ساخت دستگاهی برای تبدیل پودر به قرص توسط محققان کشور

ساخت دستگاهی برای تبدیل پودر به قرص توسط محققان کشور

پژوهشگران پارک علم و فناوری تهران دستگاه تبدیل پودر به قرص را برای داروهای گران‌قیمت تولید کردند که به گفته آنها به دلیل کنترل فشار در آن، از این دستگاه می‌توان برای تولید قرص‌های گیاهی نیز بهره برد.
محمدمهدی حق‌شناس، تمرکز تحقیقاتی خود را ساخت ماشین‌آلات پزشکی ذکر کرد و گفت: دستگاه‌های پرس قرص در دو نوع تک عددی و چند عددی موجود هستند که دستگاه‌های تک عددی برای مراکز با تولید کم و همچنین دانشکده‌های داروسازی کاربرد دارد.
وی با تاکید بر اینکه دستگاه ساخته‌شده برای پرس قرص تک عددی داروهای کم تیراژ قابل استفاده است، یادآور شد: دستگاه‌های پرس قرص یا از پودر یا گرانول قرص را تولید می‌کنند و یا روتاری (گردشی) بوده که برای داروهایی با تولید بالا 100 هزار تا 150 هزار قرص قابل بهره‌برداری هستند.
حق‌شناس با اشاره به عملکرد این دستگاه، اظهار کرد: برای پرس قرص از دو «سنبه» و یک ماتریس استفاده می‌شود. سنبه پایین در داخل ماتریس قرار دارد و از طریق مکانیزمی پودر به داخل ماتریس وارد خواهد شد، سپس سنبه بالا وارد ماتریس شده و پودر موجود در ماتریس از طریق سنبه‌های بالا و پایین پرس خواهد شد.
مجری طرح با تاکید بر اینکه مقدار پودر ریخته شده در ماتریس و ضخامت قرص از طریق بخش‌های تنظیمی قابل کنترل است، ادامه داد: در حال حاضر برای تولید دارو و صنایع داروسازی به رعایت یکسری الزامات به نام GMP نیاز است که دستگاه‌ ساخته‌شده این استاندارد را دارد.
به گفته ویریال دستگاه‌های یک سنبه هندی و چینی فاقد اصول GMP هستند، از این رو قادر به اخذ مجوزهای بهره‌برداری از وزارت بهداشت کشور نیستند.
حق‌شناس، ظرفیت این دستگاه را تولید 4500 قرص در ساعت (75 عدد قرص در دقیقه) ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به فشار بالای دستگاه می‌توان برای تولید قرص‌های گیاهی نیز از این دستگاه بهره‌مند شد؛ چراکه برای تبدیل گیاهان دارویی به قرص‌ نیاز به فشار بالا است.
مجری طرح با اشاره به کاربردهای این دستگاه، گفت: برخی از قرص‌هایی که برای درمان سرطان تجویز می‌شوند، قیمت‌های بالایی دارند؛ از این رو هرگز مقرون به صرفه نیست که از دستگاه‌های گران قیمت با 30 سنبه برای تولید آنها استفاده شود، بنابراین کاربرد این دستگاه می‌تواند برای تولید این نوع داروها مناسب باشد.
این محقق با تاکید بر اینکه در این پروژه تحقیقاتی به دانش فنی تولید انواع سنبه‌های گرد، بیضوی و سایر اشکال دلخواه دست یافتیم، یادآور شد: کیفیت دستگاه تولیدشده 80 تا 90 درصد کشورهای اروپایی، ولی قیمت آن درحد دستگاه‌های تولید شده در کشور چین است.
وی، قیمت نمونه خارجی این دستگاه را تا یک میلیون دلار دانست و افزود: قیمت نمونه خارجی 10 برابر قیمت دستگاه تولیدشده بومی کشور است..
منبع:ایسنا

همچنین ببینید

تولید واکسن آلرژی به بادام زمینی

واکسن آلرژی به بادام زمینی واکسن آلرژی به بادام زمینی تولیدشده توسط محققان دانشگاه ساوت استرالیا در آزمایشات لابراتواری برای نمونه های خونی انسان و موش ها موثر بوده است. این واکسن با بازنویسی واکنش بدن به مواد آلرژی زا بادام زمینی موجب حذف واکنش های غیرآلرژیک می شود. واکنش های آلرژیک به مواد آلرژی زا بادام زمینی شامل حالت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *