اشعه ایکس سفر هوایی بیشتر از رادیوگرافی دندان است

اشعه ایکس سفر هوایی بیشتر از رادیوگرافی دندان است

دبیر مشاور علمی رادیولوژی یازدهمین کنگره انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران، گفت: میزان اشعه ایکس دریافتی از یک سفر دو ساعته با هواپیما بیشتر از یک رادیوگرافی دندان است.
دکتر مهرداد پنج‌نوش با اشاره به خطر اشعه ایکس برای مادران باردار، افزود: یکی از حساس‌ترین بافت‌های بدن نسبت به اشعه ایکس، بافت‌های در حال رشد هستند، از این‌رو برای مادران و جنین آن‌ها دریافت اشعه ایکس اصلا مناسب نیست، لذا توصیه می‌شود از درمان‌های غیرضرور که با اشعه ایکس همراه است، خودداری شود.
وی گفت: قصد داریم در این کنگره از جدیدترین دستگاه‌های رادیوگرافی رونمایی کنیم. یکی از محورهای کنگره این موضوع خواهد بود که برای یک بیمار چند رادیوگرافی لازم است و بیشتر از آن می‌تواند آسیب‌زا باشد. شرکت‌های تجاری وقتی می‌خواهند در مورد دستگاه‌های رادیوگرافی صحبت کنند فقط مزایای آن دستگاه‌ها را بیان می‌کنند اما در این همایش قصد داریم در کنار بیان مزایا، معایب دستگاه‌ها را نیز ارائه دهیم.
دبیر مشاور علمی رادیولوژی یازدهمین کنگره دندان‌پزشکان عمومی ایران در مورد اشعه ایکس و مزایا و معایب آن گفت: استفاده از اشعه ایکس می‌تواند مضر باشد و اثرات سوئی بر روی بیمار بگذارد اما مزایای آن‌را نیز نباید از یاد ببریم. آنچه باید در عمل رخ بدهد این است که بایدبه نسبت حاد بودن بیماری، حداقل اشعه ایکس مورد نیاز تخمین زده شود. اشعه ایکس در بلند مدت باعث از بین رفتن سلول‌ها می‌شود. اما باید بدانیم که میزان اشعه ایکس دریافتی از یک سفر دو ساعته با هواپیما بیشتر از یک رادیوگرافی دندان است.
وی در نهایت با اشاره به خطر اشعه ایکس برای مادران باردار گفت: یکی از حساس‌ترین بافت‌های بدن نسبت به اشعه ایکس، بافت‌های در حال رشد هستند، از این‌رو برای مادران و جنین آن‌ها دریافت اشعه ایکس اصلا مناسب نیست، لذا توصیه می‌شود از درمان‌های غیرضرور که با اشعه ایکس همراه است، خودداری شود.
پنج‌نوش با اشاره به حساسیت کشیدن دندان عقل گفت: جراحی دندان عقل بدلیل وجود این دندان در کنار عصب فک می‌تواند ایجاد خطر کند. در برخی موارد از بین رفتن عصب فک در حین جراحی دندان عقل رخ داده است که فرد را تا پایان عمر دچار آسیب کرده است. رادیوگرافی سه بعدی می‌تواند این خطر را کاهش دهد چرا که موقعیت دقیق عصب فک پیدا می‌شود و جراح می‌تواند با علم به آن جراحی را با خیال راحت انجام دهد.
یازدهمین کنگره سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، از۲۱ تا ۲۴ دی ماه ۹۵ در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.
منبع:خبر گزاری مهر

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *