هر ویتامین را کی مصرف کنیم

هر نوع ویتامین را کی مصرف کنیم ؟

بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها

اغلب ویتامین ها و مواد غذایی عملکرد مشخصی در بدن دارد و در صورت مصرف در زمان و شرایط درست بهتر عمل می کند. بهترین زمان برای مصرف بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی در وعده صبح به همراه وعده غذایی است. با این وجود تعداد کمی از مکمل ها وجود دارند که به خواب بهتر کمک می کنند و باید آن ها را قبل از خواب مصرف کرد. بنابراین بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها به نوع آن ها و اثرات آن بر سلامتی بستگی دارد.

ویتامین هایی که بهتر است صبح مصرف شوند عبارتند از:

  • ویتامینC ، برخی از ویتامین های گروه B و ویتامین D
  • ویتامین ها و مکمل هایی که بهتر است قبل از خواب مصرف شوند عبارتند از:
  • ویتامینB3 (نیاسین) و منیزیم.

نکته:

برخی ویتامین ها و مواد معدنی چنانچه با معده خالی مصرف شوند منجر به مشکلات هضم و اسهال خواهد شد بطور کلی بهتر است آن ها را با یک وعده غذایی مصرف کنید مگر آنکه پزشک توصیه دیگری کرده باشد.

زمان مصرف ویتامین ها

زمان مصرف ویتامین A

ویتامین A :

ویتامینA به حفظ بینایی ، اندام ها و سیستم تولید مثل کمک می کند . هیچ توصیه ای برای زمان مصرف این ویتامین وجود ندارد بنابراین مکمل ویتامینA را هر زمان که مناسب است مصرف کنید.

زمان مصرف انواع ویتامین B

ویتامین B :

ویتامین های گروهB شامل تیامین، اسید فولیک و ریبو فلاوین هستند که به عملکرد بهتر بدن کمک می کنند. هنگامی که میزان ویتامین Bدر بدن کم باشد باعث احساس خستگی خواهد شد. بسته به نوع ویتامین Bکه میزان آن را در بدن کم دارید سردرگمی و کم خونی از عوارض آن می باشد. بیشتر افراد ویتامین های گروه Bرا بصورت یکجا به شکل کپسول مولتی ویتامین و یاقرص های جداگانه مصرف می کنند. شواهدی مبنی بر آنکه برخی ویتامین های گروه Bموجب اختلال در خواب می شوند نیز وجود دارد. به عنوان مثال:

1. ویتامینB6 یا پیریدوکسین ممکن است موجب دیدن کابوس در خواب شوند که توانایی فرد در یادآوری آن نیز بیشتر می کند. در مطالعه ای که برروی افراد در عرض 5 روز انجام شد مشاهده شد که مقادیر بسیار زیاد ویتامینB6 که آن ها مصرف می کردند موجب شده بود تا کابوس هایی عجیب تر از زمان عادی را در خواب تجربه کنند. بنابراین اگر این ویتامین در صبح مصرف شود ازاین مشکل پیشگیری خواهید کرد.

2. ویتامین B12 به بدن در تولید انرژی کمک می کند بنابراین عده ای افراد گزارش کرده اند که مصرف این ویتامین هنگام خواب باعث ایجاد تداخل در خواب آن ها شده است چرا که به دلیل انرژی زیاد نتوانسته بودند به راحتی به خواب روند. این ویتامین را می توان در صبح مصرف کرد. همچنین ویتامینB12 موجب احیای گلبول های قرمز شده و مصرف آن در زمان اضطراب باعث آرامش خواهد شد اما در مورد نیاسین این قضیه برعکس است و به خوابیدن بهتر کمک می کند. براساس شواهد موجود مصرف مقدار زیاد از نیاسین خوابیدن برخی افراد را بهتر و آسان تر می کند.

3. ویتامین B1 به سوخت و ساز بدن کمک می کند و از سیستم عصبی حمایت خواهد کرد. بهتر است که این ویتامین را تا قبل از ظهر مصرف کنید.

زمان مصرف ویتامین C

ویتامین C:

به عملکرد سیستم ایمنی بدن و ساخت بافت های جدید و دندان ها کمک می کند. همچنین این ویتامین نقش مهمی در حفاظت از سلول ها در برابر خطرات ناشی از رادیکال های آزاد دارد. این ویتامین محلول در آب است و نیازی نیست همراه غذا مصرف شود. با این وجود عده ای با مصرف زیاد ویتامینC دچار ناراحتی گوارشی می شوند و حتی ممکن است اسهال بگیرند. مصرف این مکمل به همراه غذا می تواند مفید باشد و مصرف منابعی از ویتامین Cبه همراه مکمل های آن به گوارش بهتر کمک می کند.

براساس گزارش یکسری افراد مصرف مقادیر زیاد ویتامین C در خواب آنان اختلال ایجاد کرده است اما حقیقتا هیچ مدرک علمی برای ثبت این ادعا وجود ندارد. با این حال چنان چه فکر می کنید بهترین زمان مصرف این ویتامین در خواب اختلال ایجاد می کند آن را صبح مصرف کرده و از دوز مصرفی تان کم کنید. میزان توصیه شده ویتامین C برای زنان روزانه 75 میلی گرم و در مردان روزانه90 میلی گرم است. ویتامین C همچنین به جذب بهتر آهن کمک می کند بنابراین اگر پزشک توصیه کرده است که آهن بیشتری را از طریق تغذیه مصرف کنید می توانید همزمان با یکدیگر و در هر زمان که خواستید مصرف کنید.

