دیابت نوع یک در کودکان

دیابت نوع یک شایع ترین اختلال غددی در کودکان

دیابت نوع یک ، شایع ترین اختلال غددی در کودکان

پزشک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان با اعلام این که دیابت نوع یک را شایع ترین اختلال غددی در کودکان است ، گفت : تشخیص بموقع دیابت و کنترل بهتر قند خون بیمار ، از بروز عوارض حاد دیابت جلوگیری می کند.
دکتر مرتضی علیجانپورگفت : اختلال غددی در دوران کودکی بر اثر تخریب سلول های بتای پانکراس (سرطان لوزالمعده) به وجود می آید.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل توضیح داد : از مدت ها قبل بر اثر عوامل متعددی همچون عفونت های ویروسی، سیستم ایمنی کودک شروع به ترشح آنتی بادی هایی علیه سلول های بتای پانکراس (سرطان لوزالمعده) می کند که به مرور از جمعیت این سلول ها کاسته می شود و وقتی که حداقل بالای 80 درصد این سلول ها از بین رفتند ، در جریان یک استرس از جمله عفونت های تنفسی ، گوارشی و یا استرس های محیطی ، علائم بالینی دیابت نهفته در بدن کودک آشکار می شود.
وی افزود : دیابت نوع یک در کودکان به طور تقریبی 10 درصد از کل موارد دیابت را شامل می شود و تاکنون بیش از 15 میلیون فرد مبتلا به آن در جهان گزارش شده است و سالانه حدود 15 هزار مورد جدید نیز تشخیص داده می شود.

دیابت نوع یک  در کودکان

علائم دیابت نوع یک کودکان

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت : این بیماری در کودکان به طور معمول پرسر و صداست و از زمان شروع علائم تا تشخیص ، معمولا یک الی 2 ماه بیشتر طول نمی کشد ولی علائم در دیابت نوع 2 در بزرگسالان بسیار تدریجی است و بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند و به طور کل در آزمایشات معمول متوجه قند بالا می شوند.
وی افزود : علائم بیماری در اوایل به صورت شب ادراری و در دخترها به صورت ترشحات واژینال ممکن است باشد و بتدریج علائم اصلی بیماری به صورت پرادراری ، پرنوشی ، افزایش اشتها و کاهش وزن ظاهر می شود و بتدریج علائم تشدید پیدا می کند.
علیجانپور بیان کرد : در صورت عدم تشخیص بیماری ، بیمار ممکن است وارد فاز کتواسیدوز دیابتی (DKA) شود که به صورت درد شکم ، تهوع و استفراغ و بتدریج تندی تنفس و کاهش سطح هوشیاری بروز می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : در صورتی که قند ناشتای کودکی بالاتر از 126 میلی گرم بر دسی لیتر و یا قند 2 ساعت بعد از غذا بالای 200 میلی گرم بر دسی لیتر باشد دیابت تلقی می شود و اگر قند ناشتا بین 100 الی 125 میلی گرم بر دسی لیتر و یا 2 ساعت بعد از غذا بین 140 الی 200 میلی گرم بر دسی لیتر باشد ، در معرض دیابت تلقی می شود.
وی افزود : عفونت های ویروسی نقش مهمی را در بیماری زایی دیابت نوع یک بازی می کند که در رأس آن ، سندرم سرخجه مادرزادی است ولی عفونت با سایر ویروس ها همچون انتروویروس ها و اوریون نیز مطرح هستند.
علیجانپور با اشاره به اینکه فاکتورهای تغذیه ای نیز مطرح هستند ، بیان کرد : تماس زودرس شیرخوار با پروتئین شیر گاو و گلوتن سبب افزایش بروز این بیماری می شوند و در مقابل، تداوم تغذیه شیرخوار با شیر مادر یک عامل محافظتی محسوب می شود.

انسولین ، تنها راه درمان

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : با توجه به کاهش شدید سطح انسولین در بدن، درحال حاضر تنها راه درمان دیابت تیپ یک در کودکان، جایگزینی انسولین است که شامل روش های ابتدایی درمان انسولین به صورت انسولین های NPH و رگولار بوده و درمان های جدید با کاربرد ترکیبی از انسولین های طولانی و کوتاه اثر است .
وی اضافه کرد : تشخیص بموقع دیابت و کنترل بهتر قند خون بیمار، از بروز عوارض حاد دیابت که خطرناکترین آن کتواسیدوز دیابتی است و نیز عوارض مزمن همچون عوارض چشمی، کلیوی، عصبی، قلبی وغیره جلوگیری خواهد کرد.
علیجانپور گفت : در هر کودک با کاهش سطح هوشیاری، کاهش وزن غیرقابل توجیه، شب ادراری، درد شکم و تندی تنفس، باید با شک به دیابت ، قند خون آزمایش شود

منبع:ایرنا

Pneumonia

سالانه جان ۱ میلیون کودک در اثر ذات الریه گرفته می‌شود