Types-of-enemas

کدام نوع تنقیه مناسب شما است؟

احتمالا به دلیل ابتلا به یبوست مزمن پزشکتان استفاده از تنقیه را برای نرم کردن مدفوع و دفع راحت تر پیشنهاد داده باشد؛ اما شاید ندانید چه نوع تنقیه ایی برای شما مناسب تر است.

تنقیه یکی از روش های درمانی برای تخلیه مدفوع و پاکسازی روده است که به فرد این امکان را می‌دهد از ابتلا به سایر بیماری های مقعدی مانند شقاق و بواسیر، جلوگیری یا به درمان آن کمک کند.

در ادامه متن با ما همراه باشید تا انواع مختلف تنقیه را به شما معرفی کنیم:

تنقیه چیست؟

اگر بخواهیم تنقیه را به زبان ساده تر بیان کنیم، در واقع تزریق مایعاتی از طریق مقعد به راست روده است که با هدف پاکسازی و تخلیه روده انجام می‌شود. این روش برای درمان یبوست مورد استفاده پزشکان قرار می‌گیرد.

انواع تنقیه

تنقیه انواع مختلفی دارد که موارد زیر را شامل می‌شود از جمله:

تنقیه پاک کننده:

این نوع تنقیه بر پایه آب بوده و شامل نگه داشتن تزریق در رکتوم برای مدت زمان نسبتا کوتاهی با هدف شست و شو کامل روده بزرگ است. بعد از اتمام تنقیه پاک کننده، به صورت طبیعی دفع مدفوع صورت می‌گیرد.

تنقیه با حجم زیاد:

تنقیه با حجم زیاد یکی از راه های درمانی موثر برای رفع یبوست است چرا که می‌تواند بخش بزرگی از روده را پاکسازی کند.

مقدار مایع مورد استفاده در این نوع تنقیه 500 الی 1000 میلی لیتر است. در استفاده از این تنقیه ممکن است پزشک معالج از شما بخواهد برای مدت طولانی مایع را در دهانه مقعد خود نگه دارید تا مدفوع شما کاملا از روده خارج شود.

تنقیه با حجم کم:

این نوع از تنقیه برای تمیز کردن پایین راست روده مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. به طور کلی مقدار مایع مصرفی کمتر از 500 میلی لیتر است و برای افرادی که در قسمت بالایی روده دچار یبوست نیستند پیشنهاد می‌شود.

تنقیه نگهدارنده روغن:

از تنقیه نگهدارنده روغن معمولا برای افرادی که مدفوع بسیار خشک و سفتی دارند استفاده می‌شود. این محلول 120-90 میلی لیتر است و احتمال دارد پزشک از شما بخواهد محلول را حداقل به مدت یک ساعت نگه دارید تا به بهترین نتیجه برسید.

محلول های پر کاربرد تنقیه

برخی از محلول های پر کاربردی که برای تنقیه استفاده می‌شود عبارتند از:

    • گلیسیرین:

گلیسیرین با تحریک پوشش داخلی روده بزرگ به افزایش حرکات روده کمک می‌کند.

    • قهوه:

محلولی از قهوه دم کرده و آب است که برای حذف صفرا از روده بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    • محلول نرمال سالین:

این محلول ترکیبی از نمک و آب است. نمک مخلوط، آب بدن را به داخل روده می‌فرستد تا مدفوع نرم شود.

    • صابون کاستیل:

یکی از صابون های ملایمی است که از روغن های مفیدی مانند روغن زیتون ساخته می‌شود. صابون کاستیل با مخلوط شدن با محلول نمکی به افزایش حرکات روده برای نرم شدن مدفوع کمک می‌کند.

    • محلول فسفات:

تنقیه محلول فسفات، آب را به داخل روده جذب می‌کند تا مدفوع سفت شده را نرم کند. البته بهتر است به این نکته توجه داشته باشید فسفات بیش از حد نباید مصرف شود چرا که می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بی‌اندازد.

بنابراین توصیه می‌شود به هیچ عنوان بیش از یک تنقیه در روز مصرف نکنید. علاوه بر آن تنقیه فسفاته برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند توصیه نمی‌شود.

همچنین ببینید

Medication-for-urinary-tract-infection

راه حلی جدید برای خلاص شدن از شر عفونت‌های ادراری

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی آنتی بیوتیک جدیدی به نام Pivya (pivmecillinam) را برای درمان عفونت های ادراری تایید کرد. این دارو برای زنان بالغ مبتلا به عفونت های ادراری بدون عارضه موثر است و عوارض جانبی کمی دارد. این تاییدیه خبری خوشحال کننده است زیرا مقاومت باکتریایی در برابر آنتی بیوتیک ها در حال افزایش است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *