ارتباط ژن ها با ریسک ابتلا به سرطان چشم

ارتباط ژن ها با ریسک ابتلا به سرطان چشم

سلامت نیوز:مطالعات نشان می دهد تفاوت های ژنتیکی موروثی ممکن است موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان چشم شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، طبق یافته محققان دانشگاه ایالتی اوهایو، برخی تفاوت های خاص ژنتیکی نظیر «ملانوم یوئیل»، شکل نادری از ملانوم است که از سلول های رنگی تعیین کننده رنگ چشم نشات می گیرد.
داده های کلینیکی قبلی بیان می کردند که ملانوم یوئیل بسیار در افراد ساکن منطقه قفقاز و افراد دارای رنگ چشم روشن متداول است. با این حال مکانیسم های ژنتیکی تاثیرگذار بر ابتلا به این سرطان بسیار ناشناخته بودند.
در این مطالعه، دانشمندان اولین شواهد ارتباط قوی بین ژن های مرتبط با رنگ چشم و ابتلا به ملانوم یوئیل را گزارش کرده و بیان کردند که فاکتورهای ژنتیکی موروثی مرتبط با رنگ چشم و پوست می توانند موجب افزایش ریسک ابتلا فرد به ملانوم یوئیل شوند.
محمد عبدالرحمن، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد که در ملانوم چشمی، تفاوت رنگدانه ها نقش مستقیمی در بروز سرطان دارد و ارتباطی به محافظت در مقابل نور خورشید ندارد.»
محققان در این مطالعه، نمونه های بیش از ۲۷۰ بیمار مبتلا به ملانوم یوئیل را بررسی کردند. از آنجائیکه ارتباط بالینی مشخصی بین ملانوم چشم و سرطان پوست وجود دارد، محققان درصدد تشخیص این موضوع برآمدند که ایا فاکتورهای ژنتیکی مشترکی هم بین این دو بیماری هست.
تیم تحقیق ۲۹ جهش ژنتیکی موروثی مرتبط با ملانوم پوستی را بررسی کردند تا به ارتباط آنها با ریسک ملانوم یوئیل پی ببرند.
این تحقیق نشان داد ۵ جهش ژنتیکی ارتباط قابل توجهی با ریسک ملانوم یوئیل داشتند. سه مورد از قابل توجه ترین ارتباطات ژنتیکی در منطقه ای ژنتیکی روی می دهد که تعیین کننده رنگ چشم است.
منبع:سلامت نیوز

همچنین ببینید

blood-test

انقلابی در تشخیص سرطان روده بزرگ با آزمایش خون

آزمایش خون جدیدی برای سرطان روده بزرگ ساخته شده که می‌تواند در حدود ۸۳ درصد موارد این سرطان را تشخیص دهد. بر خلاف کولونوسکوپی که فرایندی پیچیده و نیازمند آمادگی قبلی است، این آزمایش به سادگی با دادن خون انجام می‌شود و حتی ممکن است بتوانید آن را همزمان با چکاپ منظم خود نزد پزشک انجام دهید. با اینکه این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *