دخانیات عامل ابتلا به ۲۵ درصد سرطان ها

دخانیات عامل ابتلا به 25 درصد سرطان ها

 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم برنامه ریزی مناسب برای کاهش مصرف مواد دخانی در کشور تاکید کرد و گفت: دخانیات عامل بروز 25 درصد سرطان ها است.
براساس اعلام کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان، سیگار عامل بروز 25 نوع سرطان و 50 نوع بیماری است که ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های مزمن تنفسی، سکته های قلبی و مغزی، عفونت های ریوی و برخی از سرطان ها مانند حلق و زبان، مثانه و پانکراس از جمله آنها است. همچنین اثبات شده که مصرف قلیان و تریاک هم سرطان زا می باشد.
سالانه در کشور 65 هزار نفر بر اثر مصرف سیگار فوت می کنند که این رقم نگران کننده است و باید برنامه ریزی مناسب تری برای کاهش مصرف مواد دخانی انجام گیرد.
دکتر مجید صمصامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد که سیگار، قلیان و تریاک به تنهایی عامل ابتلا به 25 درصد به سرطان در کشور است و سالانه مردم زیادی براثر مصرف آنها جان خود را از دست می دهند یا به مشکلات عدیده ای دچار می شوند.
وی به افزایش مصرف قلیان در جامعه اشاره کرد و گفت: مردم از طریق رسانه باید در جریان مضرات و آسیب های مصرف دخانیات قرار گیرند تا شاهد کاهش مصرف مواد دخانی در کشور باشیم.
این فوق تخصص جراحی سرطان، سرطان سینه را از شایع ترین سرطان در زنان اعلام کرد و گفت: آمار جمعیت جوان مبتلا به این بیماری از میانگین جهانی در این زمینه بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه سرطان سینه در ایران نسبت به کشورهای غربی کمتر است، اظهار کرد: در ایران 30 نفر به ازای 100 هزار نفر مبتلا به این بیماری می شود که این رقم در کشوری غربی بین 120 تا 150 نفر به ازای 100 هزار نفر است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این بیماری تعدادی از جمعیت جوان کشور را درگیر کرده و به همین دلیل نگرانی هایی را ایجاد کرده که باید برای کاهش آن اقدامات جدی انجام گیرد.
وی به عوامل مهم در ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: سبک و شیوه زندگی غلط، مصرف غذاهای پرنمک، استعمال مواد دخانی، مصرف شکر و شیرینی جات و غذاهای آماده از جمله عوامل ایجاد سرطان هستند.
صمصامی بر اصلاح سبک زندگی در جامعه تاکید و به مردم توصیه کرد که از خوردن غذاهای پرنمک، شیرین و چرب به شدت خودداری و در مقابل به خوردن سبزیجات و میوجات اقدام کنند.
وی برلزوم پیشگیری از ابتلا به سرطان تاکید کرد و گفت: علاوه بربرنامه ریزی مناسب مسئولان، رسانه ها هم در پیشگیری از ابتلا به سرطان ها می توانند نقش مهمی ایفا کنند.
منبع:ایرنا

همچنین ببینید

Colon-cancer-in-young-people

افزایش نگران کننده سرطان روده بزرگ در جوانان

این متن در مورد زنی است که در هفت ماهگی بارداری به سرطان روده بزرگ (کلون) مبتلا شد. آزمایش ژنتیک بر روی جنین او ناهنجاری هایی را نشان داد، اما طی انجام آزمایشات بعدی متوجه شدند که نوزاد سالم است و خانم وب به سرطان روده بزرگ مرحله ۴ مبتلا است. او قبلا به ملانوم بدخیم (نوعی سرطان پوست) مرحله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *