1467

چطور مفاصل‌تان را سالم نگه دارید؟

1467

ورم، درد و دشوارشدن فعالیت‌های‌تان را نمی‌توانید نادیده بگیرید. آرتریت یا التهاب مفاصل، بیماری‌ای نیست که بعد از دچارشدن به آن، ساده از کنارش بگذرید یا بدون ایجاد تغییر در زندگی‌تان با آن بسازید؛ بیماری دردناکی که توان شما را برای بسیاری از فعالیت‌های روزانه کمتر می‌کند و از مشکلات شایع در سلامت آدم‌های عصر ماست. مشکلی که برخی از متخصصان می‌گویند با روش‌هایی که در ادامه آورده‌ایم، می‌توان از دچارشدن به آن پیشگیری کرد.

سیستم گوارشی سالم

اگر مراقب فعالیت سیستم گوارشی بدن‌تان باشید، احتمال دچارشدن‌تان به التهاب مفاصل یا آرتروز کمتر می‌شود. باکتری‌هایی که در روده شما زندگی می‌کنند، نه تنها از مغزتان در برابر ابتلا به زوال عقل محافظت می‌کنند، بلکه مفاصل شما را هم سالم نگه‌می‌دارند. پس اگر به سندرم روده تحریک‌پذیر یا دیگر بیماری‌های گوارشی دچار هستید، به شکل جدی برای درمان‌کردن‌شان قدم بردارید. اگر شما بتوانید روده‌های‌تان را سالم نگه‌دارید، احتمال دچارشدن‌تان به بسیاری از بیماری‌های دوران میانسالی و پیری کمتر می‌شود.

عضلات قدرتمند

اگر بتوانید با ورزش و انتخاب الگوی غذایی سالم، عضلات‌تان را قوی نگه‌دارید، مفاصل‌تان سالم می‌مانند. مفاصلی که مجبورند بار عضلات ضعیف و ناتوان را به دوش بکشند، بیشتر در معرض دچارشدن آرتریت هستند و احتمال دچارشدن‌شان به بیماری‌های التهابی بیشتر می‌شود. گذشته از این، اگر مراقب افزایش وزن‌تان باشید و نگذارید که مفاصل‌تان بار سنگین چربی‌های اضافه را تحمل کنند، کمتر احتمال دارد که گرفتار آرتروز و عوارض ناشی از آن شوید.

رژیم غذایی ضدالتهاب

خورد و خوراک‌تان تا اندازه زیادی بر سالم‌ماندن بافت‌های بدن شما تاثیر می‌گذارد. اگر بیشتر ماست بخورید، انواع کلم را به رژیم غذایی‌تان وارد کنید و ماهی و آجیل هم پایه ثابت سبدغذایی شما باشد، احتمال دچارشدن‌تان به آرتروز، کاهش پیدا می‌کند.

ورزش‌های تمرکزی-کششی

ورزش‌کردن، به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند اما برای اینکه احتمال ابتلای‌تان به بیماری‌های اجدادی‌تان کمتر شود، باید بدانید که چه نوع ورزشی انجام دهید. اگر در خانواده شما، سابقه ابتلا به آرتریت وجود داشته است، بهتر است به جای بدن‌سازی، سراغ یوگا، پیلاتس یا تای‌چی بروید. ورزش‌های تمرکزی-کششی، می‌توانند احتمال دچارشدن‌تان به این بیماری را کمتر کنند.

تشخیص به‌موقع

اگر به جای انکارکردن نشانه‌های ابتلا به این بیماری، آنها را به موقع شناسایی کنید و درمان را در مراحل ابتدایی بیماری شروع کنید، مفاصل‌تان کمتر آسیب می‌بینند. درصورتی که در زمان مناسب، سراغ فیزیوتراپی و دیگر درمان‌های علمی بروید، احتمال اینکه درد و التهاب ناشی از آرتروز، فعالیت‌های روزانه شما را مختل کند، کمتر می‌شود.

کلسیم‌درمانی

مصرف به‌ اندازه کلسیم و ویتامین دی، نه تنها به حافظ سلامت استخوان‌های‌تان کمک می‌کند، بلکه مفاصل شما را هم سالم نگه می‌دارد. محققان می‌گویند افرادی که به کمبود کلسیم و ویتامین دی دچار نیستند، کمتر گرفتار آرتریت می‌شوند و بیماری‌های التهابی، کمتر مفاصل آنها را نشانه می‌گیرد.
منبع:بیتوته

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …