ویروس آشنا تبدیل به بحران شد

با شروع فصل پاییز و زمستان، تعداد بسیاری از مردم در سراسر جهان با بیماری آنفلوآنزا دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنند. اگرچه در باور عمومی این بیماری خطرناک نیست اما حقیقت این است که آنفلوآنزا می‌تواند کشنده باشد.

ویروس آنفولانزا

ویروس آنفلوآنزا مهمان هرساله کشورهاست و با آغاز فصل سرما بیش از هر زمان دیگر شیوع می‌یابد. آمارهای جهانی نشان داده سالانه چند میلیون نفر در جهان با این ویروس دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند با این حال این ویروس هیچ‌گاه ویروسی کشنده تلقی نمی‌شده و حتی بسیاری از بیماران هرگز آن را از سرماخوردگی جدا نمی‌دانستند.

اما موج آنفلوآنزای امسال کمی زودتر از همیشه سال قبل شروع شد نشانه‌هایش را می‌شد در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌ها حس کرد. بسیاری از مردم بر این باورند که عامل این بیماری سرمای هواست.

درحالی که تنها دلیل ابتلا به آنفلوآنزا عفونت ویروسی است که ارتباطی با هوای سرد ندارد. در فصول پاییز و زمستان عواملی مانند باز شدن مدارس و تماس کودکان با هم، تمایل بیشتر مردم به ماندن در فضاهای سرپوشیده و خشکی هوا به این ویروس‌ها اجازه پخش و تکثیر می‌دهند. به همین علت شیوع این بیماری در فصول سرد بیشتر از فصول گرم است.

شیوع این موج در کشور ما در ابتدا باعث شد که مختصصان گمان کردند که احتمالاً این ویروس گونه جدیدی از آنفلوآنزا باشد که مقاومت بدنی افراد به آن کم شده است و برای همین برخی نگرانی‌ها در باب احتمال ورود انواع جدید بیماری، به‌خصوص از کشورهای همسایه ایجاد شد.کافی بود تا سری به رسانه‌های کشور و محلی بزنید تا از تعطیلی مدارس در شهرها و استان‌های مختلف با خبر شوید.

تعطیلی مدارس

در چند روز اول مدارس در شهرهای مختلف به بهانه برودت هوا تعطیل می‌شد اما با آفتابی شدن آسمان و کنار رفتن ابرها، پشت‌پرده این تعطیلی‌ها نیز پیدا شد و بعد از آن علت این تعطیلی‌ها را جلوگیری از انتشار ویروس آنفلوآنزا در بین دانش‌آموزان عنوان کردند. با این وجود اما بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان در کشور ما بیش از چهار هزار نفر طی روزهای اخیر به‌خاطر ابتلا به این ویروس در بیمارستان بستری شدند و نزدیک به شصت نفر هم جان خود را از دست دادند.

رسانه‌های ارتباط جمعی شروع به توضیح درباره چگونگی پیشگیری از این بیماری کردند. شست‌و‌شوی دست‌ها با آب‌و‌صابون و مواد ضد‌عفونی‌کننده، جلوگیری از مراجعه دانش‌آموزان بیمار به مدارس، پرهیز از دیده‌بوسی، پوشاندن دهان‌و‌بینی در هنگام عطسه و سرفه، استراحت کامل هنگام ابتلا به سرماخوردگی و در صورت شدت آن مراجعه به پزشک از مهم‌ترین راه‌هایی بود که احتمالاً در روزهای اخیر به مراتب آن‌ها را شنیده‌اید. همچنین مردم را به زدن واکسن تشویق کردند و این در حالی بود که تا پیش از این بارها‌و‌بارها اعلام کرده بودند که زمان طلایی واکسیناسیون شهریورماه تا اوایل مهر است.

آمارهای متناقض در وزارت بهداشت

در حالی که دکتر علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده که تزریق واکسن آنفلوآنزا تا ۴۲‌درصد موارد مؤثر است و در ۵۸درصد موارد تأثیر چندانی در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا ندارد، وزیر بهداشت از کفایت ۲۸ تا ۳۰‌درصدی واکسن آنفلوآنزا در پیشگیری از این بیماری خبر داد.

اما فارغ از کفایت یا عدم کفایت واکسیناسیون آنفلوآنزا و عدم توجه کافی در سیاست‌های بهداشتی و درمانی به راهکارهای بالقوه در مواجهه با آنفلوآنزا، ادبیات مسوولان وزارت بهداشت در کنار اخبار منتشر شده مبنی بر سختی دسترسی به واکسن آنفلوآنزا و اشاره به نقش بازار سیاه در این مورد، این پرسش را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که آیا وزارت بهداشت ضعف مدیریتی در تهیه‌ و توزیع درست و کنترل شده واکسن آنفلوآنزا دارد یا غافلگیری ناشی از مواجهه زود هنگام با آنفلوآنزا را با کمرنگ کردن صورت مسأله و کم نشان دادن اهمیت مقابله دارویی و درمانی برطرف می‌کند.

دارو تولید نمی‌کنم

اما شیوع این موج و فراگیر شدن آن را نمی‌توان تنها به کم‌کاری وزارت بهداشت مربوط کرد. خبرهایی درباره انحصارطلبی یک شرکت تولیدکننده داخلی موجب کمبودهای داروی درمان آنفلوآنزا شد. ماجرا از این قرار بود که وزارت بهداشت با یک تولیدکننده داخلی، تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر تولید داروی درمان آنفلوآنزا امضاء می‌کند و این تولیدکننده در ازای جلوگیری وزارت بهداشت از واردات، قول تولید داروی درمان آنفلوآنزا با قیمت کمتر از نمونه داخلی را می‌دهد.

اما این شرکت دارویی در اواخر فصل تابستان به‌ دلیل بدهی مالیاتی و عمل نکردن سازمان غذا‌ و‌ دارو به قوانین قیمت‌گذاری دارو اعلام می‌کند که نمی‌تواند داروی درمان آنفلوآنزا را تولید کند. حالا شما تصورش را کنید در نزدیکی فصل پاییز که هر ساله موجی از سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کشور ایجاد می‌شود وزارت بهداشت متوجه می‌شود که دارویی برای درمان بیماران مبتلا به این ویروس ندارد.

در نهایت اما موج کمبود دارو در فضای مجازی خبرساز شد و مدتی پیش سرانجام محموله‌ای از دارو به کشور وارد شد. به‌ طوری که آقای مهر علیان، مدیرکل اداره دارو و مواد مخدر سازمان غذا‌ و‌ دارو به رسانه‌ها اعلام کرد:

«با پیگیری‌های بسیار سازمان غذا‌ و‌ دارو یک میلیون و ۵۰۰‌هزار بسته ۱۰‌تایی داروی درمان آنفلوآنزا وارد کشور کردیم اما پس از ورود داروی درمان آنفلوآنزا به کشور شرکت تولیدکننده داخلی که پیشتر هم با سازمان غذا‌ و‌ دارو مشکلاتی داشت و حتی کار کارخانه به تعطیلی کشیده شده بود، از وزارت بهداشت شکایت می‌کند و مانع توزیع داروی درمان آنفلوآنزا در بازار شد.»

منبع:سلامت نیوز

Bacterial-infection

عفونت نادر باکتریایی که می تواند باعث مننژیت کشنده شود

Bakterien های نایسریا مننژیتیدیس عامل بیماری جدی و نادری به نام مننگوکوکسی حمله‌ای هستند. این بیماری در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) با انتشار اطلاعیه‌ای، افزایش موارد ابتلا به این بیماری را مرتبط با سویه خاصی از باکتری به نام ST-1466 اعلام کرد. این سویه به طور …