زمان مصرف ویتامین D

ویتامین D :

ویتامین دی که ویتامین نور خورشید است نقش های زیادی را در بدن ایفا می کند . این ویتامین باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی شده و چنانچه همراه با کلسیم مصرف شود استخوان ها را تقویت و به انتقال بهتر پیام های عصبی کمک می کند. بدن شما وقتی در معرض نور خورشید قرار بگیرد ویتامین Dجذب می کند اما از آنجایی که خطر ابتلا به سرطان پوست وجود دارد چنانچه کمبود ویتامین Dدارید مکمل های آن را مصرف کنید. ویتامینD محلول در چربی است پس باید به همراه غذای حاوی چربی مصرف شود اما با این وجود فرقی نمی کند به همراه صبحانه، ناهار یا شام مصرف شود. در عده ای از افراد مصرف مکمل های این ویتامین در ساعات انتهایی روز موجب اختلال در خواب شده است اما براساس نتایج حداقل دو مطالعه مصرف دوز بیشتر این ویتامین حتی بدون در نظر گرفتن زمان مصرف می تواند در خواب اختلال ایجاد کند.

زمان مصرف ویتامین E

ویتامین E :

ویتامین E سلول ها را دربرابر آسیب محافظت می کند ، عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و هم چنین کمک می کند تارگ های خونی باز شده و جلوی لخته شدن خون گرفته شود. کمبود ویتامینE می تواند به عصب ها آسیب رسانده، مشکلات بینایی ایجاد کند و سیستم ایمنی را تضعیف نماید. این ویتامین محلول در چربی است و از غشای سلولی محافظت کرده و بروز خطرات مشکلات قلبی را کاهش خواهد داد.

زمان مصرف ویتامین K

ویتامینK :

ویتامین K به لخته شدن خون کمک می کند و همچنین برای تقویت استخوان ها ضروری است. این ویتامین بدن را دربرابر سرطان حفاظت کرده و با تقویت حساسیت به انسولین با دیابت نیز مبارزه می کند . ویتامینK محلول در چربی است و هیچ گونه شواهدی برای زمان مصرف آن وجود ندارد.

مراقب اثرات جانبی مصرف ویتامینK و Eباشید چرا که مصرف زیاد ویتامینE ممکن است توانایی بدن را در استفاده از ویتامینJ کاهش دهد.

زمان مصرف منیزیم

منیزیم :

منیزیم ماده ی معدنی است که عملکرد عصب ها را تنظیم می کند، فشار خون را کنترل می کند و باعث تقویت استخوان سازی خواهد شد. کسانی که کمبود منیزیم در بدن دارند حالت تهوع، از دست دادن اشتها ، خستگی و ضعف را تجربه می کنند. درمیان تمام ویتامین ها و مواد معدنی که مصرف می کنید منیزیم باید شب ها مصرف شود زیرا به بهبود کیفیت خواب کمک خواهد کرد. افرادی که از گرفتگی پاها در شب رنج می برند می توانند با مصرف منیزیم تا حدی این مشکل را برطرف کنند. منیزیم ممکن است برای سیستم گوارش سنگین باشد و باعث آبکی شدن مدفوع شود. در حقیقت داروی محبوب یبوست شیر مگنزیا می باشد که حاوی1200 میلی گرم هیدروکسید منیزیم بوده و معمولا برای حرکت روده مصرف آن هر 6ساعت یکبار کافی است. چنانچه بنظر می رسد مصرف منیزیم باعث آبکی شدن مدفوع شده است دوز خود را کاهش دهید . مقدار 100میلی گرم مصرف روزانه کافی است.

زمان مصرف مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها :

مولتی ویتامین ها در حقیقت مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی ای هستند که در قالب کپسول مصرف می شوند. مولتی ویتامین ها معمولا شامل ویتامینC، برخی و یا تمام ویتامین های گروهB، ویتامین A، E، D،K ، به علاوه مواد معدنی مانند روی ، سلنیوم و مس می باشند. استفاده از مولتی ویتامین ها کمی کاهش یافته است چرا که افراد رو به مصرف مکمل های جداگانه مانند ویتامین Dآورده اند. زمان مشخصی برای مصرف آن ها وجود ندارد اما قطعا باید همراه غذا مصرف شوند زیرا برخی از ویتامین های موجود در آن محلول در چربی هستند. برخی مکمل های مولتی ویتامین بزرگ تر نیز می توانند در صورت مصرف با معده خالی باعث ناراحتی های معده شوند.

 

منبع:نمناک

همچنین ببینید

Leqembi

عوارض دارو لکمبی | هر آنچه که باید بدانید

لکمبی (لکانماب-ایرمب) یک داروی تجویزی برای درمان بیماری آلزایمر است که می‌تواند عوارض جانبی خفیف تا جدی ایجاد کند. سردرد و واکنش های تزریق از جمله این عوارض هستند. عوارض جانبی معمولی Leqembi برخی از افراد ممکن است در طول درمان با لکمبی عوارض جانبی خفیف تا جدی را تجربه کنند. نمونه هایی از عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *