اگر کودک ريسه رفت چه کار کنيم؟

اگر کودک ريسه رفت چه کار کنيم؟

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: ريسه رفتن يا حبس کردن نفس با تحريک، گريه، قطع تنفس و سياهي دور لب کودک همراه است، والدين در اين مواقع به جاي تنفس دهان به دهان،‌ ماساژ قلبي و ‌پاشيدن آب سرد بر صورت کودک به او قطره آهن بدهند.
ساسان ساکت در پاسخ به سؤال يکي از شهروندان درباره حبس شدن نفس کودک و سياه شدن او، اظهار داشت: ريسه رفتن يا حبس کردن نفس يکي از اختلالاتي است که در سنين يک سال و نيم شايع است. کودک به دنبال گرفتن شيشه شير يا وسيله بازي از او تحريک شده، گريه مي‌کند و در نهايت نفسش قطع مي‌شود که افزايش طول مدت حبس تنفس موجب سياه شدن دور لب او مي‌شود.
وي افزود: معمولاً والدين در اين مواقع از تنفس دهان به دهان،‌ ماساژ قلبي و ‌پاشيدن آب سرد بر صورت کودک استفاده مي‌کنند، در حالي اين اقدامات نه الزامي دارد و نه موجب هوشياري کودک مي‌شود.
ايشان گفت:‌ لازم است کودک توسط متخصص اطفال يا فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان بررسي شود، زيرا اين نوع حمله به حبس کردن نفس همراه با سياه شدن است، بايد به دقت بررسي شود.
وي افزود: کودک بايد از نظر بيماري‌هاي قلبي، تنفسي و مغز و اعصاب بررسي شود و اگر از هر نظر کاملاً طبيعي بود، مي‌توانيم اطمينان دهيم که تنها حملات BHS يا حبس تنفس را دارد.
ساکت ادامه داد:‌ اين اختلال به مرور با افزايش سن بهبود پيدا مي‌کند و موقعي که رخ مي‌دهد نياز به اقدام خاصي وجود ندارد، حتي توصيه مي‌شود که والدين از بغل کردن کودک بپرهيزند زيرا ممکن است کودک بترسد و وضعيتش بدتر شود.
ايشان گفت:‌حملات حبس تنفس به دو نوع با پريدگي رنگ و سياه شدن دور لب و دهان تقسيم مي‌شود.
مبتلايان 15 قطره آهن تا دو سالگي مصرف کنند
ساکت تصريح کرد:‌ گاهي فقر آهن و کم خوني موجب بروز اختلال ريسه رفتن يا حبس تنفس مي‌شود، بنابراين توصيه مي‌شود مبتلايان از 4 يا 6 ماهگي تا جشن تولد دوسالگي روزانه 15 قطره آهن ايراني مصرف کنند.
منبع:hamshahrionline.ir

همچنین ببینید

Pneumonia

سالانه جان ۱ میلیون کودک در اثر ذات الریه گرفته می‌شود

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوک، جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حسن زاد، با عنوان این مطلب که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است، افزود: پنومونی یا ذات‌الریه به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *