چرا باید هر روز خوراکی های قرمز بخورید

چرا باید هر روز خوراکی های قرمز بخورید

قرمز یکی از رنگ‌هایی است که آدم‌ها هر روز می‌بینند. در علم، قرمز بالاترین رنگ در طیف رنگ‌ها است، درست مانند رنگین‌کمان. در هنر، قرمز نماد عشق و اشتیاق است.در تغذیه خوراکی‌هایی به این رنگ سلامتی را برای بدن به ارمغان می‌آورند. تعدادی از خوراکی‌های قرمز رنگ مطالعه شده‌اند و اثبات شده‌است که برای بدن انسان مفید هستند و سلامتی به همراه دارند.

مرکز پزشکی دانشگاه تکزاس شعبه‌ی جنوب غربی در دالاس و انجمن دیابت امریکا به Web MD گفته‌است میوه‌ها و سبزیجات قرمز زیادی وجود دارد که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید و هر یک چیزی متفاوت را سر میزتان می‌آورد. بر اساس گزارش Web MD میوه‌ها و سبزیجات قرمز مختلف سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و آنتوسیانین‌های سالم هستند، که به بدن کمک می‌کند از شر رادیکال‌های آزاد و سموم مضر که به دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) منجر می‌شود، و نیز بعضی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات، خلاص شود.

به علاوه خوراکی‌های قرمز می‌توانند به واسطه‌ی پایین آوردن فشار خون بالا و میزان لیپوپروتئین‌های کم‌چگال (کلسترول بد) از بدن در برابر سکته و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت کند. بر اساس گزارش وب‌گاه A Healthier Michigan خوراکی‌های قرمز به فرآیند هضم نیز کمک می‌کنند، هم‌چنین بافت مفصل افرادی را که آرتروز، التهاب مفاصل، دارند تقویت می‌کند. گوجه‌فرنگی یکی از خوراکی‌های قرمز است که در دسترس آدم‌ها است، چون می‌توانند آن را در حیاط‌شان بکارند یا به راحتی آن را با قیمتی مناسب از فروشگاه بخرند. سوزان باورمن، یکی از نویسندگان “رژیم غذایی‌تان چه رنگی است؟” و سخنران دپارتمان علم خوراکی و تغذیه در دانشگاه کال پلی سان لوئیس اوبیسپو، کارشناس ارشد، متخصص ثبت‌شده‌ی تغذیه، و متخصص تغذیه‌ی ورزشی، به مجله‌ی تغذیه‌شناسان امروز گفت گوجه‌فرنگی به سلامت بافت پروستات و پستان کمک می‌کند.

هم‌چنین او تاکید کرد گوجه‌فرنگی لیکوپن دارد، که “رنگدانه‌ی غالب” در میوه‌ها و سبزیجات قرمزرنگ است. باورمن تاکید کرده‌است که کاروتینوئید، لیکوپن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که با کاهش خطر برخی سرطان‌ها، از جمله سرطان پروستات، در ارتباط است. هم‌چنین این فیتوکمیکال قادر است از بدن در برابر حملات قلبی محافظت کند، برای همین باورمن توصیه می‌کند متمرکزترین منبع این فیتوکمیکال باید در محصولات درست‌شده با گوجه‌فرنگی یافت شود. گیلاس و زغال‌اخته نیز دو خوراکی قرمز است که بدن را سالم نگه می‌دارد.

فلسیا بوش، نویسنده‌ی “مواد مغذی جدید از آنتی‌اکسیدان‌ها تا کدو سبز” و متخصص ثبت‌شده‌ی تغذیه در سیت پل به Web MD گفته‌است گیلاس به خاطر پوست‌اش فیبر بالایی دارد، به علاوه‌ی این‌که سرشار از ویتامین C و پتاسیم نیز هست. گفته می‌شود ویتامین C دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مقاومت در برابر بیماری و عفونت را بالا می‌برد، در حالی که پتاسیم در حفظ توازن پمپ سدیم/پتاسیم و نیز سلامت قلب نقش دارد. هم‌چنین بوش می‌گوید گیلاس خشک‌شده یک افزودنی بی‌نظیر برای میکس‌ها و غلات صبحانه است.

گیلاس در خرداد و تیر فراوان است. ضمنا، گفته می‌شود زغال‌اخته از زخم معده و روده و سرطان پیشگیری می‌کند. لونا ساندون، سخنگوی انجمن رژیم غذایی امریکا و استادیار مرکز پزشکی دانشگاه تکزاس شعبه‌ی جنوب غربی، متخصص ثبت‌شده‌ی تغذیه، می‌گوید در پژوهش‌های آزمایشگاهی مشاهده شده‌است زغال‌اخته سبب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود، و اضافه می‌کند که می‌تواند مانع از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره‌های مجرای ادراری می‌شود و حتی ممکن است از هلیکوباکتر پیلوری پیشگیری کند، نوعی باکتری که به دیواره‌های معده می‌چسبد و سبب زخم معده می‌شود.

بر اساس گفته‌ی ساندون، زغال‌اخته پروآنتوسیانیدین دارد، ماده‌ای که مانع از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره‌های معده می‌شود، و از این رو مانع از ایجاد زخم معده می‌شود. فصل زغال‌اخته از شهریور تا دی است. گوجه‌فرنگی، گیلاس، و زغال‌اخته برخی از خوراکی‌های قرمز است که می‌توانید برای بهبود سلامت و پیشگیری از بیماری بخورید. هرچند تعدادی از خوراکی‌های قرمز رنگ در بازار موجود است، اما در عین حال مهم است به یاد داشته‌باشید که برای سلامت کلی بدن باید خوراکی‌ها را در انواع رنگ‌ها بخورید.

 

منبع: بازده

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *