درمان کم شنوایی با استفاده از شقایق دریایی !

درمان کم شنوایی با استفاده از شقایق دریایی ! ولی چطور؟

وقتی نوبت به موجوداتی با توانایی شنوایی تیز می رسد، شقایق های دریایی در بالای لیست قرار ندارند.با این وجود، تحقیقات جدید حاکی از آن است که برخی از پروتئین های ویژه ای که به این حیوانات در ترمیم پرزهای ریز مو کمک می کنند نیز می توانند در نهایت برای کمک به ترمیم آسیب به سلول ها در یک گوش داخلی پستانداران به کار روند.

محققان گفتند که این یافته حاصل مطالعه ای است که در موش ها انجام شده است و می تواند اولین گام برای یافتن درمان برای افرادی با از دست دادن شنوایی باشد.

در پستانداران از جمله انسان ها، صدا از ارتعاشات در هوا به سیگنال های عصبی ترجمه می شود، که می توانند توسط سلول های بسیار تخصصی به نام سلول های مویی به مغز ارسال شوند. اینها در داخل حلزون گوش هستند، یک ساختار پر از مایع گوش داخلی.

شقایق دریایی چگونه کم شنوایی را درمان می کند؟

مطالعه نشان می دهد که پروتئین شقایق دریایی می تواند به بازیابی شنوایی کمک کند. تحقیق در مورد دلایل از دستت دادن شنوایی، بهترین روش ها برای درمان آن و راه های امیدبخش برای جلوگیری از آن همیشه در حال انجام است. اما چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید گاهی اوقات، پیشرفت از مکان های غیر منتظره ای وجود دارد:مانند اعماق دریا.

قابل توجه است که یک مطالعه جدید با شقایق های دریایی در حال فراهم کردن بینش هایی در چگونگی عملکرد شنوایی و نیز دادن امید به دانشمندان برای بازیابی شنوایی از دست رفته در آینده است.

سلول های مویی ریز اما توانا:

سلول های مویی ریز اما قدرتمند گوش داخلی انسان، گیرنده های حسی ظریف هستند که مسئول تبدیل سر و صدای جمع آوری شده توسط گوش بیرونی به ایمپالس های الکتریکی مغز برای تفسیر آن به عنوان صدای قابل تشخیص هستند.

وقتی می میرند یا آسیب می بینند، منجر به از دست رفتن دائمی شنوایی می شود. تا کنون، علم پزشکی قادر به تشخیص چگونگی تعمیر آن ها نبوده است. ناشنوایی در انسان ها اغلب ناشی از آسیب به سلول های مویی در گوش داخلی است.

پستانداران قادر به بازسازی سلول های مویی که آسیب می بینند نیستند، برخی از بی مهرگان دارای یک پروتیین ترمیمی هستند که قادر به بازیابی عملکرد از دست رفته در ساختارهایی شبیه به آن هایی است که در گوش داخلی پستانداران یافت می شوند.

برای مثال شقایق های دریایی ستاره ای با سلول های کوچک و مویی شکل پوشانده شده اند. این گیرنده ها مسئول تشخیص ارتعاشات در آب ساخته شده توسط غذا یا طعمه نزدیک هستند، بسیار شبیه به پرزهای گوش داخلی پستاندار مسئول تشخیص ارتعاشات صوتی است.

زمانی که شقایق های دریایی تولید می شود، خود را به نصف کاهش می دهند و سپس موها و شاخکها و سلول های مویی را با استفاده از پروتیینی که در مخاط پوشانده شده و بدنشان را پوشانده است، تعمیر می کنند.

پروتئین شقایق دریایی برای درمان کم شنوایی

تحقیقات جدید نوید بخشی در مراحل اولیه وجود دارند. از آنجا که این پروتئین در احیای سلول های مویی مشابه در ماهی های غار کور موفق بوده است، دکتر گلن وات سن، زیست شناس دانشگاه لوییزیانا در لافایت، از خود می پرسید که آیا این پروتئین در پستانداران هم موثر خواهد بود یا خیر.

برای بررسی، او و همکارانش به عمد به سلول های مویی در حلزون گوش یک گروه از موش ها آسیب رساندند تا دچار فقدان شنوایی آسیب دیده شوند، سپس آن ها را با محلول درست شده از پروتئین شقایق دریایی درمان کرد. سلول های مویی به طور قابل توجهی بهبود یافتند که نشان می دهد پروتئین شقایق دریایی دارای خواص ترمیمی برای سیستم شنوایی پستانداران است.

پس از تحقیقات بیشتر، متوجه شد که موش ها پروتئین های مشابه پروتئین های ترمیم کننده در شقایق دریایی را تولید می کنند. این خبر خوبی است زیرا نشان می دهد، ممکن است روزی مکانیسم ترمیم را در پستانداران مشابه با موجودات دریایی جدا کرده و از آن برای بازیابی شنوایی استفاده کند.

شقایق دریایی

شقایق های دریایی تنها بی مهرگانی هستند که به خاطر توانایی خود برای احیای سلول های مویی از دست رفته مورد مطالعه قرار می گیرند. محققان در حال حاضر در حال مطالعه ماهی پورخری گرمسیری، ماهی آب شیرین و دارای توانایی تقسیم و تبدیل شدن به یک سلول مو در هنگام نیاز هستند.

 

مطالعات اختلالات ارتباطی

و یک مطالعه در سال 2014 توسط دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا و موسسه ملی اختلالات ارتباطی و ارتباطات (NIDCD) دو مولکول موجود در مرغ را مشخص کرد که به آن ها اجازه می دهد تا سلول های مویی را پس از تحمل شنیدن درد دوباره رشد دهد.

این تحقیق قطعاً هیجان انگیز است، اما انتظار نمی رود که تغییر معنی دار در روش کاهش حس شنوایی در آینده نزدیک انجام شود. او در 22 اوت سال 2016 درباره موضوع علوم زنده گفت که درمان پروتئین شقایق دریایی “راه حلی برای آینده است”.

دستیاران شنوایی و حلزونی گوش شنوایی هنوز بهترین راه حل موجود برای کسانی هستند که شنوایی شان را از دست داده اند. مطالعات متعددی نشان می دهند که این دستگاه های پزشکی می توانند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و شرایط پزشکی را با کاهش شنوایی رسیدگی نشده مانند اضطراب، افسردگی، انزوای اجتماعی و نیز زوال شناختی و زوال عقل، تشدید کنند.

سلامت شنوایی خوب با بازدید از یک متخصص مراقبت های بهداشتی شنوایی برای یک ارزیابی شنوایی شروع می شود. حتی اگر شنواییتان را از دست نداده باشید، نتایج می تواند تیم مراقبت درمانی تان را با اطلاعات پایه برای استفاده در آینده تامین کند.

 

منبع:نمناک

همچنین ببینید

ear-infection

نکات مهمی که باید درباره عفونت گوش بدانید

به گزارش مشرق، ابراهیم رزم‌پا درباره انواع عفونت گوش و راه‌های درمان این عارضه گفت: به طور کلی عفونت‌های گوش به ۲ دسته عفونت‌های حاد و عفونت‌های مزمن تقسیم می‌شود که از جمله عفونت‌های حاد می‌توان به عفونت‌های قارچی و باکتریایی اشاره کرد که درمان طبی دارد و اغلب با درمان‌های دارویی بهبود پیدا می‌کند؛ عفونت‌های قارچی با استفاده از …

یک دیدگاه

  1. مطلبتون بسیار خوب بود لطفا در مورد زیاده روی پروتئین هم یک مطلب بزارید
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *