مادران چاق کودکان چاق بدنیا می آورند

مادران چاق کودکان چاق بدنیا می آورند

محققان می گویند کودکان متولدشده از مادران چاق احتمالا در معرض ریسک بالای چاقی قرار دارند.
به گزارش خبرنگار مهر، طبق یافته های تحقیقاتی محققان دانشکده پزشکی هاروارد کودکان متولدشده از مادران چاق به دلیل سلول های نافی که نشاندهنده تجلی معیوب ژن های تنظیم کننده انرژی و متابولیسم سلولی است، احتمالا در معرض ریسک بالای چاقی قرار دارند.
طبق این مطالعه، افزایش ریسک چاقی ممکن است ناشی از افزایش میزان لیپیدهای معین (چربی ها و سایر مواد غیرقابل حل در آب) در خون مادر که از طریق بند ناف جریان می یابد باشند.
در این مطالعه، محققان بندناف بعد از زایمان را از زنان بدون دیابت جمع آوری کردند و از ۲۴ زن چاق یا دارای اضافه وزن (با شاخص توده بدنی بیش از ۲۵ قبل از بارداری) و ۱۳ زن بدون اضافه وزن در این مطالعه استفاده کردند.
محققان سلول های نافی رگ های که حمل کننده اکسیژن و سایر مواد مغذی از جفت به جنین بودند را جمع آوری کردند.
این تیم دریافته است که در این سلول ها، افزایش چاقی در مادران با کاهش تجلی ژن های تنظیم کننده میتوکندری و سایر ژن های تنظیم کننده تولید و متابولیسم لیپیدها مرتبط بودند.
محققان با آنالیز خون بندناف دریافتند نوزادان مادران چاق به شکل قابل توجهی دارای میزان بالاتر بسیاری از لیپیدهای بوده که به لحاظ متابولیکی مضر هستند مانند اسیدهای چرب اشباع شده.
بافت های چرب در مادران چاق، اسیدهای چربی را به همراه دارند که به سوی جریان خون ناف وارد شده و نوعی سوخت بیش از اندازه زیاد برای جنین تولید می کنند.

منبع mehrnews

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *