سرگیجه ها اغلب منشا شنوایی دارند

سرگیجه ها اغلب منشا شنوایی دارند

 دبیر علمی انجمن شنوایی شناسی ایران گفت: 80 درصد سرگیجه ها منشا شنوایی دارند که شایعترین آنها در ایران ‘سرگیجه های خوش خیم وضعیتی’ است.
دکتر حمید جلیلوند روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران اظهار کرد: سرگیجه های خوش خیم وضعیتی بیشتر در سنین 50 سال به بالا و در اثر ضعف بدنی در دوره هایی از زندگی مانند دوره بارداری در زنان بروز می کند.
وی در خصوص علت بروز این اختلال شنوایی توضیح داد: کریستال های کلسیمی که در سیستم تعادلی گوش قرار دارند اگر جابه جا شوند، سبب بروز این اختلال می شوند و طی آن افراد با حرکت دادن سر خود به سمت راست یا چپ و بالا یا پائین دچار سرگیجه می شوند.
جلیلوند با اشاره به این که با انجام تست های تعادلی می توان این اختلال را تشخیص داد، تاکید کرد: این اختلال درمان دارویی ندارد و با استفاده از برخی روش های حرکتی توسط پزشک و آموزش تمرینات توانبخشی به بیمار می توان، آن را برطرف کرد.
وی با بیان این که این اختلال در زنان به دلیل تغییرات هورمونی و ضعف بدنی شیوع بیشتر دارد، افزود: مصرف ویتامین D می تواند در کاهش سرگیجه های وضعیتی ناشی از ضعف بدنی موثر باشد.
دبیر علمی انجمن شنوایی شناسی ایران گفت: به طور کلی سرگیجه های با منشا شنوایی در اثر برهم خوردن تعادل در گوش داخلی به دلایل مختلف مانند وارد شدن ضربه به گوش، افزایش فشار گوش داخلی و ورود ویروس به این بخش بروز می کند.

** وزوز گوش

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص وزوز گوش و علل بروز آن نیز توضیح داد: علت دقیق وزوز گوش هنوز ناشناخته است اما تایید شده که این عارضه با اختلالات شنوایی از جمله کم شنوایی، نویزهای شهری، گوش کردن به موسیقی با صدای بلند، مصرف سیگار و الکل ارتباط مستقیم دارد.
جلیلوند گفت: در گذشته این عارضه بیشتر در سنین 60 تا 70 سالگی بروز می کرد اما در حال حاضر به دلیل گوش کردن به موسیقی با صدای بلند و همچنین نویزهای شهری (صدای بوق خودروها و صدای بلند وسایل نقلیه مانند موتورسیکلت ها) سن شیوع آن به جوانی و سنین 30 تا 40 سالگی رسیده است.
وی در مورد تاثیر مصرف سیگار بر بروز عارضه وزوز گوش اظهار کرد: سیگار به دلیل داشتن مواد شیمیایی و اختلالاتی که در عروق ایجاد می کند، باعث ایجاد وزوز گوش می شود؛ مواد شیمیایی که وارد حلزون گوش می شوند، 2 تا سه ماه در گوش باقی می مانند و وارد خون شده و به سلول های شنوایی آسیب می زنند.
جلیلوند در تعریف صدای بلند گفت: صدا با بلندی بالای 85 دسیبل، صدای بلند و آسیب زننده به شمار می رود؛ اصوات با بلندی 85 دسیبل را هشت ساعت، با بلندی 90 دسیبل را چهار ساعت و 95 دسیبل را حداکثر می توان تا 2 ساعت به صورت مداوم گوش داد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: همه افراد این عارضه را در طول زندگی خود تجربه می کنند اما اگر این مشکل مداوم یا تکرار دفعات آن زیاد شد، بیمار باید تحت تست های شنوایی قرار گیرند.

 

** لزوم پرهیز از گوش پاک کن برای پاک کردن جرم گوش

جلیلوند همچنین تاکید کرد: برای پاک کردن جرم گوش نباید از گوش پاک کن ها استفاده کرد؛ این وسیله سبب فشار دادن جرم به بخش های داخلی گوش و در مواردی چسبیدن آن به پرده گوش می شود که امکان پاک کردن آن در مواردی به دلیل چسبندگی و رسوب شدید وجود ندارد.
وی افزود: برای تمیز کردن گوش بهترین کار این است که از دستمال کاغذی استفاده کرده و فقط قسمت های بیرونی گوش تمیز شود.
جلیلوند عامل جرم سازی زیاد گوش در برخی افراد را به دو دسته عوامل ژنتیکی و استرس ها تقسیم و تاکید کرد: افرادی که دچار این حالت هستند برای برطرف کردن جرم های گوش باید حتما به پزشک مراجعه کنند.
وی در خصوص برخی دستگاه های خانگی ساکشن جرم گوش نیز گفت: استفاده از این دستگاه ها توسط افراد در منازل توصیه نمی شود؛ کارکردن با این دستگاه نیاز به تخصص و تجربه متخصصان این حوزه دارد و استفاده شخصی از آن می تواند به سلامت پرده گوش و شنوایی آسیب برساند.

 

** زمان طلایی تشخیص و درمان کم شنوایی کودکان؛ یک تا 6 ماهگی

دکتر علی محمود کلایه دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران نیز در این نشست به مقوله زمان طلایی برای تشخیص و درمان کم شنوایی کودکان پرداخت و آن را یک تا 6 ماهگی دانست.
وی گفت: از یک تا سه ماهگی با غربالگری نوزادان این اختلال شناسایی و در سن 6 ماهگی مداخلات درمانی و تجویز سمعک صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: هرچه کم شنوایی کودکان زودتر شناسایی و مداخلات درمانی به موقع آغاز شود، تاثیر آن بر بهبود عملکرد گفتاری و رفتاری کودکان بهتر خواهد بود.
دبیر اجرایی کنگره شانزدهم شنوایی شناسی ایران افزود: در سن یک ماهگی غربالگری شنوایی روی نوزادان در بیمارستان های کشور صورت می گیرد و اگر نوزادی مشکوک به کم شنوایی بود، در سن سه ماهگی بار دیگر تحت تست های شنوایی قرار گرفته و در صورت تایید کم شنوایی در سن 6 ماهگی برای او سمعک تجویز می شود.
کلایه گفت: اگر کم شنوایی کودکانی که از سمعک استفاده می کنند، برطرف نشد، کاندیدای کاشت حلزون می شوند که در سنین بین سه تا پنج سالگی باید تحت جراحی کاشت حلزون قرار گیرند.
وی به لزوم انجام اقدامات توانبخشی پس از دریافت سمعک یا کاشت حلزون تاکید کرد و افزود: توانبخشی بعد از دریافت سمعک و کاشت حلزون به کودکان کمک می کند تا گفتار و درک گفتار بهتری داشته باشند و در مدارس عادی به تحصیل بپردازند.
دکتر بهرام جلائی رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست درخصوص سلول درمانی درحوزه شنوایی گفت: هنوز مطلبی مبنی بر درمان کم شنوایی از طریق سلول های بنیادی در دنیا گزارش نشده اما تحقیقات در این زمینه در دست انجام است.
وی افزود: در گوش میانی سلول هایی وجود دارد که سهم زیادی در تبدیل انرژی صوتی به الکتریکی دارند، اگر این سلول ها از بین بروند، جایگزینی نخواهند داشت؛ یکی از اقداماتی که در چارچوب سلول درمانی در سطح تئوری مطرح است، بازسازی این سلول ها است.
جلائی ادامه داد: همچنین سلول های عصبی گوش نیز قدرت بازسازی و ترمیم ندارند و در صورت از بین رفتن، سلول دیگری جایگزین آنها نمی شود که در این زمینه نیز سلول درمانی به دنبال راهی برای ترمیم این سلول ها است.
دبیر علمی شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران در خصوص محورهای برگزاری این کنگره گفت: وزوز گوش و بیش شنوایی، اختلالات پردازش شنوایی و بدشنوایی، سمعک و بازتوانی و توانبخشی شنوایی، سلول های بنیادی، حفاظت شنوایی و نویز، الکتروفیزیولوژی شنوایی و نورواتولوژی و نوروپلاستیسیتی ازجمله موضوعاتی است که در این کنگره به آنها پرداخته می شود.
جلائی ادامه داد: شنوایی شناسان، متخصصان گوش، حلق و بینی، متخصصان کودکان، روانشناسان ناشنوایان و روانشناسان اختلالات سیستم شنوایی و یادگیری گروه های هدف این کنگره هستند که شرکت در کنگره برای آنها بین 20 تا 25 امتیاز بازآموزی دارد.
به گفته وی، متخصصانی از کشورهای دانمارک و کانادا و دکتر کامران برین از متخصصان تعادل شنوایی از دانشگاه اوهایو در این کنگره حضور خواهند داشت.
شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران از 19 تا 21 اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود.

منبع:ايرنا

همچنین ببینید

ear-infection

نکات مهمی که باید درباره عفونت گوش بدانید

به گزارش مشرق، ابراهیم رزم‌پا درباره انواع عفونت گوش و راه‌های درمان این عارضه گفت: به طور کلی عفونت‌های گوش به ۲ دسته عفونت‌های حاد و عفونت‌های مزمن تقسیم می‌شود که از جمله عفونت‌های حاد می‌توان به عفونت‌های قارچی و باکتریایی اشاره کرد که درمان طبی دارد و اغلب با درمان‌های دارویی بهبود پیدا می‌کند؛ عفونت‌های قارچی با استفاده از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *