استرس روحی، سیگار و قلیان عامل اصلی سکته قلبی جوانان

استرس روحی، سیگار و قلیان عامل اصلی سکته قلبی جوانان

ساعت 24- دبیر علمی هجدهمین کنگره بین‌المللی سازه‌های قلب و عروق گفت:طبق آخرین آمار ۲۶ درصد مردان ایرانی سیگار می‌کشند. دخانیات،قلیان و استرس روحی عامل اصلی سکته در میان جوانان است.
مسعود اسلامی در افتتاحیه هجدهمین کنگره بین‌المللی سازه‌های قلب و عروق اظهار داشت: علی‌رغم اینکه آمار سکته قلبی و مغزی در کشورهای اروپایی در حال کاهش بوده این آمار در کشور ما کم نشده چرا که برنامه‌های پیشگیرانه به درستی مدنظر قرار نگرفته است.
وی چاقی، دیابت و عدم تحرک همچنین استعمال دخانیات را از دلایل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی برشمرد و عنوان کرد: با تشخیص به موقع می‌توان از آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کاست.
دبیر علمی هجدهمین کنگره بین‌المللی سازه‌های قلب و عروق با اشاره به اینکه داروهای جدید، روش‌های غیر جراحی، برنامه‌های ملی پیشگیری از استعمال دخانیات از جمله محورهای بحث در این کنگره است، گفت: 26 درصد مردان ایرانی سیگار می‌کشند و این مسئله آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها را افزایش می‌دهد.
اسلامی با بیان اینکه 15 درصد افراد از فشار خون بالای خود اطلاع داشته و حدود 85 درصد اطلاع از این مسئله ندارند، گفت: این موضوعی نیز در افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار تأثیرگذار است.
به گفته این فوق تخصص قلب و عروق 12.5 درصد افراد بالغ در کشور مبتلا به دیابت بوده در حالی که می‌توان با رژیم غذایی جلوی چاقی و دیابت را تا حدود زیادی گرفت.
همچنین طبق آخرین آمارهای ارائه شده 50 درصد جامعه شهری ایران افزایش وزن دارند که این موضوع خطرناک بوده و خطر مرگ و میر را زیاد می‌کند.
وی با تأکید بر ضرورت اجرای برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی گفت: مسئولان می‌توانند با همکاری انجمن‌های پزشکی برنامه‌های صحیحی را در این زمینه تدوین کنند.
دبیر علمی هجدهمین کنگره بین‌المللی سازه‌های قلب و عروق ادامه داد: پزشکان متخصص قلب و عروق ایران در سطح پزشکان اروپایی و آمریکایی بوده و تنها ضعف کشور ما در حوزه پیشگیری است.
اسلامی در ارتباط با بیماری‌های مادرزادی قلبی گفت: سوراخ بین دو دهلیز یا بین دو بطن از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی مادرزادی در کشور به شمار می‌رود و احتمال بروز آن در زایمان‌های طبیعی یک درصد است که اغلب خفیف بوده و با تشخیص به موقع درمان می‌شوند.
وی شایع‌ترین علت مرگ‌ و میر را در کشور سکته قلبی برشمرد و گفت: 20 تا 30 درصد مرگ و میر کشور ناشی از این مسئله است.
دبیر علمی هجدهمین کنگره بین‌المللی سازه‌های قلب و عروق در پایان علت اصلی سکته قلبی در جوانان را استعمال سیگار، قلیان و استرس‌های روحی برشمرد و گفت: با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه به میزان قابل توجهی می‌توان از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.
منبع:میزان

همچنین ببینید

food-and-mental-health

تحقیقات جدید، بهترین نوع رژیم غذایی برای سلامت مغز را مشخص می‌کند!

یک مطالعه جدید نشان داد که رژیم غذایی ممکن است بر سلامت روان تأثیر بگذارد. پژوهشگران افراد شرکت کننده را بر اساس رژیم غذایی به چهار گروه تقسیم کردند: کم نشاسته، گیاهخواری، پر پروتئین و کم فیبر، و متعادل. طبق نتایج این مطالعه، افرادی که رژیم غذایی متعادل داشتند در مقایسه با سایر گروه‌ها از سلامت روان و عملکرد شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *