ramps

گیاهی سرشار از منیزیم

این گیاه چند ساله از جنس Allium و خانواده نرگسیان (Amaryllidaceae) در فصل بهار به عنوان یکی از اولین جوانه های سبز رنگ در جنگل های سایه دار یا در کنار رودخانه ها و آب ها ظاهر می شود. علاوه بر این، در صورت تمایل می توان آن را کشت هم کرد. با این وجود سیر وحشی را نمی توان در بسیاری از کشورها برداشت کرد، زیرا در لیست قرمز گونه های در معرض خطر در اوکراین، بلاروس، لیتوانی، لتونی، برخی از مناطق روسیه و شمار دیگری از کشورها ذکر شده است.

خواص شگفت انگیز و متنوع، والک را در اروپا و آسیا تبدیل به یک ماده خوراکی پرطرفدار کرده است. برای مثال سیر وحشی اشتها را افزایش می دهد و به دلیل فرمول ساختاری غنی خود به عنوان نوعی درمان خانگی برای ناخوشی های مختلف استفاده می شود. بدین ترتیب می توان آن را یک “ابر غذا” همه فن حریف نامید. گفتنی است که از زمان آغاز همه گیری کووید تقاضا برای چنین ابر غذاهایی افزایش یافته است. پس وقت آن رسیده که به سیر وحشی که حتی به صورت صنعتی نیز قابل کشت است، توجه ویژه ای شود.

تمامی نکاتی که در خصوص این‌ گیاه فوق العاده مورد بررسی قرار می گیرند، با استناد به مقالات مرکز‌ ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند و از طریق وب سایت این مرکز در دسترس علاقه مندان هستند.

والک 
والک را می توان به صورت تازه، پخته، ترشی و همچنین خشک شده مصرف کرد. سیر وحشی گیاهی است با برگ های سبز پهن، نوک تیز و کشیده که به ساقه های استوانه ای آبدار متصل هستند. برگ های این گیاه معمولا در فصل بهار یعنی زمانی که به تازگی ظاهر می شوند تا دوران گلدهی در اوایل تابستان برداشت خواهند شد.

این گیاه در تمام کشورهای اروپایی و همچنین در قفقاز، ترکیه و خاورمیانه می روید و بیش از 7 هزار سال است که از آن به عنوان گیاه دارویی و سبزی خوراکی استفاده می شود. علاوه بر امکان تهیه سیر وحشی به صورت تازه، می توان اجزای مختلف گیاه را از عطاری های سراسر کشور خریداری کرد.

فصل کشت سیر وحشی نسبتا کوتاه است. این گیاه در نیمه دوم آوریل و اوایل ماه می در مناطق مرکزی و شمالی اوکراین رشد می کند. والک هم به صورت تازه مصرف می شود و هم در انواع سالاد، سوپ و غذاهای حاوی سبزیجات. علاوه بر این، گیاه مورد نظر یک نگهدارنده عالی است و از این رو آن را برای نگهداری گوشت به مدت طولانی تر به ترکیبات گوشتی اضافه می کنند. از آن جایی که سیر وحشی رایحه لطیفی دارد، یک افزودنی عالی برای سالاد، سوپ یا سس پستو محسوب می شود. زمانی که سرخ شود، بیشتر تندی خود را از دست می دهد اما در عین حال عطر آن تشدید می شود. ترشی این گیاه نیز طعم تندی دارد. سیر وحشی به شکل کنسرو در روسیه تولید و در اینترنت فروخته می شود.

خواص و فواید والک
سیر وحشی سرشار از پروتئین های گیاهی، اسیدهای آمینه مفید و همچنین ویتامین های مختلف است که هم برای آقایان و هم بانوان ارزشمند هستند. با توجه به محتوای بالای ویتامین ث؛ حدود 100 میلی گرم در هر 100 گرم برگ تازه و همچنین فیتونسیدها (آنتی بیوتیک های طبیعی)، والک یک گیاه ویژه با خواص ضد ویروسی در نظر گرفته می شود.

این گیاه همچنین حاوی ترکیباتی نظیر ویتامین های گروه ب، پروویتامین آ (بتا کاروتن) و نمک های معدنی است که تعادل اسید و باز را در بدن حفظ می کنند و برای سیستم غدد درون ریز، عصبی و گوارشی مفید هستند. سیر وحشی حاوی نمک های کلسیم، پتاسیم، آهن، ید، مس، فلوئور، بور، گوگرد و فیبر است.

سیر وحشی می تواند رگ های خونی را پاکسازی کند، پلاک های کلسترول را حل کرده و فشار خون را به محدوده عادی بازگرداند. افرادی که از کمبود ویتامین ها و همچنین کم اشتهایی رنج می برند، می توانند از مزایای باورنکردنی والک بهره مند شوند. علاوه بر این گیاه مذکور به بهبود عملکرد روده کمک می کند و برگ های آن دارای خواص ضد التهابی هستند.

والک در عین حال دارای خواص دارویی بسیاری است و یک ترکیب هومئوپاتی محبوب به شمار می رود (هومئوپاتی یک روش درمانی بر اساس ایده «همانند، همانند را شفا می‌ دهد» است که با تحریک دستگاه ایمنی بیمار با داروهای هومئوپاتی، فرد را به سمت بهبودی سوق می‌ دهد). این گیاه اغلب برای درمان مشکلات قلبی عروقی، تنفسی، گوارشی و همچنین برای استریل کردن زخم ها استفاده می شود.

همچنین ببینید

salt-substitutes

جایگزین نمک برای قلب مفید است!

تحقیقات جدید نشان داده است که جایگزین کردن نمک معمولی با طعم دهنده های کم سدیم مانند لیمو، موسیر، پودر پیاز و … خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. تاثیر جایگزین نمک مشابه داروهای فشار خون مطالعه ای بر روی ۱۶ آزمایش کنترل شده نشان داد، استفاده از جایگزین نمک هنگام آشپزی با کاهش فشار خون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *