشته باشند.)

سه طلاقه

مورد ديگر طلاق بائن، سومین طلاق است که پس از سه وصلت پی درپی به عمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع یا در نتیجه نکاح جدید باشد.

چنانچه شوهر زن خویش را سه طلاقه کند یعنی وی را سه بار طلاق بدهد و دوباره با او ازدواج کند یا اینکه سه بار او را طلاق بدهد و در مدت عده، از طلاق منصرف شود و رجوع کند، در بار سوم دیگر طلاق او رجعی نیست و نمی تواند در مدت عده از دادن طلاق پشیمان شود بلکه طلاق وی بائن است و بین زن و شوهر جدایی کامل ایجاد می شود.

همینطور ديگر مرد نمی تواند با او ازدواج مجدد کند، مگر اینکه زن با مرد دیگری ازدواج کند و بعد شوهر وی بمیرد یا او را طلاق بدهد و آنگاه میتواند با همسر سابقش ازدواج کند.

عده در طلاق بائن

به ایام بعد از طلاق که در آن حق رجوع وجود داشته باشد و مرد رجوع کند و حتی زن به مهریه بخشیده شده بازگردد ایام عده گفته میشود. بطور کامل عده وفات چهار ماه و ده روز و عده عقد موقت دو ماه است. ولی در طلاق بائن یائسه( یعنی زن بالای ۵۰ سال) و طلاق بائن دوشیزه( یعنی دختر باکره) عده وجود ندارد.

حق رجوع در طلاق بائن

حق رجوع در طلاق بائن با توجه به نوع طلاق متفاوت است .در صورتی که طلاق از نوع خلع و مبارات باشد مرد ديگر امکان رجوع به زن را ندارد مگر در یک صورت و آن این است که زن بخواهد مالی را که به مرد داده بود تا بتواند طلاق بگیرد را پس بگیرد و به اصطلاح به آن مال رجوع کند که در اینصورت برای مرد حق بازگشت وجود خواهد داشت.

آیا طلاق توافقی از نوع طلاق بائن است؟

در طلاق توافقی یا همان طلاقی که زن در آن وکالت طلاق از شوهرش دارد، نوع آن، طلاق بائن است.

علت این امر آن است که زن به موجب وکالت در طلاقی که دارد و یا به موجب ثابت کردن عسر و حرج خویش در دادگاه، حکم طلاق خود از شوهرش را میگیرد و ديگر خواستار ادامه زندگی مشترک با وی نمیباشد و به تعبیر وکیل طلاق در دعاوی خانواده، بعضا اخذ حکم طلاق به درخواست زوجه با مشقت و رنج زیاد و باز اثباتی سنگینی همراه است، بنابراین اگر مرد بتواند در مدت عده به زوجه رجوع نماید، کلیه اعمال حقوقی صورت گرفته بیهوده گردیده و مرد خط بطلانی بر حکم دادگاه که زن به سختی گرفته است میکشد. طلاق بائن از آن جهت است که اعمال حقوقی صورت گرفته، بلا اثر و بی فایده نگردد.

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Complications-of-anal-intercourse

5 دلیل برای اینکه نباید رابطه مقعدی داشته باشید!

گاهی اوقات زوجین برای پر رنگ تر کردن و تنوع دادن به رابطه‌شان ممکن است رابطه مقعدی را به جای رابطه واژینال در نظر بگیرند. البته طی تحقیقات انجام شده در این زمینه محققان دریافتند رابطه مقعدی برای سلامت فرد مضر است و می‌تواند آسیب های شدیدی را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی به همراه داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *