Arthroscopy-of-the-knee

هر آنچه که باید درباره مراقبتهای قبل و بعد از آرتروسکوپی زانو بدانید!

اگر پزشک به شما آرتروسکوپی زانو را پیشنهاد داده است اما نمی‌دانید که این روش تشخیصی چگونه انجام می‌شود و قبل و بعد از انجام آن چه اقداماتی باید انجام داد، پیشنهاد می‌دهیم این متن را تا انتها مطالعه کنید:

آرتوسکوپی زانو چیست؟

آرتروسکوپی زانو یکی از روش های کم تهاجمی برای تشخیص و درمان مشکلات زانو است که جراح با ایجاد یک برش کوچک در سطح زانو میله نازک و بلندی که در انتهای آن دوربین کار گذاری شده است (آرتروسکوپ) را وارد بافت زانو می‌کند.

دوربین آرتروسکوپی این امکان را به جراحان می‌دهد تا مشکلات و ناهنجاری های ایجاد شده در زانو را بر صفحه نمایشگر اتاق عمل ملاحظه کرده و در صورت لزوم از ابزارهای پیشرفته و مخصوصی برای ترمیم یا تخلیه بافت آسیب دیده استفاده کنند.

آمادگی های لازم قبل از آرتروسکوپی زانو

بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که قبل از جراحی آرتروسکوپی زانو چه اقداماتی را باید انجام دهند تا عوارض ناشی از آن به حداقل خود برسد.

در واقع پزشک متخصص قبل از اینکه بخواهید این جراحی را انجام دهید نکات لازم را در خصوص آمادگی های قبل از آرتروسکوپی به شما یاد آور می‌شود.

با این حال توصیه می‌کنیم پزشکتان را در جریان داروهایی که به صورت بدون نسخه، با نسخه یا حتی مکمل هایی که در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنید، قرار دهید.

علاوه بر آن توصیه می‌شود قبل از انجام آرتروسکوپی موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • چند قبل از آرتروسکوپی غذای سبک مصرف کنید.
  • 6 تا 12 ساعت قبل از جراحی آرتروسکوپی زانو ناشتا باشید.
  • از استعمال سیگار و سایر دخانیات قبل و بعد از جراحی آرتروسکوپی خودداری کنید.
  • در صورتی که ناچار به مصر داروهایتان هستید سعی کنید با کمترین میزان آب آن را میل کنید.
  • قبل از انجام آرتروسکوپی زانو ممکن است نیاز باشد تا مصرف برخی از داروهایتان را متوقف کنید.

مراقب های بعد از آرتروسوپی زانو

شما 1 الی 2 ساعت بعد از انجام جراحی آرتروسکوپی زانو از بیمارستان مرخص می‌شوید و به خانه بر می‌گردید؛

توصیه می‌شود در روز جراحی یکی از طرافیانتان را به عنوان همراه به بیمارستان بیاورید تا او بتواند کارهای ترخیص شما را انجام دهد و بجای شما در مسیر بازگشت به خانه رانندگی کند.

همچنین برای اینکه بتوانید دوران نقاهت را به راحتی سپری کنید و روند بهبودی شما سریع تر طی شود باید در رعایت برخی از نکات کوشا باشید از جمله:

مصرف دارو

دقت داشته باشید که داروهایتان را طبق نظر پزشک درست و در سر وقت مصرف کنید؛ به طور کلی برای کاهش درد و التهابات ناشی از جراحی دو نوع نسخه برای شما تجویز می‌شود:

نوع 1: در صورت لزوم از داروهایی که مشتقات کدئین هستند باید استفاده کنید.

نوع 2: داروهایی که برای کنترل التهاب تجویز شده‌ اند باید طبق نظر پزشک در زمان مناسب استفاده شود.

پانسمان

برای جلوگیری از ابتلا به هر نوع عفونتی لازم است در تمیز نگه داشتن و مراقبت از زخم ها کوشا باشید، به این صورت که بریدگی های ایجاد شده بر سطح زانو را باید تمیز و خشک نگه دارید و تا دو روز محل جراحی را با پانسمان بپوشانید.

شما می‌ توانید بعد از گذشت 48 ساعت از جراحی آرتروسکوپی زانو با نظر پزشکتان پانسمان را باز کنید. برش های ایجاد شده در سطح پوست شما تا 1 الی 2 هفته باقی می‌‎مانند و به آرامی از بین می‎روند.

تحمل وزن

توجه داشته باشید بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو تا 24 ساعت بر روی پاهیتان نایستید و به آن فشار وارد نکنید. برای این منظور می‌توانید از عصاهای زیر بغل دار تا زمانی که پزشک به شما توصیه می‌کند استفاده کنید.

فعالیت ها

تا 24 ساعت بعد از جراحی زانو باید استراحت مطلق باشید و در این حالت پای خود را بالا نگه دارید. برای این کار کافی است از یک بالش کوچک کمک بگیرید و آن را زیر ساق یا مچ پایتان قرار دهید.

تورم

علاوه بر اینکه برای کاهش درد و تورم ناشی از جراحی زانو از دارو های مسکن و ضد التهابی استفاده می‌کنید، می‌توانید با مشورت پزشک از مزایای کمپرس آب سرد نیز بهره‌مند شوید.

فیزیوتراپی بعد از عمل

بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی زانو باید چندین هفته به طور منظم ورزش و تمرینات مرتبط به زانو را طبق دستور پزشک و فیزیوتراپ انجام دهید تا علاوه بر حرکت دادن مجدد عضلات پا، به تقویت ماهیچه و عضلات پا کمک شود.

همچنین ببینید

squats

با این تکنیک های ورزشی، زانوهایتان را تقویت کنید

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است که استخوان‌های ساق پا و ران را به هم متصل می‌کند. این عضو بدن شامل غضروف، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، و عصب‌هایی است که همگی در سلامت و حرکت مفصل نقش دارند. برخی افراد ممکن است در سن بالاتر دچار مشکلات زانو شوند و برخی ورزشکاران یا افراد مبتلا به آرتروز نیز دچار مشکلات مربوط به زانو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *