بیماری که با فیزیوتراپی بهبود می‌یابد

بیماری که با فیزیوتراپی بهبود می‌یابد 

عضو انجمن علمی فیزیوتراپی گفت: در حال حاضر تکنیک‌های فیزیوتراپی ضد احتقانی به عنوان یک رویکرد درمانی استاندارد بین المللی برای درمان لنف ادم پذیرفته شده است و این برنامه درمانی شامل ماساژ، بانداژ، تمرین درمانی و آموزش مراقبت‌های پوستی و ناخنی است.
فیزیوتراپیست سپیده نفیسی – نخستین دانش آموخته دکترای حرفه ای فیزیوتراپی ایران و عضو انجمن علمی فیزیوتراپی ایران اظهار داشت: از آنجایی که حرفه فیزیوتراپی در حال بلوغ و تکامل است، حرکت به سمت دکترای حرفه ای فیزیوتراپی یکی از راههای این حرفه برای آموزش برای عملکرد مستقل، ارتقاء سطح علمی و ارائه خدمات درمانی با کیفیت بالاتر و مبتنی بر شواهد است.
وی گفت: یکی از تخصص‌های دکترای حرفه ای فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در بیماری‌های زنان بوده که یکی از بخش‌های آن درمان بیماران مبتلا به لنف ادم است.
این دکترا ی حرفه ای فیزیوتراپی اظهار داشت : سرطان پستان یکی از شایعترین سرطان‌ها در میان زنان می باشد و متأسفانه میزان ابتلا به این بیماری در کشور ما از سال 1375 تا به‌کنون 10 درصد رشد داشته است و از آن جایی که سن ابتلا به سرطان پستان در کشور ما به طور متوسط 10-5 سال کمتر از سایر کشورها است افراد در سنین پایین­تری دچار عوارض متعدد می­‌گردند. وی ادامه داد: با وجودی که روش‌های درمانی این بیماری پیشرفت کرده است ولی لنف ادم اندام فوقانی ناشی از برداشتن غدد لنفاوی ناحیه آگزیلاری یکی از عوارض شایع این بیماری بوده که 50%-30% افرادی را که تحت درمان این بیماری قرار گرفته اند مبتلا می‌کند.
نفیسی – علایم و نشانه‌هایی که ممکن است در فرد مبتلا به لنف ادم وجود داشته باشد را شامل سنگینی، سفتی در اندام، درد یا ناراحتی در اندام، محدودیت دامنه حرکتی و تورم در یک بخش از اندام یا تمام اندام ذکر کرد و گفت: تورم ممکن است در بخش فوقانی تنه نیز وجود داشته باشد و تورم ایجاد شده می‌تواند خفیف تا شدید باشد و در صورتیکه درمان نشده رها شود منجر به تغییرات پوستی، اختلال عملکرد اندام فوقانی، کاهش حس طبیعی، درد و عفونت‌های مزمن می‌شود که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
عضو انجمن علمی فیزیوتراپی ایران عنوان کرد : لنف ادم ناشی از سرطان پستان بر روی کیفیت زندگی بیماران اثر منفی داشته و می‌تواند توانایی یک فرد را در استفاده از اندام فوقانی برای انجام فعالیت‌های روزمره مختل کند.
وی عنوان کرد: داشتن تصویر ذهنی مثبت از بدن، با اعتماد به نفس بالاتر در مقابله با بیماری سرطان پستان و درمان آن ارتباط داشته در حالیکه بیمارانی که نگرانی بیشتری از بی‌نقص بودن بدن خود دارند در معرض استرس بیشتر، اختلالات اجتماعی و اختلال در احساس مطلوب بودن جنسی قرار می‌گیرند. بنابراین الزامی است که به منظور کاهش شیوع لنف ادم و حتی در صورت بروز آن روش‌های درمانی صحیح به کار گرفته شود تا اثرات منفی لنف ادم را بر روی کیفیت زندگی بیماران کاهش دهد.
نفیسی عنوان کرد: در حال حاضر تکنیک‌های فیزیوتراپی ضد احتقانی به عنوان یک رویکرد درمانی استاندارد بین المللی برای درمان لنف ادم پذیرفته شده است و این برنامه درمانی شامل ماساژ، بانداژ، تمرین درمانی و آموزش مراقبت‌های پوستی و ناخنی است و در انتهای درمان نیز یک آستین الاستیک برای بیمار تجویز می‌شود که از بازگشت لنف ادم جلوگیری می‌کند.
نخستین دانش آموخته دکترای حرفه ای فیزیوتراپی ایران یادآور شد: روش‌های درمانی اعمال شده از طریق کاهش حجم اندام درگیر می‌تواند منجر به بهبود قابل توجهی در تصویر ذهنی از بدن بیماران شود.
منبع :خبر گزاری تسنیم

همچنین ببینید

squats

با این تکنیک های ورزشی، زانوهایتان را تقویت کنید

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است که استخوان‌های ساق پا و ران را به هم متصل می‌کند. این عضو بدن شامل غضروف، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، و عصب‌هایی است که همگی در سلامت و حرکت مفصل نقش دارند. برخی افراد ممکن است در سن بالاتر دچار مشکلات زانو شوند و برخی ورزشکاران یا افراد مبتلا به آرتروز نیز دچار مشکلات مربوط به زانو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *