بیماری وسواس فکری OCD

بیماری وسواس فکری OCD

درمان وسواس فکری

درمان اختلال وسواسی- اجباری امکان دارد ناکارآمد باشد، ولی میتواند علایم را تحت کنترل قرار دهد تا زندگی روزانه شخص بیمار بطور کل تحت تأثیر قرار نگیرد. برخی از مردم برای باقی عمر خود احتیاج به درمان دارند.

دو درمان مهم برای اختلال وسواسی اجباری عبارتند از روان درمانی و استفاده از داروها. اغلب درمانی به صورت ترکیبی از روان درمانی و دارو مؤثر است.

درمان وسواس فکری از طریق روان درمانی

درمان رفتاری شناختی( CBT) نوعی روان درمانی است که برای بسياري از اشخاص مبتلا به اختلال وسواسی اجباری مؤثر است. پيش‌گيري از بروز و پاسخ( ERP)، یک نوع درمان رفتاری شناختی است که کم کم شما را در تماس با یک شیء وحشتناک یا نوعی وسواس، مثل الودگی قرار می دهد و سبب می شود که شما راههای سالم را برای مقابله با اضطراب خود، یاد بگیرید.

درمان پيش‌گيري از بروز و پاسخ، کوشش و تمرین زيادي را می طلبد، ولی با انجام این درمان شما میتوانید از کیفیت زندگی بهتر در صورت مدیریت وسواس و اجبار خویش برخوردار شوید و از آن لذت ببرید. درمان امکان دارد به صورت برگزاری جلسات شخصی، خانوادگی و یا گروهی انجام شود.

درمان دارویی وسواس فکری

برخی از داروهای روانپزشکی میتوانند به کنترل علایم وسواس و اجبار ناشی از وسواس فکری عملی کمک کنند. اغلب داروهای ضد افسردگی برای نخستین بار تجویز میشوند و مورد ازمایش قرار می گیرند.

داروهای ضد افسردگی که توسط اداره غذا و دارو( FDA) جهت درمان اختلال وسواس فکری– اجباری تائید شده اند، عبارتند از:

کلومیپرامین( آنافرانیل) برای بزرگسالان و کودکان ۱۰ ساله و بالاتر

فلوکستین( پروزاک) برای بزرگسالان و کودکان ۷ ساله و بالاتر

فلووکسامین برای بزرگسالان و کودکان ۸ ساله و بالاتر

پاروکستین( پاکسیل، پکسوا) تنها برای بزرگسالان

سرترالین( زلفت) برای بزرگسالان و کودکان ۶ ساله و بالاتر

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

multi-vitamine

با این ویتامین ها به جنگ آلزایمر بروید!

نتایج نشان می‌دهد که مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌تواند به جلوگیری از از دست دادن حافظه و زوال شناختی آهسته در میان سالمندان کمک کند. مصرف مولتی ویتامین به شکل روزانه پیری مغز را در مقایسه با دارونما به میزان دو سال کاهش داد. با این حال محققان می‌گویند مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین احتمالاً مفید است، اما مشخص نیست که آیا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *