راههایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

چه عواملی باعث ایجاد پوسیدگی می شود؟

 

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) مانند نان، غلات، شیر، سودا، میوه، کیک یا آب نبات روی دندان ها باقی بماند. باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند این غذاها را هضم کرده و آنها را به اسید تبدیل می کنند. باکتریها ، اسید ، مواد غذایی باقی مانده و بزاق برای تشکیل پلاک ترکیب می شوند که به دندان چسبیده است. اسیدهای موجود در پلاک سطح مینای دندان را حل می کنند و باعث ایجاد سوراخی در دندان ها به نام حفره می شوند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان:

 

در ادامه روش های برای سالم نگه داشتن دندانها و لثه ها قرار دارد.

• حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی مخصوصاً قبل از خواب، مسواک بزنید.

• روزانه بین دندانهای خود را با نخ دندان تمیز کنید.

• روزانه با دهانشویه حاوی فلوراید بشویید. برخی از دهانشویه ها همچنین دارای مواد ضد عفونی کننده ای برای از بین بردن باکتری های ایجاد پلاک هستند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

• وعده های غذایی مغذی و متعادل بخورید و میان وعده ها را محدود کنید. از کربوهیدرات هایی مانند آب نبات، اسنک ها و چیپس که می تواند روی سطح دندان باقی بماند، خودداری کنید. اگر غذاهای چسبنده خورده اید ، دقایقی بعد دندانهای خود را مسواک بزنید.

• در مورد استفاده از فلوراید مکمل ، که دندان شما را تقویت می کند ، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

• از دندانپزشک خود در مورد درزگیرهای دندانپزشکی (یک پوشش محافظ پلاستیکی) که در سطح جویدگی دندانهای پشتی شما (مولرها) استفاده شده است، بخواهید تا آنها را از پوسیدگی محافظت کند.

• پوسیدگی به دلیل کمبود ویتامین D در رژیم غذایی ایجاد می شود. کودکانی که ویتامین D را به رژیم غذایی خود اضافه کرده اند ، کاهش پوسیدگی را نشان دادند.

• غذاهای شیرین را قطع کنید، خوردن شکر مهمترین عامل خطر برای پوسیدگی است میزان مصرف قند را به کمتر از 10 درصد برای روز کاهش دهد.

• وارنیش‌های فلوراید یا همان لاک‌های فلوراید توسط دندانپزشک روی سطح دندان‌ها زده می‌شود و تا 24 ساعت روی سطح دندان باقی می‌ماند. به همین خاطر اثرات خود را بسیار خوب اعمال می‌کند.

• میان وعده های مکرر و مزمزه کردن را محدود کنید. خوردن یا نوشیدن کم کم در طی روز، دندانهای شما را مورد حمله مداوم قرار می دهد، خصوصاً هنگام خوردن غذاهای شیرین. باکتری های موجود در دهان شما از کربوهیدرات ها و قندها تغذیه می کنند تا اسیدی تولید کنند که مینای دندان را از بین می برد.

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

The best-age-for-jaw-and-face-surgery

بهترین سن برای جراحی فک و صورت

یک متخصص جراحی فک وصورت گفت: ایده ال ترین سن انجام جراحی فک و صورت را ۱۸ الی ۲۰ سالگی است. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس کریمی، در گفت‌وگو با رادیو سلامت، با بیان اینکه اگر ارتودنسی خوب انجام شود، استخوان‌ها را هم جابجا می‌کند، افزود: جراحی باعث صاف شدن فک می‌شود. اول باید دندان‌ها با ارتودنسی ردیف شوند، سپس جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *