در بهار به این توصیه های طب سنتی توجه کنید

در بهار به این توصیه های طب سنتی توجه کنید

دمنو‌ش سنبل‌الطیب در بهار تغییر مزاج در بهار تغذیه مناسب در بهار
آیا شما تغذیه خود را در بهار تغییر می دهید؟ آیا می دانید مزاج شما در این فصل تغییر می کند؟ یکی از دستیاران طب سنتی از دانشکده ی طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این باره این چنین اظهار می کند که تا می شود از خوردنی های تر و گرم در فصل بهار جلوگیری کنید. از جمله خوردنی های تر و گرم، می توان به گوشت، شیرینی و تخم مرغ اشاره کرد.
 دکتر علیرضا زاهدی در این رابطه گفت: در فصل زمستان خلط ها در بدن منجمد شده و تجمع مى یابند و با آغاز گرما در فصل بهار، این مواد جریان یافته و به عروق و اعضاى مختلف مى ریزند.وی افزود: بدلیل تجمع اخلاط در بدن در فصل زمستان بدن ما به غذاى کمترى در بهار نیاز دارد.
وی خاطر نشان کرد: دستگاه گوارش در بهار گرم مى شود و بدلیل قوی شدن قوه ى هاضمه، نباید خالى بماند.
وی ادامه داد: لازم است در این فصل بیشتر از غذاهایی مثل میوه ها، سبزیجات، سالادهای ساده، آش ها و شورباها و سوپ های مناسب مثل سوپ جو و ماءالشعیر طبی استفاده کنیم.
این دستیار طب سنتی در خصوص انجام فعالیت های بدنى در این فصل هم گفت: انجام فعالیت بدنی بیش از حد و استحمام طولانی و خیلی گرم و سونا نیز مضر است.
وی اضافه کرد: چون مزاج بهار «گرم و تر» است و این اقدامات نیز بدن را گرم و تر می کنند و می توانند باعث بیمارى هاى گرم و تر شوند.
وی در خصوص بهترین زمان برای ورزش کردن در این فصل هم گفت: بهترین زمان یکی دو ساعت بعد از طلوع آفتاب است تا از سویی سرمای صبحگاهی تعدیل شده باشد و از سویی، گرمای میانه روز غلبه نکرده باشد.
دکتر زاهدی در خصوص خوردن انواع غذاها در این فصل هم گفت: باید از خوردن غذاهاى شور، تلخ، تند و یا حاوى گوشت زیاد ،غذاهاى غلیظ مانند کله‌پاچه، گوشت گاو، خامه، ماست ترش و غذاهای کنسروی مانده … پرهیز کرد.
این دستیار طب سنتی توصیه هایی هم در این فصل کرد و گفت: در این فصل بهتر است از شربت هاى خنک مثل شربت غوره، شربت ریواس، شربت زرشک، شربت آب لیمو، سکنجبین ،شربت گلاب به همراه لیمو ترش ؛کاهو سکنجبین و شربت انار استفاده شود.
وی همچنین ادامه داد: استفاده از عرق‌های گیاهی مثل عرق بید، عرق خطمی، مخلوط مساوی عرق های شاه تره و کاسنی به جای آب آشامیدنی مفید است.
وی افزود: دمنو‌ش سنبل‌الطیب به همراه لیمو امانی و بهار نارنج خاصیت آرامش بخشی دارد و مصرف آن در فصل بهار شب ها قبل از خواب بسیار موثر است.
وی در خصوص بیماری های شایع در این فصل هم گفت: در فصل بهار یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها، بروز کهیر، آلرژی و خارش پوست است و بر اساس دیدگاه طب سنتی مصرف برخی دمنوش‌های گیاهی مانند نعناع، ریحان، گل سرخ، رزماری و آویشن در کاهش عوارض آن موثر هستند.
دکتر زاهدی درباره خواص مصرف دمنوش های ذکر شده هم گفت: مصرف چای نعناع به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، خارش و خشکی پوست‌ را برطرف می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین ریحان به دلیل خواص ضد باکتریایی نیز برای رفع جوش و لک‌های پوستی موثر است.
وی گفت: گیاه رزماری نیز با خاصیت تقویت‌کنندگی و ضدعفونی‌کنندگی، جریان خون را در مویرگ‌ها بهبود می‌بخشد که برای تازگی پوست مناسب است.
وی همچنین گفت: مصرف گیاه آویشن برای مقابله با اگزما و حساسیت نیز موثر است.
وی افزود: دمنوش گل سرخ نیز آرامبخش و شادی افزا است و برای کسانی که در بهار احساس افسردگی می کنند مفید می باشد و به درمان اضطراب نیز کمک می کند.
وی همچنین برای درمان عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی هم گفت: استفاده از روغن بنفشه بادام در این فصل توصیه می‌ شود.
دکتر علیرضا زاهدی در خصوص مصرف گیاه خرفه و تاثیر آن در این فصل هم گفت: مصرف گیاه خرفه به ‌عنوان سبزی خوردن در وعده‌های غذایی، تاثیر بسیار زیادی در درمان، خارش‌های فصل بهار و از بین رفتن تلخی دهان دارد.
وی اضافه کرد: نوشیدن آب گیاه خرفه نیز در کاهش عوارض و خارش‌های ناشی از حساسیت‌های فصلی نیز بسیار مؤثر است.
این دستیار طب سنتی در خصوص پوشیدن لباس در این فصل هم گفت: براساس متون طب سنتی ایران، در فصل بهار، پوشیدن لباس‌هایی با جنس کتان بهترین نوع پوشش است. چرا که این نوع پارچه به لحاظ مزاج و طبع، سازگاری زیادی با فصل بهار دارد.
وی همچنین توصیه های دیگری هم کرد و گفت: افراد در این فصل از اعراض نفسانی (خشم و عصبانیت زیاد، شادی و هیجانات افراطی و استرس …) پرهیز کنند.
وی در پایان هم گفت: اگر تدابی رهر فصل از جمله بهار، با شیوه های مورد توصیه متون طب سنتی انجام شوند؛ بهاری خوش آیند را سپری خواهیم نمود و برای تابستانی کم دردسر و بدون بیماری آماده خواهیم شد در واقع، تدابیر صحّی هر فصل، از فصل پیش از آن آغاز می شود.
منبع:خبرنگاران جوان

همچنین ببینید

diabetes

افراد دیابتی از این نوشیدنی های فوق العاده استفاده کنند

به گزارش صد آنلاین ، نتایج تحقیقات محققان نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند. این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد. دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *