علائم اولیه ی سرطان سینه را جدی بگیرید

9 علامت احتمالی سرطان سینه

سرطان سینه یکی از رایج ترین سرطان ها در دنیاست که علائم خود را دارد، اما اکثر افراد نسبت به برخی از این علائمی که بدن بروز می دهد بی توجه بوده و اعلام خطر بدن را نادیده می گیرند. درست است که نیازی به نگرانی های بی مورد و وسواسی در مورد سلامتی نیست، اما نباید علائم جدی را نادیده گرفت.

محققان معتقدند سرطان سینه هر چقدر زودتر تشخیص داده شود، درمان ها موثرتر بوده و امکان نجات جان بیمار بیشتر می شود. با این حال اولین علائم بیماری در اغلب موارد نادیده گرفته می شود و این نوع سرطان معمولا در مرحله پیشرفته تشخیص داده می شود. اما توجه به نخستین علائم و بررسی آنها، پزشکان را قادر به مقابله با بیماری می سازد.

در این مطلب چند علامت اولیه ی سرطان سینه را عنوان می کنیم و البته خواهشمندیم بدون اینکه بیهوده نگران شوید و یا وحشت کنید، کمی نسبت به علائم مشکوکی که در بدن خود احساس می کنید دقت بیشتری داشته باشید. خیلی از این علائم ممکن است ناشی از استرس و یا مشکلات روحی روانی باشد. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا خیالتان راحت شود.

1- کم کردن وزن بدون دلیل

وزن کم کردن بدون دلیل یکی از نشانه های سرطان سینه است. درست است که کاهش وزن و لاغری برای خانم ها خوشحال کننده است، اما توجه داشته باشید که این لاغری باید در اثر رژیم غذایی درست و تلاش اتفاق بیافتد. کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل می تواند نشان دهنده ی وجود مشکلی در بدن باشد. اگر به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخصی، پنج کیلوگرم و یا بیشتر وزن کم کردید، به پزشک مراجعه کرده و وضعیت خود را بررسی کنید.

2- وجود گره ها یا ندول در سینه

اکثر گره ها یا همان ندول ها خوش خیم هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. اما بهتر است کمی محتاط تر باشید. برخی از خانم های همیشه نگران، هر نوع گره ای را که در سینه لمس می کنند، علامت سرطان پستان می دانند. در صورتی که هر گره ای نشان دهنده ی سرطان نیست و احتمالا علامت وجود کیست پستان است. در هر حال بهتر است یک پزشک متخصص، این قبیل مسائل را بررسی کند.

3- مشکلات پوستی در ناحیه ی سینه

در صورت وجود تومور در سینه، پوست این منطقه نیز دچار تغییراتی شده و علائمی در آن ظاهر می شود. در بین این علامت ها می توان به بروز قرمزی، کهیر، تغییر رنگ و یا سلولیت اشاره کرد.

4- خونریزی های غیر طبیعی زنانه

هر نوع خونریزی که خارج از عادت ماهانه بروز کند، باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد، چون می تواند جزو اولین علائم سرطان سینه یا بیماری های دیگر باشد.
معمولا خانم هایی که دچار چنین مشکلی هستند، تجربه ی خونریزی های جزئی از ناحیه ی نوک سینه ها را نیز دارند. در هر صورت اگر دچار خونریزی غیر عادی شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

5- تغییر در شکل یا بافت سینه ها

هر گونه تغییر در شکل یا بافت سینه ها باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد. به این ترتیب که هر گونه قرمزی یا بروز فرورفتگی های کوچک در پوست پستان و غیره می تواند نشان دهنده ی وجود بیماری سرطان سینه باشد.

6- احساس خستگی بیش از حد

یکی دیگر از علائم سرطان احساس خستگی دائم است. بدون شک، زندگی کردن در شهرهای بزرگ با این میزان ترافیک، آلودگی هوا، استرس، دغدغه های روزمره، کار در بیرون منزل و همچنین کارهای خانه باعث خستگی می شود. این نوع خستگی کاملا طبیعی است. اما مشکل زمانی است که این خستگی مزمن شود و حتی بعد از استراحت کافی نیز برطرف نشود. در این صورت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

7- درد در سینه ها

معمولا در مراحل اولیه ی ابتلا به بیماری سرطان سینه، خانم ها در حین لمس سینه دردی احساس نمی کنند، اما زمانی که بیماری به مرحله ی پیشرفته رسیده باشد، سینه ها حساس و دردناک می شوند. البته حواستان باشد نباید این درد را با درد ناشی از سندرم قاعدگی یا عفونت و ورم پستان اشتباه بگیرید. درد سینه قبل از عادت ماهانه، امری طبیعی است.

8- ترشحات سینه

در اکثر موارد ترشحاتی که از سینه ها خارج می شوند، مشکل زا نیستند و بعد از چند روز تمام می شوند. اما اکثر خانم هایی که دچار سرطان سینه شده اند، تجربه ی مشاهده ی ترشحات چرکی و بدبویی از نوک سینه ها را داشته اند.

9- تغییراتی در سایز سینه ها

تغییرات ایجاد شده در اندازه ی سینه ها می تواند نشان دهنده ی وجود سرطان باشد. اگر احساس می کنید سینه های تان ملتهب و ورم کرده و یا به اندازه غیرعادی در آمده است، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع:بیتوته

blood-test

انقلابی در تشخیص سرطان روده بزرگ با آزمایش خون

آزمایش خون جدیدی برای سرطان روده بزرگ ساخته شده که می‌تواند در حدود ۸۳ درصد موارد این سرطان را تشخیص دهد. بر خلاف کولونوسکوپی که فرایندی پیچیده و نیازمند آمادگی قبلی است، این آزمایش به سادگی با دادن خون انجام می‌شود و حتی ممکن است بتوانید آن را همزمان با چکاپ منظم خود نزد پزشک انجام دهید. با اینکه این …