962

کولونوسکوپی بعد از ۵۰ سالگی خطر گسترش سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد

962

محققان علوم پزشکی در کشور امریکا می گویند نتایج پژوهش صورت گرفته نشان می دهد که انجام آزمایش کولونوسکوپی هر ۱۰ سال یک بار بعد از ۵۰ سالگی، ۴۰ درصد امکان گسترش سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان فاقد مرز، کولونوسکوپی به صورت قرار دادن وسیله به نام کولونوسکوپ در مقعد و هدایت آن به تمامی کولون می باشد.این روش معمولاً 20 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.
ولونوسکوپی، روش بی خطری است که اطلاعاتی در اختیارمان قرار می دهد که شاید تست های دیگری نتوانند آنها را گردآوری کنند. افرادی که به کولونوسکوپی احتیاج دارند معمولاً درباره این روش سوالات و نگرانی هایی دارند.
کولونوسکوپی می تواند مواردی را که در رکتوسیگموئیدوسکوپی قابل دسترسی نیست کشف و از موارد مشکوک بیوپسی تهیه کند .
رکتوسیگموئیدوسکوپی آزمایشی است که در آن تنها قسمت پایین روده بزرگ مورد بررسی قرار می گیرد. اما بر اساس تحقیقات اخیر، دانشمندان این آزمایش را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ کافی نمی دانند و باید افراد آزمایش کولونوسکوپی را که تمام روده در آن به طور کامل بررسی می شود، انجام دهند.
دانشمندان با انجام پژوهشی ۸۸ هزار و ۹۰۲ نفر را از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۸ بررسی کردند. از این تعداد ۱۸۱۵ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ بودند که ۴۷۴ نفر از آن ها بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
دانشمندان با مقایسه روش های کولونوسکوپی و رکتوسیگموئیدوسکوپی بر روی این افراد دریافتند کولونوسکوپی مانند رکتوسیگموئیدوسکوپی خطر گسترش سرطان روده بزرگ و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می دهد اما تنها روش اول می تواند ابتلا به سرطان انتهای روده را تشخیص دهد.
نتایج این بررسی نشان می دهد اگر افراد بالای ۵۰ سال، آزمایش کولونوسکوپی را هر ۱۰ سال یک بار انجام دهند خطر گسترش سرطان روده بزرگ در این افراد ۴۰ درصد کاهش می یابد.
در حال حاضر برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ با مشاهده میکروسکوپی خون در مدفوع انجام می شود.
نتایج این یافته جدید در نشریه (New England Journal of Medicine) منتشر شده است.
منبع:آکاایران

همچنین ببینید

Prostate-Cancer

آزمایش جدید و امیدوارکننده برای تشخیص سرطان پروستات

پژوهشگران موفق به توسعه‌ی آزمایشی با دقت بالا برای تشخیص سرطان پروستات شده‌اند. این آزمایش که از ۱۷ نشانگر ژنتیکی برای شناسایی سرطان استفاده می‌کند، قادر است سرطان‌های پروستات با درجه بالا را با دقت ۹۹% تشخیص دهد. این پیشرفت می‌تواند تحول بزرگی در زمینه‌ی تشخیص و درمان سرطان پروستات باشد. یکی از مزایای کلیدی این آزمایش، کاهش قابل توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *