نارسایی زودرس تخمدان چیست و چه علائمی دارد؟

نارسایی زودرس تخمدان چیست؟

نارسایی زودرس تخمدان اختلالی است که در زنان پیش از 40سالگی دیده می شود . این افراد ممکن است اصلا تجربه قاعدگی نداشته باشند و یا اگر هم قاعدگی را تجربه کرده‌اند، قبل از سن 40 سالگی قاعدگی آنها قطع شده است.

باید در نظر داشت که همه خانم‌هایی که قبل از 40 سالگی دچار قطع عادت ماهانه می‌شوند، دچار یائسگی زودرس نیستند و حتماً این تشخیص باید با بررسی‌های هورمونی اثبات شود.

علائم نارسایی زودرس تخمدان

° افزايش وزن

° هيرسوتيسم

° آکنه

° آکانتوز نيگريکانس

علت نارسايي زودرس تخمدان چيست؟

در بسياري از موارد ممكن است علت ژنتیک برای توقف زودرس كار تخمدان وجود داشته باشد، كه اين اختلالات ژنتیکی با اختلال در كار تخمدان سبب از دست رفتن تخمکها مي‏شود. در برخی مواقع ممكن است اختلال ایمنی كه منجر به پاسخ غير طبيعي بدن نسبت به بافتهاي خودي مي‏شود وجود داشته باشد. بعضی مواقع نيز التهاب در تخمدان به دليل برخی عفونت ها مانند اوريون باعث یائسگی زودرس مي‏شود. همچنين در بعضي موارد، شيمي درماني يا اشعه درماني باعث بروز يائسگي زودرس مي‏شود.

جراحی‌هایی که منجر به برداشتن تخمدان‌ها می‌شود، وارد شدن صدمه زیادی به تخمدان و یا لاپاراسکوپی‌هایی که به همراه «کوتریزاسیون» تخمدان‌ها یعنی سوزاندن تخمدانی صورت می گیرد نیز می‌توانند از دیگر علل یائسگی زودرس و یا نارسایی زودرس تخمدان باشند. اما باید توجه داشت که مجموعاً در 90 درصد موارد، علل نارسایی زودرس تخمدان ناشناخته باقی می‌ماند.

عوارض بیماری نارسایی زودرس تخمدان

– ناباروری

عدم توانایی در باردار شدن می تواند از مهم ترین عوارض بیماری نارسایی زودرس تخمدان ها محسوب شود، اگر چه احتمال بروز بارداری نیز وجود دارد.

– بیماری های قلبی

از دست رفتن زود هنگام استروژن ناشی از بیماری نارسایی زودرس تخمدان می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

– پوکی استخوان

هورمون استروژن به تعادل مناسب استخوان ها کمک می کند. زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان سطح استروژن کمتری دارند، در نتیجه در خطر آسیب استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان می باشند.

– اضطراب و افسردگی

احتمال بروز ناباروری و سایر عوارض ناشی از بیماری نارسایی زودرس تخمدان می تواند اضطراب و افسردگی را به دنبال داشته باشد.

– زوال عقلی

کاهش مقدار استروژن ناشی از بیماری نارسایی زودرس تخمدان می تواند، در برخی افراد احتمال ابتلا به زوال عقلی را به دنبال داشته باشد.

تشخیص بیماری نارسایی زودرس تخمدان

تشخیص بیماری نارسایی زودرس تخمدان شامل معاینه فیزیکی و بررسی سوابق بیمار می باشد. برخی آزمایشات که برای تشخیص بیماری نارسایی زودرس تخمدان استفاده می شود، عبارت است از:

– تست بارداری

– آزمایش هورمون محرک فولیکول

– آزمایش استرادیول

– آزمایش پرولاکتین

– کاریوتایپ

منبع:بیتوته

علائم هشدار دهنده سرطان سینه

کارشناس برنامه میانسالان شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان با بیان اینکه بانوان، نه تنها مسؤول سلامت خود هستند، بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای سلامت خانواده انجام می‌دهند؛ گفت: وضعیت سلامت بانوان، تأثیر زیادی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه دارد. به گزارش بهداشت نیوز، نسرین مؤمنی اظهار کرد که امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی بانوان، سرطان …