1623

بیماری هایی که با کمبود ویتامین D به سراغتان می آید

1623

ويتامين دي را ويتامين محلول در چربي دانست که به دليل اهميت بسیار در کتابهای درسی از آن به عنوان هورمون ياد مي شود . ويتامين دي، نقش بسيار مهمي در استخوان سازي و همچنین تقویت سيستم ايمني دارد. به علاوه، در توليد مثل و رشد جنين نیز مي تواند موثر باشد.

ويتامين دي، علاوه بر نقش هايي كه مطرح شد، مي تواند در سلامت ماهيچه ها و تعادل بدن نقش مهمي داشته باشد و به علاوه بر سلامت سيستم عصبي ما و مغز، اثر بگذارد.

در واقع بيشتر سلول هاي بدن ما ويتامين دي دارند و نياز به آن زياد است، كوفاكتور، موادي هستند كه كمك مي كنند واكنش ها در بدن با مداخلۀ آنزيم ها راحت تر انجام شود. در واقع كمك مي كنند آنزيم ها كار خودشان را بهتر انجام دهند .

مواد غذايي، ويتامين دي ندارند و حتما بايد از نور خورشيد استفاده كنيم تا نياز بدنمان به ويتامين دي را تامين كنيم. البته بعضي مواد غذايي مانند روغن كبد ماهي كال، مقدار زيادي ويتامين دي دارد و بعضي ماهي ها، روغن لبنيات، تخم مرغ، جگر، قارچ، اين ويتامين را دارند؛ اما با همه اين ها نياز بدن به اين ويتامين را تامين نمي كنند .

اگر بخواهيم اشعه يو وي خورشيد را به مقدار كافي دريافت كنيم كه ويتامين دي دارد بايد موانع را بشناسیم از جمله اینکه؛ استفاده از کرم های ضدآفتاب، دریافت ويتامين دي را كم مي كند؛ استفاده از نقاب و همچنین، دریافت آفتاب از پشت شيشه، مانع جذب ويتامين دي مي شوند .

افرادي كه رنگ پوستشان تيره است ميزان توليد ويتامين دي در بدنشان كمتر است،هرچه به طرف قطب شمال و جنوب نزديك مي شويم ميزان اشعه خورشيد كمتر مي شود و ميزان توليد ويتامين دي هم كاهش پيدا مي كند.

آب پرتقال اگر غني شده باشد مي تواند ويتامين دي داشته باشد، به تازگی، شير را با ويتامين دي غني مي كنند. كمبود ويتامين دي، خطر ابتلا به بسیاری از بيماري ها را موجب می شود. کمبود این ویتامین، خطر ابتلا به ديابت، ام اس و انواع سرطان ها را ممكن می سازد. كمبود ويتامين دي، باعث نرمي استخوان و راشيتيسم مي شود.

ويتامين دي، جزو ويتامين هاي محلول در چربي است و به هيچ وجه نبايد از يك مقدار مشخص بيشتر مصرف شود، و مصرف آن بايد زيرنظر متخصص باشد. اگر بيشتر مصرف شود علائم مسموميت دارد. علائمش اين است كه بافت هاي نرم ما ممكن است استخواني شود؛ مشكلات كليوي و سنگ كليه ايجاد كند و باعث پرنوشي، پر ادراري، ضعف، خستگي، يبوست و سردرد شود.

مقدار مورد نياز در افراد بزرگسال ٦٠٠واحد و افراد بالاي ٥٠سال ٨٠٠ واحد است، برای تأمین ویتامین دی، افراد سفيد پوست حداقل ٥تا ١٠دقيقه سه بار در هفته باید دست ها پاها و بازوهایشان را در معرض نور خورشيد قرار دهند. منتهي نه در زمان اوج نور خورشيد چون خطر ابتلا به سرطان پوست را بیشتر مي كند. در زمان هايي كه نور خورشيد كمتر است مثلا در ساعت 9 تا 11 صبح و ٤ تا ٥ بعدازظهر. این کار در خانه با پنجره های گشوده رو به آفتاب نیز امکانپذیر است.

در افراد تیره پوست، نياز بيشتري به دریافت نور خورشید وجود دارد. این دسته افراد، هر بار بايد، دست کم، سي دقيقه از نور خورشيد استفاده كنند تا بتوانند نياز بدن خود را تامين كنند. كمبود ويتامين دي مي تواند عوارض فراوان داشته باشد؛ مشكلات استخواني ايجاد كند و خطر پوكي استخوان را افزايش دهد.

ويتامين دي حتي در سلامت پوست و مو و سلامت دندان هاي ما نیز نقش مهمي دارد، پس كمبودش در بچه ها مي تواند موجب كاهش رشد شود. در این صورت، با تجویز پزشک متخصص مي توانند از مكمل ها استفاده كنند. مصرف مکمل ها نباید بيشتر از هشت هفته طول بکشد .كم خوني و كمبود ويتامين دي، ارتباطي به هم ندارند. ويتامين دي مي تواند روي جذب كلسيم و فسفر اثر داشته باشد .
منبع:بیتوته

همچنین ببینید

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *