Nausea-in-pregnancy

دانشمندان علت اصلی حالت تهوع در دوران بارداری را کشف کردند

تقریباً ۷۰ درصد از زنان در دوران بارداری حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند که در اصطلاح عامیانه «تهوع صبحگاهی» نامیده می‌شود، هرچند ممکن است در هر زمانی از روز رخ دهد.

حدود ۰.۳ تا ۲ درصد از زنان نوع شدیدتری از استفراغ را تجربه می‌کنند که اصطلاحا «هایپراِمِسیس گراویداروم» نام دارد و در بعضی موارد چنان حاد است که آنها را در خوردن، نوشیدن و انجام فعالیت‌های روزمره دچار مشکل می‌کند. این امر در موارد شدیدتر حتی می‌تواند منجر به مرگ ناشی از کم‌آبی بدن شود.

محققان در آمریکا حالا می‌گویند هورمونی را شناسایی کرده‌اند که توسط جنین در حال رشد در بدن مادر ترشح می‌شود و می‌تواند عامل به وجود آمدن تهوع صبحگاهی باشد.

تحقیقات نشان داده است پروتئین «جی‌دی‌اف۱۵» (GDF15) که در میزان کم توسط اندام‌هایی از جمله مثانه، پروستات و کلیه‌ها تولید می‌شود از طریق اتصال به گیرنده‌های تخصصی در ساقه مغز حالت تهوع را در فرد ایجاد می‌کند.

دکتر ارهیلی، محقق متابولیسم در دانشگاه کمبریج بریتانیا و از نویسندگان این مطالعه، در این باره می‌گوید: «در اوایل بارداری سطح این هورمون، که از سلول‌های جنینی در جفت آزاد می‌شود، افزایش می‌یابد و باعث بروز حالت تهوع و بیماری می‌شود. این حالت عمدتا در سه ماهه اول در بدترین وضع است و سپس به تدریج از بین می‌رود.»

همچنین ببینید

Exercise-and-obesity

چرا ورزش در ساعات پایانی روز برای افراد چاق فواید بیشتری دارد؟

تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله Diabetes Care در 10 آوریل 2024، نشان می دهد که ورزش عصرگاهی برای افرادی که با چاقی زندگی می کنند، ممکن است بیشترین فواید سلامتی را به همراه داشته باشد. این مطالعه بر روی تقریباً 30000 فرد چاق بالای 40 سال، از جمله تقریباً 3000 نفر مبتلا به دیابت نوع 2، به مدت هشت سال انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *