شیوع آرتریت روماتوئید در زنان سه برابر مردان

فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه آرتریت روماتوئید، بیماری نسبتا شایع با میزان شیوع حدود یک درصدی است، افزود: شیوع این بیماری در زنان سه برابر مردان است.
دکتر انوشه حقیقی اظهار کرد: آرتریت روماتوئید در سنین 35 تا 45 سالگی شایع تر است، در ابتدا علامت خاصی ندارد و با دردهای مفصلی بروز می یابد که هنگام صبح بعد از بیدار شدن از خواب شدت بیشتری دارد.
وی توضیح داد: آرتریت روماتوئید نوعی التهاب مفصلی است که سبب بدشکی و درد مفاصل می شود و معمولا به صورت قرینه بروز می یابد یعنی اگر یکی از مفاصل سمت راست بدن مبتلا شود، مفصل مشابه در سمت چپ بدن نیز دچار این بیماری می شود.
حقیقی ادامه داد: اغلب مبتلایان، دچار خستگی و درد مفاصل هستند که گاهی در طول روز آنها را آزار می دهد و در صورت شدت بیماری، دچار بدشکلی های مفصلی نیز می شوند.
وی با بیان اینکه این بیماری عوارض دیگری مانند ایجاد تومورهای زیرجلدی را نیز می تواند به همراه داشته باشد، افزود: علت این بیماری ناشناخته است اما نتایج مطالعات نشان می دهند که زمینه ژنتیکی لازم است تا در برخورد با یک عامل محیطی مانند ویروس یا باکتری بیماری بروز یابد.
حقیقی نقش استرس در بروز این بیماری را بسیار مهم دانست و گفت: استرس و فشار بیش از حد به مفاصل در اثر فعالیت زیاد می تواند موجب تشدید علائم این بیماری شود.
وی با اشاره به اینکه مبتلایان به این بیماری مشکلی برای بارداری و شیردهی ندارند، ادامه داد: این بیماری درمان قطعی ندارد و فقط قابل کنترل است.
حقیقی اظهار کرد: این بیماری ممکن است در هر سنی بروز یابد اما در سنین کمتر از 16 سالگی از آن به عنوان روماتیسم کودکان نام برده می شود.
منبع:ایرنا

squats

با این تکنیک های ورزشی، زانوهایتان را تقویت کنید

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است که استخوان‌های ساق پا و ران را به هم متصل می‌کند. این عضو بدن شامل غضروف، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، و عصب‌هایی است که همگی در سلامت و حرکت مفصل نقش دارند. برخی افراد ممکن است در سن بالاتر دچار مشکلات زانو شوند و برخی ورزشکاران یا افراد مبتلا به آرتروز نیز دچار مشکلات مربوط به زانو …